با این 15 خوراکی از چین و چروک پوست پیشگیری کنید

خوراکی برای پیشگیری از چین و چروک صورت
همانطور که می‌دانید کلاژن سازی پوست با افزایش سن کاهش میابد اما برخی عوامل مانند تغذیه خوب، روند کاهش کلاژن سازی پوست و چین و چروک پوست را کاهش داده و منجر به جوانسازی پوست می‌شود. در این مقاله از بازارگیت مواد غذایی که به پیشگیری از چین و چروک کمک می‌کند را معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

با این 15 خوراکی از چین و چروک پوست پیشگیری کنید

با افزایش سن رفته رفته سلول‌های اپیدرمی و جلدی پوست آسیب می‌بینند و پوست پیرتر می‌شود که این روند کاملا طبیعی است. اما در بعضی از مواقع این اتفاق به دلیل شرایط محیطی و مصرف برخی از مواد غذایی زودتر به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این مشکل روش‌های متفاوتی مانند استفاده از کرم‌ها، ماسک‌ها، جراحی زیبایی و... وجود دارد. اما یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن پوستی جوان و زیبا داشتن رژیم غذایی مناسب است.

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در برخی از مواد غذایی و میوه‌ها به عنوان مواد اولیه پشتیبانی از پوست و ساخت کلاژن کاربرد دارند. همچنین آنتی اکسیدان موجود در سبزجات، میوه‌ها و ادویه‌ها، سلول‌های پوست را در مقابل آسیب محافظت می‌کنند. در کنار این‌ها مصرف مواد غذایی که سرشار از آمینو اسید و ویتامین سی هستند موجب کلاژن سازی پوست و سلامت بهتر پوست می‌شوند.

مصرف تمامی این مواد موجب می‌شود تا پوستی جوان و زیبا و بدون چین و چروک داشته باشید.

در این مقاله شما را با بسیاری از غذاها و میوه‌های ضد چروک و پیری پوست آشنا می‌کنیم.

پیشگیری از چین و چروک صورت
با این 15 خوراکی از چین و چروک پوست پیشگیری کنید

علائم چین و چروک پوستی چیست؟

چین و چروک‌ها یا به صورت خطوط ریز و درشت روی پوست پدیدار می‌شوند و یا به صورت حفره و خطوط عمقی خود را نشان می‌دهند البته خطوط عمقی بیشتر در اطراف چشم‌ها، گردن و دهان قابل رویت هستند.
درصورت زیاد بودن چین و چروک بهتر است که نزد متخصص پوست بروید تا معاینات لازم را انجام دهد و شما را برای درمان راهنمایی کند.

علت چین و چروک پوست چیست؟

بروز چین و چروک در صورت می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که برخی از آن‌ها قابل کنترل بوده و باقی هم قابل اجتناب هستند. عوامل مختلفی که می‌توانند موجب بروز چین و چروک شود عبارت است از:

  • افزایش سن
  • مصرف دخانیات
  • مصرف مشروبات الکل
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  • تکرار برخی حالات صورت
  • خوابیدن روی شکم و پهلو
  • لایه برداری بیش از حد پوست
  • دوش‌های طولانی با آب داغ
  • خوابیدن با آرایش
علت چین و چروک پوست
علت چین و چروک پوست

روش‌های جلوگیری از چروک صورت

نگرانی بیشتر افراد این است که صورت‌شان بیشتر از آنچه که سن‌شان است پیرتر دیده شود. اغلب افراد هنگامی که تازه علائم پیری پوست خود را می‌بینند به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از چروک صورت می‌گردند شما با انجام روش‌های زیر می‌توانید از بروز چین و چروک صورت خود جلوگیری کنید.

  • از نور مستقیم خورشید دوری کنید
  • بیشتر سویا بخورید
  • به‌جای قهوه، شکلات داغ بنوشید
  • ماهی بخورید، مخصوصا ماهی سالمون
  • بیشتر میوه و سبزیجات تازه بخورید
  • صورت‌تان را زیاد نشویید
  • از کرم ضدآفتاب استفاده کنید
  • به ‌اندازه کافی بخوابید
  • سیگار نکشید
  • چشم‌تان را جمع نکنید، عینک بگیرید
  • به پشت بخوابید
جلوگیری از چروک صورت
جلوگیری از چروک صورت

معرفی مواد غذایی ضد پیری

  • ماهی غذایی مناسب برای جوانی پوست

ماهی‌ها به ویژه ماهی قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. طبق تحقیقات انجام گرفته در صورت مصرف ماهی التهاب‌های ایجاد شده به دلیل اشعه‌های مضر ماورا بنفش کاهش پیدا می‌کند و همچنین از تجزیه کلاژن‌ها که موجب چروک می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته ترکیب اسیدهای چرب امگا 3 با ویتامین‌های  E و C موجب تقویت کلاژن پوست می‌شود. اگر قصد مصرف ماهی دارید بهتر است به سراغ ماهی‌های پرچرب مانند ماهی تن بروید تا مقدار زیادی اسید امگا 3 به بدنتان برسد.

حبوبات

حبوبات سرشار از مواد مغذی مانند آهن، فولات، منیزیم و پتاسیم هستند که بسیار برای سلامتی پوست و جلوگیری از پیری زودرس مفیدند. سعی کنید حبوباتی مانند عدس، لوبیا و نخود را در رژیم غذایی خود جای دهید البته این نکته را فراموش نکنید که قبل از استفاده از حبوبات حتما از 24 ساعت قبل خیس کنید.

خوراکی های جوان کننده
فواید حبوبات برای جلوگیری از چین و چروک پوست

جوانی پوست با مصرف کیمچی
یکی از خوراکی‌های جوان کننده پوست کیمچی است. کیمچی نوعی ترشی است که از تربچه و کلم درست می‌شود و سرشار از پروبیوتیک است که به همین علت بسیار برای پوست مفید است و برای کاهش آکنه بزرگسالان نیز فوق العاده تاثیر دارد. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است پروبیوتیک‌های موجود در این ترشی می‌تواند موجب کاهش صدمات ناشی از آفتاب در موش‌ها شده است. دکتر "آنتونی یان" متخصص پوست و جراح پلاستیک می‌گوید کیمچی‌ها سرشار از پروبیوتیک هستند و برای درمان مشکلات پوستی بسیار مفید عمل می‌کنند.

جوانی پوست با مصرف کفیر

طبق گفته‌های دکتر "انگلمن" کفیر نوشیدنی خامه‌ای و کمی ترش است که در بخش لبنیات مواد غذایی قرار می‌گیرد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین B و کلسیم است که برای درمان آکنه، سلامت پوست و درمان اگزما بسیار مفید واقع شده است.

غذای پوست صورت
فواید کفیر برای پوست

جوانی پوست با صدف
صدف حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، سلینوم و روی است که از پوست شما در برابر بسیاری از بیماری‌های چشمی مراقبت می‌کند. و همچنین از بروز چروک‌های اطراف چشم جلوگیری می‌کند.

جوانی پوست با مصرف سیب زمینی
اگر شما در رژیم غذایی خود سیب زمینی آبپز را جای دهید در نهایت مشاهده می‌کنید که پوست‌تان نرم و صاف شده است. همچنین این ماده غذایی از بروز چین و چروک صورت نیز جلوگیری می‌کند.

ماده غذایی ضد پیری
فواید سیب زمینی برای پوست صورت

جوانی پوست با تخم مرغ
یکی از روش‌های مفید برای از پیشگیری از چروک صورت، مصرف تخم مرغ است. خانم‌هایی که قصد دارند روند پیری پوست خود را کاهش دهند بهتر است تخم مرغ مصرف کنند. زیرا تخم مرغ سرشار از پروتئین و بیوتین‌هایی هستند که برای ناخن‌ها و تقویت استخون‌ها مفید می‌باشند.

جوانی پوست با زرد چوبه
استفاده از زردچوبه در آشپزی و همچنین استفاده از آن در انواع روش‌های مراقبتی از پوست مانند کرم‌ها و ماسک‌ها بی‌دلیل نمی‌باشد. طبق گفته‌های دکتر "نلسون" زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی، درمان کنندگی زخم، ضد التهابی، ضد میکروبی و آرام بخش است که طبق شواهد موجود برای سلامت پوست بسیار مفید می‌باشد.

جوانی پوست با ماست
خوردن یک فنجان ماست در روز می‌تواند برای سلامت بدن و پوست مفید باشد زیرا ماست سرشار از کلسیم و پروبیوتیک است. همچنین این ماده غذایی سلامت روده‌ها را هم متعادل می‌کند.

تاثیر تغذیه بر پوست صورت
ماست، ماده غذایی ضد پیری

آجیل برای جوانی پوست
بادام که در دسته آجیل ها قرار می‌گیرد یکی از بهترین منابع چربی‌های سالم است. طبق تحقیقات انجام گرفته بادام سلامت کلی پوست را تقویت می‌کند. بادام‌ها سرشار از ویتامین‌های A ,B ,E هستند که این ویتامین‌ها از بیماری‌هایی که موجب ملتهب شدن پوست می‌شوند جلوگیری می‌کنند. طبق گفته‌های دکتر "دندی انگلمن" شما با مصرف آجیل و تخمه می‌توانید انعطاف پذیری، آبرسانی و بازسازی سلول‌های پوستتان را حفظ کنید.

خوراکی های جوان کننده
فواید آجیل برای پوست

نوشیدنی‌های ضد پیری

  • چای سبز

یکی از قوی‌ترین نوشیدنی‌هایی که سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد، چای سبز است. این نوشیدنی یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی است که بسیار هم در دسترس است. طبق تحقیقات انجام گرفته دانشگاه کانزاس در سال 1997 نشان داده شده است که آنتی اکسیدان موجود در چای برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، بسیار مفیدتر از ویتامین‌ها عمل کرده است. برای بهره‌مندی از فواید چای سبز بهتر است که در روز دو یا سه فنجان چای سبز مصرف کنید.

  • قهوه

اگر چه نام قهوه برای سلامت پوست کمتر به گوش خورده است اما در صورت مصرف متعادل این نوشیدنی، می‌توانید از فواید آن برای پوست بهره‌مند شوید. طبق گفته‌های دکتر "دایان نلسون" متخصص پوست، کافئین موجود در قهوه به کاهش تورم، قرمزی و التهاب پوست کمک می‌کند. همچنین این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی اسن که برای جلوگیری از صدمات نوری رادیکال‌های آزاد بسیار مفید می‌باشد.

از بین بردن چروک صورت با مواد غذایی
نوشیدنی‌های ضد پیری

میوه‌های ضد چروک

  • کیوی بهترین میوه ضد پیری پوست

ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه کیوی یکی از مورد نیاز ترین مواد برای جوانی پوست است که طبق تحقیقات انجام گرفته ویتامین‌های C و E موجود در این میوه روند چروک شدن پوست را کاهش می‌دهند. همچنین این میوه درکنار خواصی که برای پوست دارد آن را در برابر رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کند.

  • جوانسازی پوست صورت با انار

یکی از بهترین خواص انار، تامین تغذیه سلول‌های پوست است. انار سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که برای کلاژن سازی پوست مفید می‌باشند. همچنین این میوه از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند و روند پیری پوست را کندتر می‌کند.

میوه های ضد چروک
جوانسازی پوست صورت با انار
  • هندوانه، آبرسان و ضد پیری پوست

میوه پرطرفدار هندوانه حاوی ویتامین های A ,B ,C و آنتی اکسیدان‌های ضروری است. این میوه پوست را آبرسانی می‌کند و از پیری و افتادگی پوست نیز جلوگیری خواهد کرد.

آواکادو برای جلوگیری از پیری

ویتامین‌های موجود در این میوه برای سلامت پوست بسیار مفید هستند و موجب ارتقاع سطح سلامت پوست می‌شود. همچنین این میوه برای حفظ آب سطح پوست و کاهش روند پیری پوست صورت بسیار مفید می‌باشد.

میوه های ضد چروک
آواکادو برای چروک پوست

سیب میوه جوانی پوست
از گذشته تا به حال مصرف روزانه سیب توصیه شده است. سیب توانایی درمان انواع بیماری‌ها و حفظ جوانی پوست را دارا می‌باشد.

موز میوه ضد پیری
موز برای تنظیم انسجام و کشش پوست مفید می‌باشد همچنین برای جلوگیری از بروز چین و چروک صورت نیز بسیار مفید است. آنتی اکسیدان‌ها و منگنزهای موجود در موز داروی ضد پیری طبیعی هستند.

میوه های ضد چروک صورت
موز داروی ضد چروک پوست

انواع توت‌ها برای حفظ جوانی پوست صورت
این میوه سرشار از کلاژن های لازم برای پوست هستند. همچنین ویتامین C موجود در این میوه برای سلامتی و زیبایی پوست لازم و ضروری می‌باشد.

مطلب مفید بود؟
7
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی