تاثیر فوق‌العاده پیاده روی در لاغری و سلامتی

پیاده روی برای لاغری
داشتن فعالیت فیزیکی مستمر به وضعیت سلامتی و تناسب اندام کمک بسیاری می‌کند. پیاده روی از جمله فعالیت‌هایی است که احتیاج به امکانات و هزینه خاصی نیست به همین خاطر با یک برنامه ریزی منظم برای پیاده روی می‌توانید به لاغر شدن خود کمک کنید. در این مقاله تاثیر پیاده روی بر سلامتی و لاغری را بررسی می‌کنیم.

تاثیر فوق‌العاده پیاده روی در لاغری و سلامتی

اگر قصد دارید اندامی متناسب و بدنی سالم و سلامت داشته باشید باید به طور مرتب ورزش و پیاده روی کنید. آن هم به این دلیل که فعالیت فیزیکی به پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کمک بسیاری می‌کند. ورزش علاوه بر اینکه باعث می‌شود طول عمرتان افزایش پیدا کند و سالم‌تر بمانید، می‌تواند به کاهش وزن و حفظ وزن متناسب شما کمک کند. پیاده روی یکی از فعالیت‌های ساده‌ای است که می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای انجام دهید.

در این مقاله شما را با فواید پیاده روی آشنا می‌کنیم.

لاغری با پیاده روی
تاثیر فوق‌العاده پیاده روی در لاغری و سلامتی

پیاده روی چند کالری می‌سوزاند

مارتیکا هینر عضو انجمن بهداشت و سلامت در رابطه با میزان کالری سوزی پیاده روی می‌گوید: مقدار کالری که شما در هر بار پیاده روی می‌سوزانید بستگی به سرعت پیاده روی و وزن شما دارد. بنابراین افرادی که وزن بیشتری دارند، کالری بیشتری هم می‌سوزانند، زیرا انرژی بیشتری صرف می‌کند تا حرکت کنند. به عنوان مثال حمل یک بار 150 گرمی نسبت به یک بار 100 گرمی نیاز به تلاش بیشتری برای جابجایی دارد. 
برای خانم‌ها و آقایانی که یک فعالیت مشابه را انجام می‌دهند به طور معمول آقایان سریع‌تر به نتیجه می‌رسند. بنابراین اگر هر دوی آن‌ها 4 مایل پیاده روی کنند به دلیل اینکه آقایان وزن بیشتری دارند کالری بیشتری می‌سوزانند و طبیعتا نسبت به خانم‌ها وزن بیشتری از دست می‌دهند. البته با تنظیم قدم‌هایی که بر می‌دارید می‌توانید انرژی کمتری مصرف کنید.

بهترین زمان پیاده روی برای لاغر شدن

هنگامی که صبح‌ها پیاده روی می‌کنید بدن شما به دو دلیل تمایل بیشتری به چربی سوزی دارد، که این دو دلیل عبارت است از:

  • پایین بودن میزان سطح قند خون که بدن مجبور می‌شود به دنبال منبع دیگری برای تامین انرژی بگردد. به همین علت بدن برای تامین انرژی از ذخایر چربی استفاده می‌کند. 
  • درصد هورمون‌هایی که موجب چربی سوزی می‌شوند مانند کورتیزول صبح‌ها بالاتر است. طبق تحقیقات انجام گرفته افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند تمایل بیشتری به پیگیری تمرینات خود دارند و بهتر می‌توانند برنامه ورزشی خود را ادامه دهند و برای مدت طولانی آن را رها کنند. همچنین برخی از افراد با ورزش کردن در صبح راحت‌تر هستند زیرا بعد از ظهرها خسته می‌شوند و تمایلی به ورزش کردن ندارند.

در کل بهترین زمان برای پیاده روی زمانی است که شما احساس راحتی می‌کنید. مثلا در صبح انرژی زیادی برای انجام این کار دارید.

بهترین زمان پیاده روی برای لاغر شدن
بهترین زمان پیاده روی برای لاغر شدن

پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر می‌کند

دویدن و پیاده روی هر دو موجب کاهش وزن می‌شوند. اما زمان و برنامه‌های آن‌ها باید از یکدیگر متفاوت باشد تا بیشترین تاثیر را در چربی سوزی و کاهش وزن داشته باشد.

تاثیر پیاده روی در لاغری شکم

نکته‌ای که برای کاهش وزن در ناحیه شکم باید در نظر داشته باشید این است که باید حتما قبل از هر چیز رژیم غذایی درست و کم کالری داشته باشید تا چربی‌های انباشته شده در ناحیه شکم از بین بروند. به بیان ساده‌تر چربی‌های ذخیره شده در ناحیه شکم تنها با ورزش و رژیم غذایی از بین می‌رود. پیاده روی به صورت پیوسته و با سرعت معمولی نه زیاد تند و نه خیلی آرام که موجب افزایش ضربان قلب و تعریق شود، برای افرادی که مشکل مفاصل ندارند، بهترین تمرینی است که موجب لاغری شکم می‌شود. 
راهپیمایی برای افرادی که آمادگی لازم را برای ورزش کردن ندارند، باید هر روز به مدت نیم ساعت و در سطحی صاف باشد. البته این پیاده روی بعد از یک ماه باید به یک ساعت افزایش پیدا کند. همچنین پس از مدتی می‌توانند در سطح شیب‌دار هم پیاده روی کنند. 
این نکته را باید در نظر داشته باشید که دویدن در لاغری شکم و از بین بردن چربی‌های شکم نسبت به راه رفتن بسیار موثرتر است. اما این کار برای افراد جوان یعنی حداکثر تا 45 سال توصیه می‌شود. این را هم در نظر داشته باشید که هر دو این موارد در لاغری و کاهش وزن مفید هستند اما باید زمان و برنامه آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشند. 
برای پیاده روی باید یک کفش راحت انتخاب کنید تا بتوانید بدون اذیت شدن به راحتی پیاده روی کنید.

تاثیر پیاده روی در لاغری شکم و پهلو
تاثیر پیاده روی در لاغری شکم و پهلو

فواید پیاده روی

  • تقویت قلب
  • کاهش وزن 
  • تنظیم فشار خون 
  • جلوگیری از خطر سرطان 
  • بهبود گردش خون 
  • کاهش خطر دیابت
  • تقویت ماهیچه‌ها
  • تقویت استخوان‌ها 
  • جلوگیری از زوال عقل
  • تقویت ایمنی 
  • افزایش ظرفیت ریه 
  • تاخیر در سالخوردگی و مشکلات آن دوره 
  • کمک به جذب ویتامین C
فواید پیاده روی
فواید پیاده روی

معایب پیاده روی صبحگاهی

  • ورزش صبح گاهی می‌تواند کاری دشوار و استرس‌زا باشد به همین علت ممکن است برای هر شخصی مناسب نباشد. ممکن است جزو کسانی باشید که ورزش صبحگاهی برای‌تان کاری دشوار باشد. 
  • ورزش و تمرینات شدید صبحگاهی ممکن است به جای چربی سوزی موجب از دست رفتن عضلات شما شود. اگر صبح‌ها با شکمی خالی ورزش کنید و تمرینات سنگین انجام دهید احتمال اینکه بدن‌تان برای تامین انرژی به سراغ بافت‌های عضلانی برود بسیار زیاد است. به همین علت قبل از پیاده روی صبح گاهی بهتر است که صبحانه حاوی پروتئین کافی میل کنید. 
پیاده روی در صبح بهتر است یا عصر
معایب پیاده روی صبحگاهی

اگر نمی‌توانید دائم پیاده روی کنید

اگر برنامه کاری شما اجازه نمی‌دهد که به طور مرتب 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید می‌توانید این کار را در دو تا سه تایم در روز تقسیم کنید. به عنوان مثال 3 تا 10 دقیقه در طول روز پیاده روی کنید.

لاغری با پیاده روی
تقسیم ساعات پیاده روی در طول روز برای لاغری

5 تاثیر پیاده روی بر روی لاغری

  • پیاده روی و سوزاندن کالری

بدن برای انجام فعالیت‌های شیمیایی نیاز به نفس کشیدن، حرکت کردن، فکر کردن و... نیاز به انرژی (کالری) دارد. کالری مورد نیاز هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و به فاکتورهایی مانند ژن، وزن، سطح فعالیت و جنسیت بستگی دارد. بنابراین با توجه به وضعیت خود باید بدانید که میزان کالری که می‌سوزانید باید بیشتر از کالری دریافتی باشد تا چربی شکم و پهلو آب شود.

متاسفانه با سبک زندگی جدید افراد بیشتر در یک محل نشسته‌اند و نه تنها وزن‌شان افزایش پیدا می‌کند بلکه خطر ابتلا به مشکلات سلامتی‌شان نیز افزایش پیدا می‌کند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این لست که مقدار پیاده روی و فعالیت خود را افزایش دهید، این کار موجب می‌شود که کالری بیشتری بسوزانید و این خطرها را کاهش دهید.

پیاده روی و حفظ عضلات

هنگامی که شخصی کالری دریافتی خود را کاهش می‌دهد و وزن کم می‌کند، علاوه بر سوزاندن چربی مقداری عضله هم می‌سوزاند. این مشکل می‌تواند خطرناک باشد زیرا سوخت و ساز عضلات نسبت به چربی بیشتر است و این بدان معنی است که به صورت روزانه می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید. انجام پیاده روی یکی از ورزش‌های آسانی است که می‌توانید انجام دهید و از آب شدن بافت‌های عضلانی جلوگیری کنید.

پیاده روی و سوزاندن چربی شکمی

ذخیره شدن چربی در قسمت میانی بدن یعنی همان شکم، از عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 است. به طور کلی آقایانی که دور شکم‌شان بیشتر از 102 و خانم‌هایی که بیشتر از 88 سانتی متر است، دچار چاقی شکمی هستند که این نشان دهنده تهدیدی برای سلامتی این افراد است. 
یکی از بهترین کارهایی که برای لاغری شکم می‌توانید انجام دهید انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی است.

 سوزاندن چربی شکمی با پیاده روی
پیاده روی و سوزاندن چربی شکمی

پیاده روی و بهبود خلق و خو

یکی از تاثیرات مهم انجام فعالیت‌های ورزشی به ویژه پیاده روی، بهبود خلق و خو است. طبق تحقیقات انجام شده پیاده روی و فعالیت ورزشی می‌تواند افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش دهد. این مورد به این دلیل است که ورزش، مغز را به هورمون‌های نوراپی نفرین و سروتونین حساس می‌کند، که این هورمون‌ها احساس افسردگی را از بین می‌برند و با ترشح اندروفین باعث احساس نشاط در فرد می‌شوند. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است هنگامی که فرد یک فعالیت فیزیکی لذت بخش را انجام می‌دهد، احتمال اینکه آن را ادامه دهد زیاد است.

پیاده روی و حفظ وزن 

بسیاری از افرادی که با فعالیت‌های مختلف وزن خود را کم کردند در نهایت به وزن اول خود باز گشتند زیرا ورزش مرتب و پشت سر هم نداشتند. ورزش مرتب مانند پیاده روی نه تنها به کالری سوزی کمک می‌کند بلکه موجب می‌شود دیگر به وزن اولیه خود بر نگردید و بتوانید عضله سازی کنید. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است برای ماندن در وزنی که می‌خواهید باید حداقل هفته‌ای 150 دقیقه پیاده روی کنید. البته اگر وزن بیشتری کم کرده‌اید این زمان را باید به هفته‌ای 200 دقیقه افزایش دهید.

تنظیم وزن با پیاده روی
پیاده روی و حفظ وزن کاهش یافته

نکات مهم برای افزایش پیاده روی

  • هنگام پیاده روی از یک گام شمار استفاده کنید تا برای افزایش قدم‌هایتان انگیزه بگیرید. 
  • خود را به پیاده روی با سرعت بالا بعد از نهار و یا شام عادت دهید. 
  • از دوست و یا آشنایان بخواهید برای پیاده روی همراهیتان کنند.
  • به جای پشت میز نشستن در جلسه، سعی کنید با راه رفتن جلسه را مدیریت کنید. 
  • فرزندانتان را برای بردن به مدرسه همراهی کنید و پیاده آن‌ها را به مدرسه برسانید. 
  • برای رفتن به فروشگاه از این موقعیت استفاده کنید و پیاده بروید. 
  • پیاده به محل کارتان بروید یا اگر مسیر خیلی دور است، ماشین را کمی دورتر از محل کار پارک کنید و تا آن جا پیاده روی کنید. 
  • به یک گروه پیاده روی ملحق شوید. 
  • سعی کنید مسیرهای جدید و جالب برای قدم زدن پیدا کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی