نقاشی با رزین چیست و چگونه انجام می شود

همه چیز درباره نقاشی با رزین
نقاشی با رزین یک سبک و تکنیک جدید نقاشی و خلق آثار هنری است. در این تکنیک رزین اپوکسی را روی سطح چوب ریخته و اینگونه با تلفیق تکنیک رزین با نقاشی آبستره آثار زیبایی خلق می کنند که در آن زیباترین تصاویر از زندگی طبیعی ترسیم شده و رنگ و فرم در هم می آمیزد.

نقاشی با رزین چیست و چگونه انجام می شود

نقاشی آبستره قابل اجرا با انواع مواد و رنگهاست که رزین یکی از رایج ترین موادی است که در این هنر بکار گرفته میشود. نقاشی با رزین یک تکنیک نوظهور است که طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است.

نقاشی با رزین و نحوه انجام ان
نقاشی زیبای آبستره با تکنیک رزین


در این مقاله بر آنیم تا شما را با نقاشی رزین و انواع تکنیک های آن آشنا کنیم. اما در ابتدا می خواهیم مروری کوتاه بر انواع رزین داشته باشیم.
معنای واژه رزین همان صمغ است، این پلیمرها مایعات غلیظ و ویسکوزی شبیه صمغ درختان هستند به همین دلیل نام رزین یا همان صمغ را بر آنها نهاده اند.
رزین ها به دونوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند: 
رزین های طبیعی همان مایع شفافی است که به طور طبیعی هنگام خراش درختان از آنها خارج می شود مانند سنگ کهربا و شیره درخت کاج

رزین طبیعی
رزین طبیعی


رزین های مصنوعی از الهام گرفتن از رزین های طبیعی ساخته می شوند. انواع مختلفی از رزین های مصنوعی وجود دارد.
رزینهای مصنوعی به دلیل تولید در حجم انبوه و تنوع بالا و ترکیب شیمیایی و خواص نهایی کنترل شده، نسبت به رزین طبیعی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
رزین اپوکسی یکی از انواع رزین های مصنوعی است که کاربرد فراوانی دارد. 

رزین مصنوعی با رنگهای متنوع
رزین مصنوعی با رنگهای متنوع


رزین اپوکسی

رزین اپوکسی نوعی از رزین های دوجزیی  است که شامل پایه رزینی و هاردنر است. این نوع رزین در مجاورت هوا خشک نمی شود به همین دلیل برای خشک شدن نیاز به ترکیب با ماده هاردنر دارد. در تهیه این نوع از رزین، ماده رزینی و هاردنر باید با نسبتهای مشخص، بنا به کاربرد و فرمولاسیونشان با هم ترکیب شوند که این نسبتها توسط شرکت سازنده آن مشخص می شود.
رزین های اپوکسی مقاومت شیمیایی زیاد در برابر انواع خوردگیها دارند و همین خصوصیت سبب شده که این رزین با همه گران قیمت بودنش، جزو پر کاربرد ترین ها در صنعت و هنر باشد.
رزین و هاردنر بعد از اینکه با هم ترکیب می شوند شروع به واکنش و خشک شدن می کنند که این فرآیند به دما و شرایط محیط بستگی دارد. حداقل زمان برای خشک شدن رزین در دمای 35 درجه سانتی گراد، 24 ساعت است و بعد از این مدت رزین قابل پرداخت و شکل دهی است. اما واکنش پخته شدن درونی آن تا یک ماه ادامه خواهد داشت.
این رزین ها برخلاف پلی استر از مواد سمی و شیمیایی کمتری برخوردارند، به همین دلیل با وجود قیمت زیادشان، برای کارهای هنری در محیط منزل مناسب هستند. 
برای انجام کار با رزین اپوکسی ابتدا باید نکات ایمنی در مورد انجام کار رعایت شود. برای انجام کار با رزین اپوکسی حتما از دستکش یکبار مصرف یا لاتکس استفاده کرده و مراقب باشید تا با پوست تماس نداشته باشد. از اتاق مجزا برای انجام کارها استفاده شود. از ماسک استفاده کرده و آن را استنشاق نکنید.

نقاشی فوق العاده زیبا با رزین اپوکسی
نقاشی فوق العاده زیبا با رزین اپوکسی


انواع تکنیک های کار با رزین 


کار بر روی سطوح صاف و صیقلی

جهت انجام اینکار سطوح مسطح را با لایه ای از رزین می پوشانید. مثل سطح سینی، زیر لیوانی و ...

کاربرد تکنیک نقاشی با رزین روی سینی
کاربرد تکنیک نقاشی با رزین روی سینی


 قطعات معلق در رزین

برای این کار قطعات ریز پلاستیکی، گلهای خشک، ترافل های رنگی و... را با رزین مخلوط کرده و در قالب می ریزند.

تکنیک های کار با رزین
کار فوق العاده زیبای تکنیک رزین


 لایه محافظ روی عکس

می توانید روی عکس را با رزین شفاف بپوشانید اما قبل از انجام این کار برای اینکه جوهر موجود در عکس با رزین مخلوط نشود از یک لایه محافظ روی عکس استفاده کنید برای این کار از چسب چوب، سیلر، چسب DM5و یا اسپری وارنیش استفاده کنید . اما قبل از ریختن رزین حتما توجه داشته باشید که لایه محافظ کاملا خشک شده باشد.

استفاده از تکنیک رزین برای لایه محافظ روی عکس
استفاده از تکنیک رزین برای لایه محافظ روی عکس


 استفاده از قالبهای مختلف برای شکل دهی به رزین 

انوع مختلفی از قالبها وجود دارد که عبارتند از : قالبهای سیلیکونی، قالبهای پلاستیکی ، قالبهای لاتکسی. حتی میت وان از انواع قالبهای شکلات هم بعنوان قالب رزین استفاده کرد. 

انواع قالبهای مورد استفاده در شکل دهی به رزین
انواع قالبهای مورد استفاده در شکل دهی به رزین


 حال که  توضیح مختصری در مورد رزین اپوکسی در بالا ارایه شد در ادامه به نحوه کار با آن خواهیم پرداخت.


نقاشی با رزین اپوکسی

ابزار مورد نیاز برای کار با رزین اپوکسی و ایجاد نقاشی سه بعدی عبارتند از:

  • رزین و هاردنر
  • دستکش
  • قاشق چوبی
  • لیوان یکبار مصرف با حجم یک پیمانه
  • سشوار
  • رنگ آکریلیک 
  • قالب یا قاب چوبی
  • ترازو دیجیتال

در مرحله اول باید مقدار رزین مورد استفاده را تخمین بزنید. برای این کار ابتدا باید تعداد و ضخامت لایه های نقاشی تان را انتخاب کنید. این لایه ها باید به تعدادی باشد که قاب مورد نظر ظرفیت آن را داشته باشد.با دانستن تعداد لایه ها و ضخامت آنها و همچنین اندازه قاب، رزین مورد استفاده برای هر لایه را حساب کنید. پس از پیدا کردن حجم هر لایه، مقدار حجم را نصف کنید که نصف آن مربوط به رزین و نصف دیگر حجم هاردنر می باشد. چنانچه نسبت یک یه یک نباشد رزین و هاردنر را مطابق با نسبتهای ارایه شده مخلوط کنید.

هاردنر و رزین را با هم مخلوط کنید و به مدت دو دقیقه آنرا به آرامی هم بزنید. در صورتی که دو ماده باهم به صورت یکنواخت مخلوط نشوند در سفت شدن آن اختلال ایجاد می شود. هنگام ترکب هاردنر و رزین ترکیب کدر می شود اما با همزدن مداوم دوباره به حالت شفاف اولیه بر می گردد. سعی کنید از ظرفی با عمق زیاد استفاده کنید تا تعداد حبابها تولید شده کمتر باشد. سپس به مدت ده دقیه به آن استراحت می دهیم تا بیشتر حبابها از بین بروند حبابهایی که به سطح آمده اند را با حرارت دادن می توان از بین برد که این کار با فندک اتمی صورت می گیرد.
بعد از اینکه رزین  را داخل قاب ریختیم روی آن را سشوار ملایم می گیریم تا هم حبابها از بین برود هم رزین به طور یکنواخت در کل ظرف پخش شود.
بعد از ریختن هر لایه از رزین جهت جلوگیری از افتادن پرز و مو داخل آن می توانید روی آن را با فویل بپوشانید. 
بعد از اینکه رزین خشک شد می توانید شروع به کشیدن نقاشی بر روی آن کنید اما باید بدانید که کشیدن نقاشی بر روی رزین به دلیل سطح لغزنده آن و عدم جذب رنگ بسیار سخت و دشوار است.  برای کشیدن چندین طرح ابتدا اجازه دهید رنگ اول خشک شود سپس اقدام به کشیدن طرح بعدی کنید. تازمانی که رنگ خشک نشده اگر خواستیم می توانیم آن را پاک کرده و دوباره نقاشی کنیم که این از مزیتهای نقاشی بر روی رزین است.
بعد از کشیدن نقاشی در هر لایه و خشک شدن رنگ با استفاده از یک دستمال کاغذی مرطوب پاک کرده و سپس با دستمال میکروفایبر سطح رزین را با دقت تمیز کنید تا مثل کریستال بدرخشد سپس لایه بعدی رزین را اضافه کنید.
گاهی در بین رزین گرد و خاک باقی می ماند که برای از بین بردن آن باید رزین را بتراشید و گردو خاک یا پرز را خارج کنید سپس دوباره رزین اضافه کنید و اجازه دهید خشک شود. برای این کار با استفاده از گریت 600 می توانید آن را سمباده بزنید.
باید توجه داشت که قاب نقاشی به دلیل وجود چندین لایه از رزین سنگین تر از یک نقاشی معمولی است پس هنگام نصب بر روی دیوار حتما این موضوع را در نظر بگیرید و از پیچ در پشت آن استفاده کنید.

نقاشی با رزین اپوکسی
آموزش نقاشی با رزین 

نقاشی آبستره با رزین اپوکسی

آبستره هنری ذهنی است که در قرن بیستم میلادی شکل گرفته و امروزه این هنر جهانی شده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در این هنر با استفاده از ترکیب رنگها اشکالی تصادفی اما زاییده ذهن خلاق هنرمند تولید می شود.
در نقاشی آبستره با رزین اپوکسی، رزین و هاردنر طبق دستورهای بالا باهم ترکیب می شوند. برای انجام نقاشی آبستره، به رزین رنگ اضافه می کنند که رنگهای خمیری برای این کار گزینه مناسبی هستند. همچنین برای شاین(درخشندگی) دادن به رزین از انواع پودرهای اکلیلی، طلایی،نقره ای و شب تاب استفاده می شود.
رنگهای اکرلیک هم می توانند در نقاشی آبستره استفاده شوند اما برای ترکیب با رزین ابتدا رنگ اکریلیک را با خود رزین ترکیب کرده سپس هاردنر را به آن اضافه می کنند. اگر رنگ اکریلیک بیشتر استفاده شود مثل رنگهای خمیری مات می شود و چنانچه کمتر استفاده شود شفافیت خود را حفظ خواهد کرد. نقاشی آبستره بر روی تمامی سطوح قابل اجراست اما بهتر است از سطوح صاف استفاده کنید تا کاری تمیز و یکدست داشته باشید.

نقاشی زیبای آبستره با رزین
نقاشی زیبای آبستره با رزین

آبستره یک تکنیک نقاشی با رزین اپوکسی است که در آن هنرمند با استفاده از تفاوت در چگالی (دانسیته)رنگها اثر هنری زیبایی خلق می کند. 
رنگهای پودری، اوپاک(تمام مات)، نیمه اوپاک(نیمه مات) و جوهری هر کدام دانسیته یا چگالی خاصی دارند. رنگهای اوپاک دارای چگالی و پوشانندگی بالایی هستند(به همین دلیل برای ایجاد موج و کف دریا استفاده می شوند)،  چگالی و پوشانندگی رنگهای نیمه اوپاک به نسبت کمتر از رنگهای اوپاک است. رنگهای خمیری بسیار چگال هستند و حالت خمیری دارند. رنگهای پودری دانسیته متوسط به بالایی دارند. 
در نقاشی آبستره رزین اپوکسی هنرمند رزین را در چندین کاپ می ریزد و سپس هر کدام از آنها را با انواع رنگها رنگ می کند. مثلا یکی را با رنگ پودری، دومی را باخمیری، سومی را با رنگ جوهری و.. .
در هنگام آبستره بر حسب سلیقه هنرمند این رنگها بر روی بوم یا سطح چوبی خالی می شوند. تفاوت در چگالی رنگها باعث می شود یکی از رنگها در زیر رنگ دیگر قرار گیرد و رنگها مثل یک موج در کنار هم قرار بگیرند و یکی از رنگها به حالت مات و دیگری به حالت براق باقی ماند و رنگهای کناری خود را نشان دهد و همین تفاوت بصری بعد از خشک شدن اثر فوق العاده زیبای هنری را به وجود می آورد که توسط به کارگیری علم و هنر پدید آمده است.

نقاشی روی بوم با رزین
نقاشی روی بوم با رزین

برای اینکه رنگها در محل تلاقی با هم حالت ابر و بادی پدید آورند یا رگه های ابر و بادی حاصل شود، از باد ملایم سشوار استفاده می شود.

نقاشی آبستره با رزین
تصاویری زیبا از نقاشی آبستره با رزین

 

نقاشی با رزین بر روی چوب

برای نقاشی با رزین بر روی چوب از رزین اپوکسی چوب استفاده می کنند فرمولاسیون این نوع از رزین برای کار بر روی چوب تنظیم شده است. هر چند می توانید از رزین چوب بر روی سطوح دیگر هم استفاده کنید. رزین چوب دارای خصوصیاتی است که با بافت چوب هماهنگ است و با ایجاد چسبندگی مناسب، مقاومت چوب را افزایش داده و زیبایی  را هم در پی  خواهد داشت.

نقاشی رزین روی چوب
نقاشی زیبا روی چوب با تکنیک رزین


 تمیز کردن رزین

اگر رزین از سطح کار بیرون ریخت، می توانید برای پاک کردن آن از استون یا لاک پاک کن و یا پاک کننده های متیله (methylated spirits) استفاده کرده و قسمت اضافه را پاک کنید. در صورت خشک شدن هم می توانید آن را برش دهید. اما بهتر است برای داشتن کار تمیز از ابتدا با احتیاط عمل کنید تا از ریختن آن به بیرون جلوگیری کنید.

نقاشی زیبای آبستره ساحل و دریا با رزین
نقاشی زیبای آبستره ساحل و دریا با رزین

 

مطلب مفید بود؟
45
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی