با این مواد غذایی به جنگ جوش‌ها بروید!

درمان جوش صورت با رژیم غذایی
شاید متوجه شده باشید، هنگامی که مواد غذایی خاصی را مصرف می‌کنید جوش‌های صورت کمتر یا بیشتر می‌شوند. اگر در پروسه درمان جوش هستید باید بدانید که بعضی از مواد غذایی را نباید استفاده کنید. در این مقاله میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی که برای درمان جوش و آکنه مناسبند را بررسی کردیم. همراه ما باشید.

با این مواد غذایی به جنگ جوش‌ها بروید!

به طور کلی می‌توان گفت که جوش و آکنه به دلیل تولید بیش از حد چربی طبیعی بدن و همچنین فعالیت هورمون‌ها و رشد باکتری‌ها به وجود می‌آید. البته در بعضی مواقع دلیل جوش دقیقا مشخص نیست و امکان دارد دلایل دیگری نیز داشته باشد که در هر صورت مراجعه به پزشک متخصص پوست بهترین کار است. به همین دلیل اغلب افراد برای درمان جوش‌های صورت، درمان‌های موضعی همچون پاکسازی پوست، لوسیون‌های آنتی باکتریال و کرم رتینوئید را انتخاب می‌کنند.

امروزه طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که تنها راه از بین بردن جوش‌های صورت، درمان‌های موضعی و یا دارویی نیست و تغذیه نقش بسیار مهمی در درمان جوش و آکنه دارد. به همین علت تاکنون پزشکان زیادی مقالاتی در رابطه با درمان جوش‌های صورت با رژیم غذایی تهیه کردند و همگی این مسئله را تایید کردند.

از بین بردن جوش صورت در یک روز
جوش صورت نشانه چیست؟

رژیم غذایی برای درمان جوش صورت

اولین کاری که باید انجام دهید کم کردن میزان مصرف گلوکز است. طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است برای مثال افرادی که روزانه بیش از حد بستنی و شیر می‌خورند بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوند. تحقیقات زیادی بر روی نوجوانان آمریکایی انجام گرفت که طبق تحقیقات نشان داده شده بالای 95 درصد آن‌ها در سن بلوغ دچار جوش و آکنه صورت می‌شوند. این در حالی است که همین تحقیقات بر روی نوجوانان جوامع شرقی انجام گرفت که طبق آمار مشخص شد افرادی که مبتلا به جوش و آکنه صورت بودند بسیار ناچیز بود. بنابراین نتیجه می‌گیریم تغذیه نقش مهمی در بروز جوش صورت دارد.

رژیم غذایی درمان جوش
رژیم غذایی مناسب برای درمان جوش صورت

تاثیر گلوکز در بروز جوش و آکنه

همان طور که گفته شد مصرف زیاد قند و کربوهیدرات می‌تواند موجب چاقی، دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی شود. اما طبق تحقیقات انجام گرفته به تازگی ثابت شده است که علاوه بر بیماری‌های ذکر شده، قند و کربوهیدرات می‌توانند نقش مهمی در بروز جوش صورت داشته باشند. غذاهایی که حاوی گلوکز هستند موجب می‌شوند میزان ترشح انسولین در خون افزایش پیدا کند که همین افزایش انسولین تاثیر مخربی بر روی تعادل هورمون‌های بدن و در نتیجه بروز جوش و آکنه دارد. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه افزایش میزان انسولین باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود؟

هنگامی که میزان انسولین افزایش پیدا می‌کند موجب سرکوب هورمون‌های جنسی و در نتیجه موجب بالا رفتن آندروژن در بدن می‌شود. آندروژن وظیفه کنترل چربی بدن را بر عهده دارد. هنگامی که غدد چربی فعال‌تر شوند، میزان چربی تولید شده بر روی پوست هم بیشتر می‌شود.

رژیم غذایی ضد جوش
تاثیر گلوکز در بروز جوش و آکنه

مواد غذایی که از بروز جوش صورت جلوگیری می‌کنند

در پروسه درمان یا پیشگیری از بروز جوش صورت، مواد غذایی که استفاده می‌کنید تاثیر گذار است. برای مثال امگا 3 که به مقدار زیادی در ماهی موجود است به عنوان داروی ضد التهابی شناخته می‌شود که می‌تواند التهابات پوستی را درمان کند. همچنین به جای مصرف ماهی ثابت شده است که می‌توان از قرص‌های مکمل روغن ماهی و امگا 3 نیز برای درمان جوش‌های صورت نیز استفاده کرد. 

مصرف ویتامین‌هایی همچون ویتامین E و A که در بسیاری از کرم‌ها بهداشتی و آرایشی هم موجود هستند می‌توانند نقش مهمی در سلامت پوست داشته باشند. 

 رژیم غذایی برای پوست های چرب
مواد غذایی مناسب برای جوش صورت

اگر جوش می‌زنید، از این مواد غذایی استفاده کنید

  • ماهی و تخم مرغ

رژیم غذایی برخی از افراد به طور معمول حاوی مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3 است. زیرا این ماده رابطه مستقیمی با التهابات سلول‌های بدن دارد. بنابراین با مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند گردو، ماهی، بذر کتان و... می‌توانید از بروز جوش جلوگیری کنید. 

  • جوانه گندم

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که مواد معدنی مانند زینک می‌تواند از بروز جوش صورت جلوگیری کند. البته باید توجه داشته باشید که زینک مورد نیاز بدن باید همانند دیگر مواد معدنی از طریق مواد غذایی که حاوی این مواد هستند به بدن برسد زیرا مصرف بیش از حد مکمل‌ها میتواند باعث بروز عوارض جانبی برای بدن شود. 
مکمل زینک در موادی همچون سالاد، سبزیجات آب‌پز شده، گوشت گاو کبابی، جگر گوساله، انواع آجیل، تخم کدو، تخم هندوانه و... وجود دارد.

رژیم غذایی ضد جوش
مواد غذایی ضد جوش

اگر جوش می‌زنید از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید

  • چای سبز

چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند بدن را در مقابل عواملی که استرس‌زا هستند محافظت کند. بنابراین بهتر است در رژیم غذایی خود چای سبز را جای دهید و به صورت روزانه این نوشیدنی را حتما میل کنید.

  • آبمیوه و آب سبزیجات

نوشیدن آب سبزیجات تازه و آبمیوه‌های طبیعی می‌تواند موجب روشن شدت پوست و همچنین کاهش چربی پوست و درمان التهابات پوست شود. 

نوشیدنی های ضد جوش
نوشیدنی‌های ضد جوش

معرفی میوه‌های ضد جوش

  • خیار و هندوانه

هر میوه‌ای مانند خیار و هندوانه که سرشار از آب باشد، به آبرسانی پوست کمک بسیاری می‌کند و برای سلامت پوست مفید است. اغلب افرادی که دائما جوش می‌زنند پوستی خشک دارند و برای رفع خشکی به سراغ کرم‌های مرطوب کننده سنگین می‌روند. بنابراین بهتر است قبل از خشکی پوست، میوه‌های آبدار بیشتر مصرف کنید. همچنین به طور روزانه 5 تا 8 لیوان آب میل کنید. 

میوه های ضد جوش
میوه‌های ضد جوش

مواد غذایی که باعث ایجاد جوش روی صورت و بدن می‌شوند

  • دانه‌های تصفیه شده و شکر

افرادی که از آکنه و جوش صورت رنج میبرند بهتر است غذاهایی با کربوهیدرات بالا مصرف کنند. همچنین اشخاصی که مواد غذایی شیرین مصرف می‌کنند نسبت به سایر افراد 30 درصد بیشتر در معرض جوش و آکنه پوستی قرار می‌گیرند. پس سعی کنید در مصرف کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی شیرین مخصوصا شکر احتیاط کنید.

  • نان‌های سفید

مصرف بیش از حد نان‌های سفید به دلیل وجود گلوتن موجود در آن‌ها نه تنها به روده کوچک آسیب وارد می‌کند بلکه موجب التهابات پوستی و جوش نیز می‌شوند.

  • خوراکی‌های شیرین

شیرینی‌ها موجب افزایش ترشح انسولین در بدن و در نتیجه موجب ایجاد آکنه در پوست می‌شوند. 

  • محصولات لبنی

طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است مصرف زیاد محصولات لبنی می‌تواند موجب بروز آکنه در پوست شود. اشخاصی که به صورت فراوان بستنی و شیر می‌خورند، 4 برابر بیشتر از سایر افراد دچار بروز جوش و آکنه در پوست می‌شوند. شیر گاو حاوی اسید آمینه است که منجر به ترشح انسولین بیشتر و در نتیجه جوش و آکنه می‌شود.

  • غذاهای آماده و فست فود‌ها

جوش و آکنه ارتباط مستقیمی با غذاهایی دارند که سرشار از چربی، کالری و کربوهیدرات هستند. این غذاها شامل پیتزا، همبرگر، ناگت، سیب زمینی سرخ کرده، هات داگ، میلک شیک و... می‌شوند. طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی افرادی که به طور دائم غذاهای آماده و فست فود مصرف می‌کنند نشان داده شده است که این گونه افراد 43% بیشتر مبتلا به آکنه و جوش می‌شوند.

غذاهای جوش اور
مواد غذایی که منجر به جوش صورت می‌شود
  • غذاهای ادویه‌دار

طبق تحقیقات انجام گرفته مصرف غذاهایی که بیش از اندازه ادویه دارند موجب ایجاد آکنه و جوش در صورت می‌شوند. بنابراین بهتر است مصرف این گونه غذاها را تا حد ممکن کم کنید.

  • انواع نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌ها یکی از نوشیدنی‌هایی میباشند که در بروز آکنه نقش مهمی دارند. این نوشیدنی‌ها سرشار از قند هستند و هیچگونه مواد مغذی در خود ندارد. بنابراین سعی کنید که از مصرف این نوشیدنی خودداری کرده و به جای آن آب یا آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی