عوارض جبران ناپذیر مصرف قرص‌های لاغری

عوارض قرص لاغری
برای بسیاری از افراد کاهش وزن با رعایت رژیم غذایی و یا ورزش منظم بسیار سخت است. از این رو به روش‌هایی مانند استفاده از قرص‌های لاغری رو می‌آورند و بدون مشورت با پزشک متخصص به صورت خودسرانه از این قرص‌ها استفاده می‌کنند و سلامتی خودشان را به خطر می‌اندازند. با انواع قرص‌های لاغری در بازارگیت باشید.

عوارض جبران ناپذیر مصرف قرص‌های لاغری

داشتن بدنی خوش فرم و رسیدن به تناسب اندام یکی از آرزوهای بسیاری از جوانان و حتی میانسالان است. بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند به دنبال بهترین روش‌ها برای کاهش وزن هستند. همچنین برخی افراد برای رسیدن به وزن ایده آل به سوی هر روشی می‌روند. اگر شما هم به دنبال روش‌هایی برای لاغری هستید حتما تا به حال در مورد قرص‌های لاغری و وعده‌هایی که طرفداران در رابطه با لاغری سریع با آن می‌دهند شنیده‌اید.

در این مقاله قصد داریم شما را با قرص‌های لاغری، کاربرد و عوارض استفاده نادرست از آن‌ها آشنا کنیم.

عوارض قرص لاغری
عوارض جبران ناپذیر مصرف قرص‌های لاغری

قرص‌های لاغری و مکمل‌های رژیمی

هر دارویی که مصرف می‌کنید و یا به رژیم غذایی‌تان اضافه می‌کنید یک مکمل رژیمی محسوب می‌شود. هدف همه مکمل‌های غذایی صرفا کاهش وزن نیست و برخی از آن‌ها می‌توانند مواد غذایی لازم و ضروری بدن‌تان را تامین کنند. برخی از این مکمل‌ها ویتامین‌ها، آمینو اسیدها، مواد معدنی و پروتئین‌ها هستند که می‌توانند تغذیه شما را بهبود ببخشند.

البته به طور خلاصه باید بدانید که قرص‌های لاغری با این مکمل‌ها تفاوت دارند و اصلا مثل یکدیگر نیستند. همچنین این نکته را هم باید بدانید که اگر قرصی داخل بسته بندی شیک و خاصی هم بود صرفا به این معنا نیست که آن قرص بی‌خطر است، زیرا بسیاری از داروها هستند که برای برخی افراد مناسب نیستند و حتی ممکن است منجر به مرگ فرد هم بشوند. مخصوصا برخی از تولید کنندگانی که ادعا می‌کنند از FDA مجوز دارند. به همین علت قبل از مصرف هر گونه قرص لاغری بهتر است نزد متخصص بروید و با او در این باره حتما مشورت کنید.

انواع قرص لاغری
قرص‌های لاغری و مکمل‌های رژیمی

مکانیسم عملکرد قرص‌های لاغری چگونه است؟

قرص‌های لاغری بسیاری در بازار وجود دارند. به طوری که اگر بخواهید یک قرص لاغری برای کاهش وزن پیدا کنید، با تعداد زیادی از برندها مواجه می‌شوید که هر یک از آن‌ها مدعی هستند که در نوع خود بهترین می‌باشند. برخی از ادعاهای این محصولات عبارت است از:

  • باعث می‌شود همیشه احساس سیری کنید. (اسپرزه، صمغ گوار)
  • اشتها را محدود می‌کند. (گرده زنبور عسل، علف نخودی، رازیانه)
  • سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌ببرد. (سینفرین، کافئین، ب کمپلکس، گوارنا)
  • سرعت ذخیره چربی را کاهش می‌دهند. (اسید هیدروسیتریک، چای سبز، تخم کتان)

می‌توانید مشاهده کنید که بسیاری از قرص‌ها عملکردهای مختلفی دارند. مانند اینکه کمتر بخورید، بیشتر بسوزانید و یا چربی کمتری ذخیره کنید. که هر یک از این موارد می‌توانند به نوبه خود مشکلاتی به همراه داشته باشد.

لاغری سریع با قرص
عملکرد قرص‌های لاغری

عوارض کلی قرص‌های لاغری 

  • بی‌خوابی
  • سردرد
  • تهوع
  • استفراغ 
  • استرس 
  • افزایش فشار خون 
  • به هم ریختگی روحی و روانی
  • کم آبی بدن 
  • مرگ
عملکرد قرص‌های لاغری
عوارض کلی قرص‌های لاغری 

آشنایی با انواع قرص‌های لاغری

  • قرص‌های لاغری خانگی

یکی از دغدغه‌‌های مهم افرد چاق کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. به دلیل عوارضی که قرص‌های لاغری شیمیایی برای بدن دارند برخی از افراد از مصرف آن‌ها دوری می‌کنند و به دنبال روش‌های بی‌خطر و گیاهی برای کاهش وزن می‌گردند که همزمان با لاغری‌شان سلامت بدن‌شان نیز حفظ شود. در ادامه شما را با قرص لاغری گیاهی خانگی آشنا می‌کنیم.

نکته بسیار مهم:

بدون مشورت با پزشک متخصص به هیچ عنوان از این روش‌ها و قرص‌ها استفاده نکنید. ابتدا با پزشک مشورت کنید، آزمایش‌های لازم را انجام دهید و سپس از محصولات و قرص‌های لاغری استفاده کنید.

یادتان باشد سلامتی شما از هر چیزی مهم‌تر و با ارزش‌تر است.

قرص لاغری خانگی
قرص‌های لاغری خانگی

قرص لاغری با دارچین و زنجبیل

برای ساخت قرص لاغری در خانه، یک قاشق زردچوبه، یک قاشق زیره (سبز یا سیاه)، یک قاشق زنجبیل و یک قاشق دارچین را با یکدیگر میکس و مخلوط کنید. در پایان این مخلوط را با مقداری عسل ترکیب کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد و آن را به تکه‌هایی اندازه نخود گرد کنید و به شکل قرص در بیاورید. تکه‌ها را در مکانی بگذارید تا کاملا خشک شوند.
توجه: 

  • اگر یبوست دارید، می‌توانید یک قاشق پودر سنا نیز به مواد خشک اضافه کنید. 
  • روزانه 1 یا 2 قرص مصرف کنید تا به وزن ایده آل خود برسید. 
  • این قرص گیاهی، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب کاهش وزن می‌شود.
قرص های گیاهی
قرص لاغری گیاهی خانگی

قرص‌های لاغری که از مراکز دارویی می‌توانید تهیه کنید

  • قرص لاغری ادیوس

قرص لاغری ادیوس یک قرص لاغری گیاهی است که موجب افزایش متابولیسم بدن و در نهایت سوزاندن چربی‌ها می‌شود. البته این قرص به تنهایی موجب لاغری نمی‌شود و باید آن را با رژیم غذایی و ورزش منظم مصرف کنید. از عوارض این قرص می‌توان به واکنش و حساسیت‌های بدنی که به این ترکیب نشان می‌دهند اشاره کرد.

  • قرص لاغری گلوریا

یکی دیگر از قرص‌های گیاهی که موجب لاغری و کاهش وزن سریع می‌شود قرص لاغری گلوریا است. ادعا می‌شود که قرص لاغری گلوریا ترکیبی گیاهی دارد که موجب افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش چربی‌ها، رفع اشتهای کاذب و کاهش جذب قند می‌شود. از عوارض این قرص می‌توان به مشکلات دستگاه گوارش، اسهال، بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب، افزایش و یا کاهش فشار خون و مشکلات کبدی اشاره کرد.

انواع قرص لاغری
انواع قرص‌های لاغری بهداشتی و شرکتی
  • قرص لاغری جی سی

طبق گفته‌های طرفداران این قرص، برای کاهش وزن با این قرص نیازی به داشتن رژیم غذایی و ورزش کردن نیست. همچنین یکی دیگر از ادعاها شرکت سازنده این است که این قرص از ترکیبات کاملا گیاهی تشکیل شده است. 
توجه: 

  • بیماران مبتلا به فشار خون، افراد باردار، افراد با مشکلات نارسایی کبدی و کلیوی و افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند مجاز به مصرف قرص لاغری جی سی نیستند. 
  • عوارض این قرص یبوست، کم شدن اشتها، بی‌خوابی و افسردگی است.
  • قرص لاغری آلفا اسلیم

قرص لاغری آلفا اسلیم برای خارج شدن از استپ وزن بسیار مناسب است. این قرص از ترکیبات گیاهی و میوه‌های کمیاب تشکیل شده است. 
توجه: 

  • مصرف این قرص برای افراد زیر 18 سال و زنان باردار ممنوع است. 
  • از عوارض این قرص می‌توان به اضطراب، بی‌قراری، سر درد، فشار خون، افزایش ضربات قلب، اسهال و تهوع اشاره کرد.
انواع قرص لاغری
قرص‌های لاغری متنوع
  • قرص لاغری بلوبری

بلوبری میوه‌ای کم کالری و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. اما آیا مصرف قرص‌های بلوبری هم می‌تواند به اندازه میوه آن مفید باشد و ضرری برای بدن نداشته باشد؟ خیر، مصرف طولانی مدت قرص لاغری بلوبری می‌تواند منجر به تاری دید، افت شدید قند خون و ضعف بینایی شود. بنابراین در مصرف این قرص احتیاط کنید.

  • قرص لاغری یونیک اسلیم

طبق ادعاهای انجام شده این قرص از ترکیبات گیاهی (عصاره گیاه نارنج) تولید شده است که برای کاهش وزن سریع و رسیدن به وزن ایده آل بسیار مناسب است. 
توجه: 

  • مصرف این قرص برای افراد زیر 18 سال و زنان باردار ممنوع می‌باشد. 
  • عوارض این قرص عبارت است از خطر بیماری‌های قلبی و نوسانات فشار خون

نکته: قبل از استفاده از هر گونه قرص‌های لاغری با پزشک مشورت کنید.

  • قرص لاغری کالری بلاکر

قرص لاغری کالری بلاکر شبیه به فیبرهای غذایی عمل می‌کند و منجر به کاهش جذب چربی، کربوهیدرات‌ها و افزایش میزان دفع آن‌ها می‌شود و در نهایت به کاهش وزن کمک می‌کند. از عوارض این قرص می‌توان به حالت تهوع، نفخ شدید، استفراغ و احساس خفگی اشاره کرد. همچنین مصرف طولانی مدت این قرص موجب کمبود ویتامین در بدن می‌شود که باید حتما از طریق مکمل‌ها این کمبود جبران شود.

عوارض مصرف قرص‌ لاغری
انواع قرص لاغری
  • قرص لاغری کتون تمشک

قرص لاغری کتون تمشک‌ یا (Raspberry ketones) از تمشک ساخته شده است که از آن در تهیه مواد غذایی، لوازم آرایشی و خوشبوکننده‌ها استفاده می‌کنند. فرد هنگامی که این قرص را مصرف می‌کند سطح لیپاز بدنش افزایش پیدا می‌کند. لیپاز آنزیمی است که چربی‌های بدن را به مولکول‌های قابل هضم تبدیل می‌کند. این ماده متابولیسم بدن را افزایش داده و در نهایت بافت‌های چربی را کاهش می‌دهد.

از عوارض این قرص می‌توان به بی‌خوابی، افزایش فشار خون، خارش بدن و آسیب به سیستم عصبی اشاره کرد.

  • قرص لاغری کافئین

کافئین به طور طبیعی در چای سبز، قهوه و شکلات تلخ وجود دارد که حتی به بسیاری از نوشیدنی‌ها و غذاها نیز اضافه می‌شود. عوارض این قرص کاهش خواب، اضطراب، اسهال و حالت تهوع می‌باشد. البته به دلیل آنکه کاهش وزن با خواب کافی ارتباط مستقیم دارد، در نتیجه ادعاهای این قرص‌ها درست نیست و هیچ تاثیری بر روی لاغری و تناسب اندام ندارند.

لاغری سریع با قرص
عوارض جبران ناپذیر مصرف قرص‌های لاغری

بهترین قرص لاغری کدام است؟ 

کاهش وزن باید منجر به افزایش سلامتی بدن شود نه آنکه سلامت شما را تهدید کند. بنابراین بهترین روشی که می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، داشتن تغذیه سالم، خواب کافی و برنامه منظم تمرینات ورزشی است. 
در این مسیر شما باید نزد پزشک متخصص بروید تا شما را در این مسیر همراهی کند و به شما مکمل‌هایی مانند پروتئین که موجب احساس سیری می‌شوند را تجویز کند.
در کل بهترین دارو و روش برای لاغری، بهبود سبک زندگی، تغذیه و سلامت شما است. بنابراین ما مصرف هیچگونه قرصی را به شما توصیه نمی‌کنیم.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چرا قرص‌های لاغری خطرناک هستند؟

    مکمل‌های لاغری که در بازار موجود هستند و تاییدیه‌های لازم بهداشت و درمان را ندارند، عوارض خطرناکی در استفاده از آن‌ها وجود دارد که عبارت است از: 1. افزایش ضربان قلب 2. افزایش فشار خون 3. حالت تهوع 4. احساس آشفتگی 5. بی خوابی 6. مشکلات کلیوی 7. تخریب کبد 8. خونریزی روده
  2. چطور بفهمیم کدام مکمل و قرص لاغری سالم است و ضرری ندارد؟

    تقریبا راه جامع و دقیقی برای تشخیص امنیت و سلامت یک دارو وجود ندارد و ممکن است بسیاری از داروهایی که روی بسته‌هایشان تایید سازمان‌ها وجود دارد برای شما ناامن باشند. بنابراین بهترین راه این است که هرگز خودتان هیچگونه قرصی را خریداری و مصرف نکنید و حتی برای مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز نزد متخصص تغذیه بروید و با او مشورت کنید.
  3. آیا داروهای گیاهی برای لاغری و کاهش وزن ایمن هستند؟

    اگر شما به دنبال روش‌هایی برای لاغری هستید احتمالا به سوی محصولاتی که گیاهی یا طبیعی هستند می‌روید. لذا باید بدانید که این محصولات ممکن است ادعا کنند که به سرعت وزن را کاهش می‌دهند اما باید بدانید که محصولات گیاهی هم در صورت استفاده نادرست و خودسرانه عوارض جبران ناپذیری دارند و باید بدانید محصولی صرف اینکه گیاهی است صد در صد بی‌خطر نیست.
مطلب مفید بود؟
13
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی