نحوه چیدمان دکوراسیون اتاق خواب برای همه سلیقه‌ها

دکوراسیون اتاق خواب برای همه سلیقه‌ها
چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد تا هنگامی به اتاق وارد می‌شوید حس خوب و آرامش بخشی را از اتاق دریافت کنید به همین خاطر در این مقاله نحوه چیدمان اصولی و صحیح اتاق خواب را آموزش داده‌ایم تا بتوانید هر متراژ اتاقی که دارید به بهترین شکل بچینید و لذت ببرید. در ادامه همراه ما باشید.

نحوه چیدمان دکوراسیون اتاق خواب برای همه سلیقه‌ها

اتاق خواب یکی از خصوصی‌ترین اتاق‌های خانه و در واقع محلی برای ارامش اعضای خانه است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما باید اتاق خواب خود را به صورت اصولی چیدمان و دکوراسیون کنید زیرا یکی از مسائلی که کاربردی بودن دیزاین را از قبل در آن نشان می‌دهد، موضوع دکوراسیون اتاق خواب است. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول چیدمان اتاق خواب آشنا کنیم.

دکوراسیون اتاق خواب برای همه سلیقه‌ها
نحوه چیدمان دکوراسیون اتاق خواب برای همه سلیقه‌ها

اصول چیدمان اتاق خواب

در هر اتاق خواب همیشه تعدادی مبلمان، پاتختی، تخت، صندلی، میز آرایش، کمد دیواری و پنجره وجود دارد. اما لازم است که در چیدمان و محل قرار گیری این وسایل دقت کنید. 
1. محل قرار گیری تخت:

  • تخت خواب، یکی از مهم‌ترین عناصر اتاق است که در نقطه کانونی قرار می‌گیرد. به همین علت در ابتدای دکوراسیون اتاق خواب باید بهترین محل را برای محل قرار گیری تخت خواب انتخاب کنید.
  • توجه داشته باشید که تخت باید در محلی قرار گیرد که از در ورودی اتاق امکان دید مستقیم به آن نباشد. به طور کلی دو دیوار متصل به درب ورودی گزینه‌های مناسبی برای محل قرار گرفتن تخت نیستند.
  • تخت خواب باید در محلی قرار گیرد که فرد احساس آرامش کند. بنابراین پشت تخت بهتر است دیوار یا پنجره نباشد زیرا این امر موجب بهم خوردن آرامش فرد می‌شود.
اصول چیدمان اتاق خواب
محل قرار گیری تخت

2. نور و روشنایی
در ابتدا باید نور طبیعی مناسبی وارد اتاق خواب شود. سپس با توجه به نور طبیعی باید با توجه به وظایف و عملکردی که در اتاق خواب انجام می‌شود باید انتخاب کنید که چه نوع نور پردازی برای اتاق مناسب است. اما به طور کلی باید نور کافی در اتاق وجود داشته باشید. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به سمت لوستر نروید و به جای آن لامپ‌ها وسایلی را انتخاب کنید که مدرن و شیک هستند و به اندازه اتاق خواب شما می‌آیند.

3. مقیاس و تناسب
این دو عنصر از اهمیت بالایی برخوردارند. زیرا تمامی وسایل اتاق خواب باید با یکدیگر در ارتباط باشند. به طور مثال اندازه مبلمان، انتخاب لامپ، نوع پرده، تابلو و... همگی باید به یکدیگر ربط داشته باشند.

4. تغییر الگو و بافت
این دو عنصر عمق فضای اتاق را زیادتر می‌کنند. به طور کلی اگر می‌خواهید فضای اتاق را لوکس و مدرن جلوه دهید باید الگو و بافت مناسبی انتخاب کنید. به عنوان مثال تغییر وسایلی مانند بالشت، مجسمه‌ها و پرده راهی آسان برای تغییر ظاهر و شکل اتاق بدون طراحی مجدد است.

اصول چیدمان اتاق خواب
تغییر الگو و بافت

5. رنگ اتاق خواب:
رنگ موجب تقویت یکپارچگی چیدمان اتاق خواب می‌شود. این عنصر باید موجب آرام شدن یا افزایش جنب و جوش فرد شود. به عنوان مثال اگر قصد دارید اتاق خوابتان محلی برای آرامش و استراحت باشد می‌توانید از رنگ‌های سرد آرام و آرامش بخش استفاده کنید.

6. فرش و موکت مناسب اتاق خواب
فرش یکی از مهم‌ترین المان‌ها در دکوراسیون داخلی اتاق خواب است. اندازه فرش باید با اندازه اتاق خواب هماهنگی داشته باشد و از اندازه آن کوچک‌تر باشد. از نظر طرح و رنگ نیز باید با سبک مدرن یا سنتی اتاق خواب و وسایل دیگر هماهنگی داشته باشد. محل قرار گیری فرش به طور کلی مهم نیست اما باید با توجه به شکل و اندازه اتاق خواب محل آن را در نظر بگیرید. برای انتخاب مدل فرش بهتر است ابتدا کارهای چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب را به پایان برسانید و بعد با توجه به سبکی که به کار گرفته‌اید، مدل و طرح فرش را انتخاب کنید.

فرش و موکت مناسب اتاق خواب
فرش و موکت مناسب اتاق خواب

7. چیدمان صندلی در اتاق خواب
صندلی یکی از المان‌های کاربردی اتاق خواب است و نوع و سبک آن باید هماهنگ با نوع و مدل تخت خواب باشد. با توجه به اندازه اتاق خواب خود می‌توانید از یک، دو یا چند صندلی استفاده کنید.

8. چیدمان پرده در اتاق خواب

پرده یکی از المان‌هایی است که موجب همانگی میان دیگر وسایل اتاق خواب می‌شود. برای انتخاب پرده مناسب باید شرایط نور گیری اتاق خواب را در نظر بگیرید. اگر اتاق خواب شما نور گیر ضعیفی دارد باید پرده‌ای نازک و رنگ روشن را در نظر بگیرید. اما اگر اتاق خواب شما نور گیری قوی دارد می‌توانید پرده‌ای ضخیم‌تر با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را انتخاب کنید. البته طرح پرده باید با طرح دیگر المان‌های اتاق خواب هماهنگی داشته باشد.

پرده اتاق خواب
چیدمان پرده در اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب 9 متری

از تاج تخت خواب به عنوان فضای ذخیره استفاده نکنید:

تاج تخت یکی از عناصر مهمی است که در زیبایی دکوراسیون اتاق خواب نقش دارد. اما این موضوع دلیل بر کاربردی بودن آن نمی‌شود و شما می‌توانید با کمک انواع شلف‌های دیواری پشت تخت خود را به سبک‌های متفاوتی زیبا کنید. به عنوان مثال بر روی آن می‌توانید انواع وسایل تزئینی مانند نقاشی، کتاب و... را قرار دهید. شلف دیواری تنها مختص به تاج تخت نیست و از آن می‌توانید در قسمت‌های مختلف دیوار و حتی روی میز تحریر استفاده کنید.

  • استفاده از میز تحریر دیواری برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک:

هنگامی که اتاق خواب شما کوچک است، نیازی نیست که میز تحریری تهیه کنید که فضای زیادی نیاز دارد. زیرا در حال حاضر برای اینگونه اتاق خواب‌ها میز تحریرهایی تهیه شده‌اند که با نام میز تحریر دیواری شناخته می‌شوند. این نوع میز تحریرها برای رفع این نیاز شما طراحی شده‌اند. میزهای تحریر دیواری فضای کلی را مشغول می‌کنند و در اندازه و طرح‌های مختلفی در بازار موجود هستند. این میز تحریرها دارای شلف‌هایی هم هستند که از آن‌ها می‌توانید برای قرار دادن لپ تاپ، کتاب و دیگر وسایل خود استفاده کنید.

چیدمان اتاق خواب 9 متری
استفاده از میز تحریر دیواری برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک
  • انتخاب سرویس خواب جادار و کاربردی:

امروزه تمامی وسایل اتاق خواب از سرویس خواب گرفته تا کتابخانه همگی در اندازه و سایزهای متنوع در بازار موجود هستند. در حال حاضر تخت‌هایی مختص اتاق خواب‌های کوچک وجود دارند که به گونه‌ای کاربردی و جادار هستند که افرادی هم که اتاق خواب بزرگ دارند علاقه به خریداری این تخت‌ها پیدا کرده‌اند. این تخت‌ها در کنار جلوه لوکس و مدرنی که به اتاق خواب شما می‌دهند می‌توانند به عنوان نگهدارنده وسایل مختلف هم مورد استفاده قرار گیرند. تخت خواب تاشو، سرویس خواب کشو دار، مبل ال تخت خواب شو از جمله این مدل تخت‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • انتخاب کمد لباس درب ریلی:

اگر قصد دارید کمدهایی تهیه کنید که برای باز کردن آن نیازی به فضای اضافه نداشته باشید و بتوانید حداکتر استفاده را از فضای داخلی آن ببرید، کمد لباس درب ریلی گزینه مناسبی برای شما است. این گونه کمدها علاوه بر جادار بودن‌شان، موجب زیبایی اتاق خواب شما می‌شوند، زیرا بر روی آن‌ها طرح‌ها و آینه‌های زیبایی قرار گرفته است.

تغییر دکوراسیون اتاق خواب
انتخاب کمد لباس با درب ریلی در اتاق خواب
  • انتخاب سبک مینیمال به عنوان سبک اتاق خواب:

در میان انواع سبک‌های موجود در طراحی داخلی اتاق خواب، سبک مینیمال می‌تواند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب‌های 9 متری باشد. دلیل اصلی استفاده از این سبک هم به استفاده بهینه از فضا و سادگی آن باز می‌گردد. به همین علت برای داشتن اتاق خوابی جذاب، متفاوت، مدرن و کاربردی نتیجه می‌گیریم که از سبک مینیمالیستی کمک بگیریم.

  • انتخاب جاکفشی داشبوردی برای اتاق خواب:

اگر می‌خواهید جاکفشی شخصی در اتاق خواب خود داشته باشید، وجود فضای کم از این موضوع جلوگیری نمی‌کند. زیرا شما می‌توانید یک جا کفشی داشبوری برای اتاق خواب خود تهیه کنید. این نوع جاکفشی‌ها به دلیل نوع طراحی که دارند، نیاز به فضای زیادی ندارد و می‌توانند جلوه‌ای خاص به اتاق خواب شما بدهند.

  • انتخاب رنگ های روشن در وسایل اتاق خواب:

رنگ‌های روشن به ویژه رنگ سفید موجب بزرگ‌تر نشان دادن محیط اتاق خواب دارند. شما با انتخاب پرده‌هایی با رنگ روشن و سفید و همچنین انتخاب روتختی سفید در اتاق خواب می‌توانید فضای اتاق خود را بزرگ‌تر جلوه دهید.

چیدمان اتاق خواب 9 متری
انتخاب رنگ‌های روشن در وسایل اتاق خواب
  • انتخاب آینه برای بازتاب نور در سطح اتاق خواب:

آینه با بازتاب نور از سطح خود موجب افزایش ابعاد ظاهری اتاق خواب می‌شود. البته اگر از کمدهای آینه‌دار استفاده می‌کنید می‌توانید در اینجا آینه‌ای را انتخاب کنید که جنبه زیبایی دارد به عنوان مثال آینه‌های ایستاده طرح‌دار گزینه مناسبی هستند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشند.

  • تکرار یک طرح واحد در میان عناصر مختلف اتاق خواب:

برای آن که فضای اتاق خواب خود را مرتب و زیبا نشان دهید از یک طرح واحد به عنوان مثال طرح قلب را در نظر بگیرید و از آن برای تزئین دو یا سه عنصر موجود در اتاق خواب مانند بالش، روتختی، دیوارها و... استفاده کنید. با این کار به نوعی هارمونی در فضای اتاق خواب می‌رسید و اتاق را از آشفتگی خارج می‌کنید.

  • انتخاب شلف های دیواری در ارتفاعات بالا:

شلف‌های دیواری همیشه نباید در ارتفاعات پایین باشند. زیرا بر روی آن‌ها وسایلی را قرار میدهیم که نیازی به جابجایی و یا برداشتن آن‌ها نداریم و تنها می‌خواهیم اتاق خواب زیباتر شود. شما می‌توانید این شلف‌ها را در سطح بالاتری قرار دهید و بر روی آن سفال‌ها و کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌اید را قرار دهید.

تغییر دکوراسیون اتاق خواب
انتخاب شلف های دیواری در ارتفاعات بالا در اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب 12 متری

  • در ابتدا باید توجه داشته باشید که ورودی اتاق باید خالی باشد تا بتوانید فضای باز بیشتری داشته باشید. 
  • سقف اتاق خود را رنگ سفید بزنید و دیوارهایتان را هم با رنگ‌های روشن رنگ آمیزی کنید. زیرا رنگ روشن موجب بزرگ‌تر نشان دادن اتاق می‌شود. 
  • آینه‌ای دیواری برای اتاق خواب خود در نظر بگیرید زیرا آینه موجب پخش شدن نور در فضای اتاق می‌شود و اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. 
چیدمان اتاق خواب 12 متری
انتخاب آینه دیواری در اتاق خواب
  • اگر می‌خواهید کف پوش‌های خود را عوض کنید بهتر است کف پوش‌هایی همچون کفپوش چوبی و لمینت انتخاب کنید.
  • از آیتم‌های متفاوت در اتاق استفاده کنید. به عنوان مثال یک عکس را بر روی دیوار نصب کنید. 
  • وسایل و اجسامی که بسیار بزرگ هستند را داخل اتاق قرار ندهید زیرا نشان دهنده کوچک بودن اتاق خواب هستند. همچنین برای پرده، پارچه‌های سبک انتخاب کنید زیرا به تاکید بر چنین فضایی کمک می‌کند. 
  • استراحت در اتاقی کوچک به روشنایی آن بستگی دارد. به همین علت نباید از لوستر در اتاق خواب استفاده کنید. به جای آن بهتر است به سراغ چراغ‌ها و لامپ‌هایی بروید که زیبایی و جلوه بصری دارند. 
  • به طور کلی باید تمامی وسایل اتاق خواب را با رنگ‌های روشن انتخاب کنید و از وسایل شیک و جدید برای دکوراسیون اتاق خود استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی