9 اصل مهم در در چیدمان داخلی منزل که باید رعایت کنید

اصول دکوراسیون داخلی منزل
ممکن است برای تهیه وسایل منزل خود هزینه زیادی کرده باشید اما در خانه اصلا به چشمتان نیاید. این مشکل بدین خاطر است که قانون چیدمان دکوراسیون در منزل را به خوبی رعایت نکردید. در این مقاله 9 قانون مهم در اصول چیدمان خانه را جمع آوری کرده‌ایم تا بتوانید منزل یا اتاق خود را به بهترین شکل ممکن بچینید.

9 اصل مهم در در چیدمان داخلی منزل که باید رعایت کنید

تناسب در چیدمان یا دکوراسیون منزل، یکی از مهم‌ترین اصول یک دکور زیبا و چشم انداز است که باید به آن دقت داشته باشید. ممکن است به چشم شما هم خورده باشد وسایلی که هزینه زیادی پای آن‌ها صرف شده است اما اصلا زیبا به نظر نمی‌رسند و مجموعه‌ای نامتناسب از اشیای گران قیمت تنها دور هم جمع شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم شما را با 9 قانون مهم در چیمان منزل آشنا کنیم.

اصول دکوراسیون داخلی منزل
9 اصل مهم در در چیدمان داخلی منزل که باید رعایت کنید

قوانین چیدمان منزل

در کنار اصولی که برای انتخاب درست رنگ، سبک دکور، بافت و انتخاب اشیای متناسب با سبک خود در نظر می‌گیرید، تناسب ریاضی نقش بسیار مهمی در چیدمان صحیح منزل دارد. چیدمان بر مبنای ریاضی بسیار آسان است و شما تنها با فرا گرفتن نکات و فرمول‌های آسان می‌توانید با توجه به فضای خود دکوری زیبا خلق کنید و از اشیاء و وسایلی که بی هیچ تناسبی در کنار هم قرار می‌گیرند دوری کنید. 
شاید به سراغ طراحان داخلی بروید اما طراحان هم با توجه به شوق و سلیقه خود و با توجه به تجربه‌ای که دارند پیشنهاداتی به شما می‌دهند. اما اگر می‌خواهید خودتان مانند یک طراح خلاق و حرفه‌ای عمل کنید و خانه‌تان را زیبا کنید تنها کافی است کمی جسارت به خرج دهید و به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود دقت کنید.

9 اصل مهم در در چیدمان داخلی منزل که باید رعایت کنید
قوانین چیدمان منزل

قانون اول - هر اتاق نشیمن یک کاناپه می‌خواهد

این موضوع که حتما هر اتاق نشیمن باید یک مبل راحتی داشته باشد یکی از قوانینی است که خط و ربط آن مشخص نیست به هیچ عنوان نیاز نیست که در هر اتاق نشیمن یک یا دو کاناپه وجود داشته باشد. اما در زندگی امروزی مبل‌های نیم ست بدون کاناپه نمی‌باشند و طبق قانون نا‌نوشته‌ای این دو کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. همچنین طراحان کاناپه را بیشتر در کنار کتابخانه شخصی یا اتاق خواب جای می‌دهند. اگر هم اتاق‌ها بزرگ باشند کاناپه را به اتاق تلویزیون و محل دور هم نشینی انتقال می‌دهند.

قانون دوم - جای کتابخانه در سالن غذاخوری نیست

در هیچکدام از کتاب‌های قانون دکوراسیون داخلی نیامده که سالن غذا خوری باید محلی دنج و آرام باشد. اگر هم این باور وجود دارد فقط به دلیل باور‌های اشتباه یا موج‌هایی بوده است که در دوران خاصی راه افتاده است. اما بر خلاف تصور برخی از افراد می‌توان سالن غذا خوری را شلوغ جلوه داد. به عنوان مثال قرار دادن کتابخانه در سالن آشپزخانه یکی از کارهایی است که طراحان مدرن و خلاق به آن دست می‌زنند. در این قانون نتیجه می‌گیریم که بی‌جهت و بی‌دلیل دورتا دور میز غذا خوری را خالی نکنید و اجازه دهید مهمان‌ها موقع غذاخوردن کمی کنجکاو شوند.

 قوانین چیدمان منزل
قانون دوم - جای کتابخانه در سالن غذاخوری نیست

قانون سوم - رنگ و طرح‌های شلوغ در خانه‌های کوچک ممنوع است

امروزه شاهد خانه‌هایی هستید که بسیار کوچک‌تر از قبل شده‌اند، اما این امر دلیل بر این نیست که دیگر به سراغ طراحی‌های زیبا نروید و به دلیل یک قانون طراحی داخلی از زیبایی خانه کم کنید. در این قوانین آمده است که از طرح‌های شلوغ و برجسته دوری کنید. در کل نتیجه می‌گیریم که هر چقدر هم خانه‌تان کوچک باشد برای دیوارها، درها و سقف‌ها رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که شلوغی ممکن است زود دلتان را بزند و شما را خسته کند، به همین علت بهتر است در کنار انتخاب لوازم مناسب، رنگی دلنشین را انتخاب کنید.

قانون چهارم - هر اتاق یک فرش می‌خواهد

یک باور در میان ایرانی‌ها رواج دارد و آن هم این است که در هر اتاق باید یک قالی یا قالیچه پهن شود. فرقی هم نمی‌کند که نوع کفپوش خانه‌مان چه باشد. تا به امروز کفپوش اتاق هر چه که بوده (سرامیک، لمینت، سنگ یا پارکت) باور بر این بوده است که وسط آن باید فرش پهن شود. اما امروزه دیگر اینطور نیست. در حال حاضر در طراحی داخلی خانه دیگر فرش به کار نمی‌رود. به عقیده طراحان، ترکیب سنگ و چوب بر روی کف خانه ترکیبی زیبا است که می‌توان آن را خلق کرد.

نکات مهم در چیدمان منزل
قانون چهارم - هر اتاق یک فرش میخواهد

قانون پنجم - هر دست مبل یک میز لازم دارد

به هر خانه‌ای که بروید می‌توانید یک کاناپه ببنید که روبروی آن یک میز چوبی بزرگ همراه چند میز عسلی و همینطور مقابل هر مبل یک میز قرار گرفته است. این باور، یک قانون قدیمی است که طراحان خانه به کار می‌گرفتند. اما در حال حاضر دیگر این قانون کارایی ندارد و بین کاناپه و تلویزیون میز نمی‌گذارند و اگر هم به میز نیاز باشد یک صندلی عثمانی قرار می‌دهند. بر روی این صندلی‌ها می‌توان یک سینی چای گذاشت و لوازم مورد نیاز را در آن جای داد.

قوانین چیدمان منزل با مبل
قانون پنجم - هر دست مبل یک میز لازم دارد

قانون ششم - وسایل چوبی همگی باید قهوه‌ای باشند

از لحظه‌‌ای که ساخت وسایل چوبی آغاز شد، بر سر زبان‌ها افتاد که وسایل باید رنگ خودشان را داشته باشند و اینکه تمامی وسایل در هر درجه‌ای که باشند باید قهوه‌ای در نظر گرفته شوند، سالیان سال است که در هر خانه‌ای دیده می‌شود. این درحالی است که اگر صحبت از میز و صندلی زرد و سبز شود و یا حرف از کمدهایی قرمز رنگ شود، بیشتر افراد تعجب می‌کنند. اما در حال حاضر این باور دیگر وجود ندارد و طراحان برای متفاوت نشان دادن دکوراسیون منزل از رنگ‌های متنوع و شاد استفاده می‌کنند.

قانون هفتم - انتخاب نقطه کانونی

هر خانه نیاز به یک نقطه کانونی دارد، نقطه‌ای که جذاب، خیره کننده، تاثیر گذار و هیجانی باشد. این نکته یکی از مهم‌ترین نکات چیدمان منزل است. در این نقطه می‌توان یک فرش، وسیله‌ای با اندازه غیر متعارف، یک فرش با نقش و نگار افسانه‌ای یا یک دیوار با تزئینات فوق‌العاده در نظر گرفت. به طور کلی این نقطه کانونی باید نظر شما را به خود جلب کند و این جلب توجه باید موجب احساسات مثبت در شما شود نه اینکه توجه‌تان به شلوغی‌های اطراف پرت شود. پس باید در نظر داشته باشید که در طراحی و دیزان این فضا هرگز زیاده روی نکنید.

چیدمان منزل شیک
قانون هفتم - انتخاب نقطه کانونی

قانون هشتم - از آینه استفاده کنید

آینه در چیدمان و دکوراسیون منزل نقش بسیار مهم و مثبتی دارد. آینه نه تنها نور و عمق را در اتاق اضافه می‌کند بلکه می‌تواند منظره‌ها را نیز منعکس کند و زیبایی بصری اتاق را افزایش دهد.

قانون نهم- از انواع شکل های هندسی استفاده کنید

در هر بخش از منزل باید عناصر و المان‌های متفاوت با فرم‌ها و اندازه‌های مختلف کنار یکدیگر حضور داشته باشند. چیدن عناصر با فرم‌های مختلف در کنار هم می‌تواند الهام بخش باشد به همین دلیل این امر یکی از قوانین مهم چیدمان منزل محسوب می‌شود. به عنوان مثال قرار دادن میز گرد غذاخوری بر روی فرش گرد و یا استفاده از المان‌های افقی و عمودی متناسب با فضا، استفاده از شاخه‌ها و فرم‌های مختلف هندسی و همچنین قرار دادن کاشی زمین با اندازه‌های مختلف در کنار یکدیگر. 
نکته: اگر به عکس توجه کنید، از یک آینه گرد بزرگ برای تفکیک نمودن خطوط شکسته و مستقیم کاشی در حمام استفاده شده است. هر چه سایز آینه بزرگتر شود حس فضای حمام از نظر بصری تقویت می‌شود.

چیدمان منزل به سبک ایرانی
قانون نهم- از انواع شکل های هندسی استفاده کنید

نکات مهم در چیدمان منزل

  • دیوار کوب و تابلوها را درست آویزان کنید. 
  • ارتفاع کاذب ایجاد کنید. 
  • وسایلی که دوست دارید را استفاده کنید و اگر وسیله‌ای را دوست ندارید دور بیندازید.
  • به اتاق خود از دور نگاهی بیندازید و اگر احساس کردید وسیله‌ای کم است آن را تهیه کنید. 
  • لزومی ندارد که وسیله‌ای حتما به دیوار بچسبد. به عنوان مثال مبل را می‌توانید یک یا دو متر از دیوار فاصله دهید. 
  • نقاطی را برای استراحت در خانه در نظر بگیرید و تمامی نواحی را پر از وسیله نکنید. 
  • در دکوراسیون منزل حتما از آینه استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی