علت دندان قروچه کودکان، ترس، اضطراب یا انگل روده + روش درمان

علت دندان قروچه کودکان
شاید تا به حال شنیده‌اید که کودک‌تان در خواب دندان‌هایش را به هم بفشارد و صدای ساییدگی دندان‌ها به هم بلند و ناراحت کننده باشد. بله، متاسفانه دندان قروچه یا بروکسیم در برخی از بچه‌ها به خاطر عواملی همچون اضطراب و یا خشم زیاد اتفاق می‌افتد که اگر درمان نشود مشکلات جدی را برای کودک رقم خواهد زد.

علت دندان قروچه کودکان، ترس، اضطراب یا انگل روده + روش درمان

دندان قروچه یا بروکسیسم یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از دوران کودکی به آن مبتلا می‌شوند. علاوه بر این موضوع برخی از بیماری‌های روانی و جسمی نیز در بزرگسالی می‌تواند موجب بروز دندان قروچه در خواب و یا حتی در بیداری شود. دندان قروچه بر روی سلامتی دندان‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب خرابی آن‌ها می‌شود. عوامل دیگری مانند اضطراب و استرس نیز هستند که می‌توانند موجب بروز دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان شود. برخی از افراد نیز وجود دارند که از دندان قروچه خود بی‌خبر هستند اما با اطلاع از برخی از نشانه‌ها شما می‌توانید به دندان قروچه خود در خواب پی ببرید و به دنبال درمان این بیماری بگردید.

دندان قروچه چیست
علت دندان قروچه کودکان

دندان قروچه چیست؟

در اصطلاح دندانپزشکی به فشار دادن فک و ساییده شدن دندان‌ها که معمولا موجب بروز صدای آزار دهنده هم‌ می‌شود " دندان قروچه " می‌گویند. این عمل بیشتر در شب و هنگامی که فرد خواب است اتفاق می‌افتد و می‌تواند موجب بروز آسیب‌های زیادی به دندان‌های او شود. البته باید بدانید که فرد کاملا از دندان قروچه خود ناآگاه است و به طور ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که یک سوم کودکان دچار دندان قروچه می‌شوند البته باید بدانید که این معضل به مرور زمان از بین خواهد رفت و افراد آن را ترک خواهند کرد.

دندان قروچه چیست
دندان قروچه چیست

علت دندان قروچه یا بروکسیم چیست؟

به طور کلی علت اصلی بروز دندان قروچه هنوز مشخص نشده است اما علت‌هایی وجود دارند که می‌توانند موجب بروز دندان قروچه در افراد شوند که در ادامه مهم‌ترین علل بروز دندان قروچه را بررسی کرده‌ایم.

  • اختلال خواب مانند وقفه تنفسی. بسیاری از افراد هستند که در زمان خواب تنفس سختی دارند و یا معمولا با خروپف شدید خوابیده‌اند.
  • حرف زدن در خواب
  • جفت نشدن سطح دندان‌ها به روی هم و تماس زودرس دندان‌های فک بالا و پایین
  • استرس و فشار روانی که موجب جویدن ناخن و عصبی بودن فرد می‌شود.
  • مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین، شکلات، الکل زیاد، مواد مخدر، سیگار و وجود برخی بیماری‌ها مانند پارکینسون.
  • وجود کرمک در کودکان که می‌تواند موجب بروز دندان قروچه شود.
علت دندان قروچه
علت دندان قروچه یا بروکسیم چیست؟

علائم بروز دندان قروچه

اگر علائم زیر را مشاهده کردید ممکن است که شما در معرض بروز دندان قروچه باشید:

  • انقباض عضلات فک
  • دردهای شدید و طولانی مدت در صورت و فک
  • خراب شدن دندان‌های پر شده
  • گوش درد و سردرد
  • لق شدن دندان‌ها
  • تورم فک پایین
  • خونریزی و تورم لثه‌ها
  • خرابی و شکستن دندان‌های سالم
  • حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما
  • انقباض عضلات فک
  • به هم فشردن دندان‌ها در طول شب که اطرافیان متوجه آن می‌شوند.
دندان قروچه در کودکان
علائم بروز دندان قروچه

عوارض و مشکلات دندان قروچه 

دندان قروچه می‌تواند عوارض زیادی مانند از بین رفتن مینای دندان و مشکلات فکی و حساسیت دندان‌ها را در پی داشته باشد. علاوه بر این موضوع افرادی که دچار دندان قروچه می‌شوند احساس گوش درد و سردرد شدیدی نیز می‌کنند که حتی در برخی از موارد دندان قروچه می‌تواند موجب شکستگی، افتادن و حتی لق شدن دندان‌ها شود. همچنین از جمله عوارض دیگری که دندان قروچه می‌تواند برای افراد در پی داشته باشد می‌توان به درد گردن، دندان درد شدید، ساییدگی دندان‌ها و مشکلات شنوایی اشاره کرد.

دندان قروچه در کودکان
عوارض دندان قروچه

دندان قروچه در کودکان

متخصصین هنوز به طور دقیق نتوانستند دلیل بروز دندان قروچه در کودکان را پیدا کنند اما برخی از دلایل هم وجود دارند که می‌توانند موجب بروز دندان قروچه در کودکان شوند از جمله این موارد می‌توان به کج بودن دندان‌های فک بالا و فک پایین اشاره کرد. علاوه بر این موضوع عوامل دیگری همچون درد رویش دندان و حتی گوش درد هم می‌توانند موجب بروز دندان قروچه در کودکان شوند اگر کودک شما احساس درد در دندان‌های خود می‌کرد حتما به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

دندان قروچه در خواب
دندان قروچه در خواب

علت دندان قروچه در کودکان

  1. عفونت گوش یا سینوس‌ها که می‌تواند موجب بروز درد در دندان‌ها شود و کودک با فشار دادن دندان‌ها بر روی هم سعی کند که این درد را کاهش دهد.
  2. برخی از کودکانی که به بیماری فلج مغزی مبتلا شده‌اند ممکن است که دچار دندان قروچه شوند.
  3. کمبود آب یا برخی از مواد غذایی و یا وجود انگل در بدن کودک می‌تواند موجب بروز دندان قروچه در کودکان شود.
  4. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل بروز دندان قروچه در کودکان استرس و اضطراب است. از جمله مواردی که می‌تواند موجب بروز استرس در کودکان شود به دنیا آمدن خواهر و یا برادر کوچک‌تر، عوض شدن مدرسه و معلم، مهاجرت، امتحانات مدرسه و حتی دعوای پدر و مادر باشد.

دندان قروچه در کودکان زیر 2 سال

دندان قروچه در کودکان زیر 2 سال می‌تواند به دلیل بزرگ شدن لوزه‌ها، کمبود تغذیه‌ای، ترمیم‌های پرکننده زیاد، وجود انگل، احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ها، اضطراب، اختلال غدد و آلرژی رخ دهد. در حال حاضر پزشکان متخصص با اطمینان نمی‌توانند بگویند که دلیل دندان قروچه در کودکان زیر 2 سال چه چیزی است اما از جمله موارد مهمی که گفته شد می‌تواند دلایل بروز دندان قروچه در کودکان باشند.

علاوه بر موارد بالا کودکان برای رهایی از درد ممکن است که دندان‌های خود را به یکدیگر فشار دهند بنابراین اگر کودک‌تان احساس درد در دندان خود می‌کرد حتما به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

علت دندان قروچه کودکان
علت دندان قروچه کودکان

درمان دندان قروچه

با توجه به آن که دندان قروچه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد شما باید درمان آن را با توجه به دلیل دندان قروچه برطرف سازید که از مهم‌ترین مواردی که موجب بروز دندان قروچه می‌شوند را در ادامه آورده‌ایم:

  • اگر دندان قروچه به دلیل مشکلات مربوط به خود دندان باشد باید با استفاده از روش‌هایی همچون برطرف کردن مشکلات دندانی، دندان قروچه خود را برطرف سازید.
  • اگر دندان قروچه به دلیل استرس باشد پزشک رفتن نزد مشاور و روانشناس و تمرینات مربوط به آن را برای آرام کردن بیمار پیشنهاد می‌دهد. در برخی از موارد ممکن است که پزشک برای سردرد داروهایی را تجویز کند تا بیمار در زمان خواب کمتر دندان‌هایش را روی همدیگر بکشد.
  • اگر دندان قروچه آنقدر شدید باشد که موجب ساییده شدن دندان‌ها به همدیگر شود باید از محافظ دندان (گارد نایت) استفاده شود.
  • دندان قروچه با توجه به آن که می‌تواند عوارض مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی باشد فرد باید داروی مصرفی خود را با پیشنهاد پزشک خود تعویض کند و یا داروی دیگری را برای جلوگیری از دندان قروچه مصرف کند.
درمان دندان قروچه
درمان دندان قروچه

آشنایی با محافظ دهان در دندان قروچه

بیشتر مواردی که موجب دندان قروچه می‌شوند را می‌توان با استفاده از گارد نایت در زمان خواب به راحتی درمان کرد. شما با استفاده از محافظ دندان قروچه در شب می‌توانید دندان‌های خود را از ساییده شدن محافظت کنید. این محافظ با عنوان آتل نیش دندان هم شناخته می‌شود.

این وسیله سدی در میان دندان‌های شما قرار می‌دهد تا دندان‌های‌تان به یکدیگر ساییده نشوند. علاوه بر این موضوع نایت گارد این امکان را به شما می‌دهد که در زمان فشردن دندان‌های‌تان، تنش کمتر شود و عضلات فک به عنوان ضربه گیر عمل کنند. این ضربه‌گیر علاوه بر آنکه از درد فک و صورت جلوگیری می‌کند، از بین رفتن مینای دندان را نیز مراقبت می‌کند.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی