چرا باید برای نوزادان و کودکان لوسیون بدن استفاده کنیم

لوسیون بدن نوزاد
نوزادان پوست بسیار حساسی دارند که باید به خوبی از آن مراقبت شود. یکی از روش‌های پیشگیری از خشکی پوست نوزاد، استفاده از لوسیون بدن مخصوص نوزادان است. در این مقاله شما را با لزوم استفاده از لوسیون‌ها آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

چرا باید برای نوزادان و کودکان لوسیون بدن استفاده کنیم

یکی از مشکلات رایجی که برای نوزادان ممکن است به وجود بیاید خشکی پوست است. پوست نوزادان بسیار حساس و آسیب پذیر است و عوامل زیادی می‌تواند سلامتی آن را تهدید کند. عواملی مانند آب و هوا باعث بروز حساسیت پوستی و خشکی پوست کودکان می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید نکات مراقبتی را به خوبی رعایت کنید.

در این مقاله شما را با روش‌های پیشگیری از خشکی پوست نوزادان آشنا خواهیم کرد.

درمان خشکی پوست نوزاد
درمان خشکی پوست نوزاد

دلایل خشکی پوست نوزادان

نوزادان معمولا در هنگام تولد دچار خشکی پوست هستند که امری طبیعی است. این خشکی به صورت طبیعی درمان می‌شود. اما مواردی مانند برخورد زیاد آب با پوست نوزاد و نگهداشتن زیاد او در حمام موجب بروز حساسیت و خشکی پوستی خواهد شد. استفاده از صابون بچه در هفته‌های اول تولد نیز توصیه نمی‌شود چرا که چربی روی پوست سر نوزاد را از بین برده و پوست او را دچار خشکی می‌کند. در مجاورت هوای سرد پوست نوزاد رطوبت خود را از دست داده و دچار خشکی می‌شود. این اتفاق ممکن است در صورت حضور طولانی در هوای گرم نیز صورت پذیرد.

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست نوزاد

توجه به نوع تغذیه، میزان سطح آب بدن و مصرف منظم شیر طبیعی از عواملی اصلی جلوگیری از خشکی پوست نوزادان است اما در کنار این‌ها باید از لوسیون‌های مناسب برای نوزدان استفاده کنید تا پوستی شاداب و سالم داشته باشند.

انواع لوسیون‌های مناسب برای نوزادان

برخی از متخصصان بر این باورند که نباید از مرطوب کننده برای نوزادان استفاده کرد. اما این امر در تمامی موارد صدق نمی‌کند چرا که در صورت ابتلا نوزاد به خشکی پوست می‌بایست از مرطوب کننده‌های طبیعی موجود در بازار استفاده کرد. بهترین پیشنهاد این است که در هفته‌های اول تولد از لوسیون‌های مناسب استفاده کنید تا نوزاد شما هرگز دچار خشکی پوست نشود.

لوسیون بدن نوزاد
لوسیون مناسب بدن نوزاد

لوسیون‌های مناسب برای پوست نوزادان

  • روغن معدنی بدون عطر مناسب برای نوزادان:

روغن‌های معدنی بدون عطر که مخصوص کودکان تولید شده‌اند می‌تواند برای پوست بدن نوزادان بسیار مفید باشند. این روغن‌ها معمولا شفاف و بی بو هستند و می‌توانند پوست نوزاد را مرطوب نگه دارند.

  • روغن آفتابگردان مناسب برای نوزادان:

روغن آفتابگردان دارای ماده‌ای به نام اسید لینولئیک است. این اسید چربی پوست نوزاد را حفظ کرده و از خشکی آن به خوبی جلوگیری می‌کند. این روغن یک لوسیون بی‌نظیر برای پوست نوزادان است.

  • نرم کننده‌های مناسب برای نوزادان:

نرم کننده‌هایی که از مواد نفتی تولید شده‌اند می‌توانند پوست نوزادان را نرم کرده و از خشکی و ترک خوردن آن جلوگیری کنند.

  • لوسیون‌های نامناسب برای نوزادان:

روغن خردل، روغن‌های گیاهی، روغن بادام زمینی و روغن زیتون نمی‌توانند لوسیون خوبی برای پوست نوزادان باشند. توجه داشته باشید که استفاده از این نوع روغن‌ها باعث بروز حساسیت پوستی در نوزادان خواهد شد.

بهترین روغن برای پوست نوزاد
لوسیون‌های نامناسب برای نوزادان

نکات مهم خرید لوسیون مناسب

حتما هنگام مراجعه برای خرید یک لوسیون بدن نوزاد با چندین نوع برند با ویژگی‌های متفاوت رو به رو شده‌اید که انتخاب و خرید را سخت کرده است. باتوجه به تنوع بالا لوسیون‌ها شما باید در ابتدا ویژگی‌های یک لوسیون خوب و با کیفیت را بدانید و براساس آن برای نوزادان خود لوسیونی مناسب تهیه کنید.

  • میزان PH محصول

توجه کنید که لوسیونی قلیایی و یا اسیدی تهیه نکنید چرا که باعث بروز آسیب‌هایی همانند خشکی و شکنندگی پوست خواهند شد. پوست کودک در بدو تولد در حالت خنثی است و پس از مدتی به 5.5 می‌رسد. لوسیونی انتخاب کنید که با این میزان همخوانی داشته و پوست نوزاد را آزار ندهد.

لوسیون بدن نوزاد
لوسیون بدن نوزاد
  • توجه به نوع پوست نوزاد

قبل از اقدام برای خرید لوسیون سعی کنید نوع پوست نوزاد خود را شناسایی کرده و حساسیت‌های او را بشناسید. اولین توصیه ما این است که از لوسیون‌های بدون بو استفاده کنید. همچنین اگر پوست نوزاد دچار اگزما و یا دارای جوش بود سعی کنید از لوسیون‌های ارگانیک بهره ببرید تا پوست نوزاد دچار آسیب‌های دیگری نشود.

  • لوسیون نباید داری مواد نگهدارنده باشد

یک بررسی نسبی توسط محققان نشان می‌دهد که مواد نگهدارنده محصولات تا حدی سرطان زا هستند پس بهتر است از انتخاب لوسیون‌هایی که مواد نگهدارنده همانند پارابن و فتالات دارند خودداری کنید.

  • لوسیون‌های حاوی بابونه را انتخاب کنید

بابونه خواص آرام بخشی بسیار خوبی دارد و می‌تواند علاوه بر حفظ لطافت پوست بر خواب راحت نوزاد نیز تاثیر خوبی داشته باشد. سعی کنید قبل از خواب لوسیون بدن حاوی بابونه را بر روی پوست نوزاد خود ماساژ دهید تا خواب راحتی را تجربه کند.

  • قبل از مصرف امتحان کنید

قبل مصرف لوسیون به صورت کامل مقداری از آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست او امتحان کنید تا اگر دچار حساسیت شد از مصرف بیشتر آن جلوگیری به عمل آوردید.

لوسیون بدن نوزاد
لوسیون مناسب بدن نوزاد

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی