12 خواص مهم چای سبز که نمی‌دانید

خواص مهم چای سبز
فواید و خواص چای سبز به قدری زیاد است که اگر تا به حال تصمیم نگرفته‌‌اید که نوشیدن این چای را در برنامه غذایی خود بگنجانید، هرچه سریع‌تر این چای را تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. از جمله مهم‌ترین خواص چای سبز می‌توان به تنظیم فشار خون، کاهش وزن، جلوگیری از پیری و خواص ضد سرطانی آن اشاره کرد.

12 خواص مهم چای سبز که نمی‌دانید

فواید و خواص چای سبز آنقدر زیاد است که می‌توان آن را به عنوان درمان بیشتر بیماری‌ها، تناسب اندام و حتی زیبایی نیز معرفی کرد. از فواید این نوشیدنی می‌توان به برطرف کردن بسیاری از مشکلات مانند پیشگیری و درمان سرطان، کاهش وزن، رماتیسم و ورم مفاصل، پوسیدگی دندان‌ها و... اشاره کرد.

در ادامه این مقاله شما را با مهم‌ترین و بهترین خواص چای سبز و شیوه دم کردن صحیح آن آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

چای سبز چیست؟ 

بسیاری از افراد از این موضوع بی خبر هستند که چای سبز از همان گیاهی تولید می‌شود که با آن چای سیاه به دست می‌آید. اما باید بدانید شیوه پرورش این گیاه برای تولید چای سبز متفاوت است. به این صورت که برای چای سیاه برگ‌های چای به دست آمده به رنگ سیاه در می‌آید و ترش‌تر می‌شوند. این در حالی است که سطح کافئین آن‌ها هم بالاتر می‌رود. اما برای تهیه چای سبز برگ‌های چای، خشک می‌شوند سپس کمی بخار داده می‌شود اما ترش نمی‌شوند.

خواص مهم چای سبز
آشنایی با خواص و فواید چای سبز

12 مورد از بهترین و مهم‌ترین خواص چای سبز که نمی‌دانید

  • چای سبز و سرطان

نوشیدن چای سبز موجب جلوگیری از ابتلای فرد به سرطان می‌شود زیرا میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن 25 برابر تاثیر گذارتر از ویتامین E و 100 برابر تاثیر گذارتر از ویتامین C است. البته باید توجه داشته باشید که ویتامین‌های C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند.

  • چای سبز و زیبایی و جوانی

از دلایل اصلی جوانسازی چای سبز، وجود میزان قابل توجه آنتی آسیدان به ویژه آنتی اکسیدان‌های موثر در جوانی و شادابی درون آن است. این آنتی اکسیدان‌ها از عوامل مهم شادابی و حفظ سلامتی سلول‌های بدن هستند که می‌توانند روند پیری را به تاخیر بیندازند.

  • کاهش وزن و چای سبز

اگر قصد دارید با مصرف چای سبز اضافه وزن و چاقی خود را درمان کنید باید توجه داشته باشید که برای مصرف آن باید در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و بدون برنامه ریزی از مصرف آن خودداری کنید.

  • خواص چای سبز برای سرطان پروستات

یکی دیگر از خواص مهم چای سبز، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است و آقایانی که چای سبز مصرف می‌کنند کمتر از دیگر افراد در خطر سرطان پروستات قرار می‌گیرند. البته هر چه مصرف این نوشیدنی افزایش یابد، خطر ابتلا کاهش پیدا می‌کند.

خواص چای سبز برای سرطان پروستات
خواص چای سبز برای سرطان پروستات
  • خواص چای سبز برای سلامتی قلب

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که مصرف چای سبز، موجب کاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. در این مطالعه بیش از 40 شرکت کننده 40 تا 79 سال برای 11 سال شرکت کردند. در این تحقیق نشان داده شد افرادی که حداقل 5 فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند خطر مرگ در آن‌ها کم‌تر از افرادی بود که حداقل یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند.

  • خواص چای سبز برای لاغری

برخی از افراد هنگامی که سن‌شان افزایش پیدا می‌کند دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند. این افراد می‌توانند با مصرف چای سبز از چاقی خود جلوگیری کنند. البته باید مصرف روزانه چای سبز را از سن 30 سالگی در برنامه غذایی روزانه خود جای دهند. چای سبز علاوه بر کند کردن روند پیری سلول‌ها در اندام‌های گوناگون بدن، می‌تواند به افراد در رابطه با مشکل افزایش وزن در میان سالی نیز کمک کند و از ذخیره شدن مواد ذائد و چربی در جوانی و میان سالی جلوگیری کند.

  • خواص چای سبز برای پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌تواند از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که موجب افتادگی و سرطان پوست می‌شود جلوگیری کند. در کل مصرف چای سبز موجب جلوگیری از سرطان پوست، چروک و افتادگی پوست می‌شود.

  • خواص چای سبز برای سرطان سینه

طبق شواهد موجود در جمعیت افراد آسیایی نشان داده شد که چای سبز می‌تواند موجب کاهش خطر سرطان سینه شود.

خواص چای سبز برای زنان
خواص چای سبز برای  سرطان سینه
  • خواص چای سبز برای کاهش کلسترول

یکی دیگر از ویژگی‌های چای سبز، کاهش میزان کلسترول خون است. البته مصرف چای سبز موجب کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب نیز می‌شود. این ویژگی‌ها نه تنها موجب تعادل میزان کلسترول خون بلکه مانع بروز بیماری‌های قلبی به ویژه سکته قلبی و عروقی می‌شود.

  • چای سبز و مشکلات دهان و دندان

به طور کلی چای سبز از عوامل مهم سلامت دهان و دندان است. چای سبز موجب از بین بردن بوی بد دهان و باکتری‌های نامناسب محوطه دهان می‌شود. باید بدانید در چین باستان از چای سبز به عنوان دارویی برای خوشبویی دهان استفاده می‌کردند.

  • تقویت استخوان‌های مفاصل با چای سبز

به دلیل بالا بودن فلوراید موجود در چای سبز، مصرف آن در طول روز موجب جلوگیری از پوسیدگی و آسیب‌های استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. همچنین متخصصان برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم نیز مصرف این نوشیدنی را توصیه می‌کنند. نکته دیگر هم این است که مصرف چای سبز موجب توقف فعالیت آنزیم‌های مخرب و تحلیل کننده غضروف‌های مفاصل می‌شود.

  • خواص چای سبز برای مو

از خواص چای سبز می‌توان به تحریک کردن ریشه‌های مو و افزایش سرعت رشد مو اشاره کرد. به همین علت است که داخل بسیاری از شامپوهای تقویتی مو از این گیاه استفاده می‌کنند.

خواص چای سبز برای مو
خواص چای سبز برای مو
  • میزان مصرف چای سبز

نوشیدن 3 تا 4 لیوان چای سبز در طول روز موجب کاهش وزن افراد می‌شود. اما اگر تصور می‌کنید که افزایش نوشیدن چای سبز در طول روز می‌تواند موجب افزایش میزان کالری سوزی بدن شود، کاملا اشتباه می‌کنید. زیرا نوشیدن بیش از حد چای سبز در طول روز در کنار اینکه موجب تحریک پذیری پایانه‌های عصبی می‌شود، باعث اختلالات دفع آب و الکترولیت‌های بدن نیز می‌شود. به همین علت باید توجه داشته باشید که در میزان مصرف چای سبز به هیچ عنوان زیاده روی نکنید.

میزان مصرف چای سبز
میزان مصرف چای سبز

از خواص دیگر چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با مصرف چای سبز می‌توان از ساختار دیواره رگ‌ها محافظت کرد و همچنین مانع بروز فشار خون بالا شد. 
  2. کاتچین موجود در چای سبز موجب از بین رفتن باکتری‌های موجود در مواد غذایی و یا سم تولید شده توسط این باکتری‌ها می‌شود. 
  3. ویتامین C موجود در چای سبز در کنار تقویت سیستم ایمنی، بدن را در مقابل بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، اسهال و استفراغ و همچنین حساسیت‌های فصلی مقاوم می‌کند. 
  4. نوشیدن چای سبز برای افرادی که مبتلا به آسم هستند و یا افرادی که مشاغل ویژه (مانند کارگران کارخانه سیمان) دارند و یا در مناطق خاص (مناطق سردسیر) زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود. 
  5. چای سبز خاصیت آرام بخشی دارد و می‌تواند افسردگی، حالت تنش، استرس و هیجان را در فرد از بین ببرد.

خواص چای سبز با دارچین

طریقه دم کردم چای سبز

مواد مورد نیاز:
آب سرد، 177 میلی لیتر 
قوری چینی یا شیشه‌ای برای دم کردن
یک قاشق چای خوری یا 2 گرم برگ چای سبز
کتری برای داغ کردن آب
فیلتر یا صافی

طریقه مصرف چای سبز
طریقه دم کردم چای سبز

روش تهیه 
1. آب را گرم کنید: آب سرد را داخل کتری بریزید و بگذارید تا دمای 72 تا 82 درجه سانتیگراد گرم شود. برای اندازه گیری دمای آب می‌توانید از یک دماسنج استفاده کنید و یا قبل از جوشیدن آب آن را از روی حرارت بردارید. 

2. چای سبز را داخل قوری بریزید: یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را داخل قوری بریزید.

3. آب داغ را داخل قوری بریزید: آب داغ را به آرامی به برگ‌های چای سبز اضافه کنید.

4. درب قوری را بگذارید: درب قوری را به مدت 1 تا 3 دقیقه بگذارید تا چای دم بکشد. (می‌توانید هر 30 ثانیه طعم چای را امتحان کنید تا به طعم مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.)

5. رد کردن چای از صافی: پس از آنکه به طعم دلخواه دسترسی پیدا کردید چای را از صافی رد کنید و داخل فنجان برزید و نوش جان کنید.

نکته: چای سبز را می‌توانید با هل، زیره، لیموترش، نعناع، زنجبیل، گل یاس و زعفران نیز تهیه کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. بهترین زمان نوشیدن چای سبز چه موقعی است؟

    اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید چای سبز را باید 2 ساعت بعد از صرف هر وعده غذایی نوش جان کنید. بدین ترتیب علاوه بر بهره بردن از خواص درمانی چای هیچگونه مشکلی در میزان جذب آن به وجود نمی‌آید.
  2. آیا مصرف چای سبز عوارض دارد؟

    بله، به دلیل وجود کافئین در چای سبز جذب مواد معدنی همچون آهن، روی و کلسیم کاهش پیدا می‌کند. به همین علت بهتر است در مصرف چای سبز زیاده روی نکنید.
  3. چه کسانی نباید چای سبز مصرف کنند؟

    با توجه به این که چای سبز حاوی کافئین است، مصرف بیش از حد این چای می‌تواند موجب عصبانیت، بیقراری و بیخوابی شود به همین علت افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید از این چای مصرف کنند.
  4. آیا چای سبز می‌تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند؟

    بله، مصرف چای سبز موجب فعالیت سلول‌های مغز می‌شود، همچنین بخش‌های مربوط به حافظه را تحریک و تقویت می‌کند. یکی دیگر از مزایای مصرف چای سبز جلوگیری از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر است.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی