خواص عرق کاسنی را برای سلامتی بدن دست کم نگیرید

خواص عرق کاسنی
عرق کاسنی از گیاه کاسنی گرفته می‌شود و خواص بسیار زیادی برای بدن و درمان بیماری‌ها دارد. همچنین از ریشه این گیاه نوعی قهوه تهیه می‌کنند که برای بدن مفید است. از جمله خواص مهم عرق کاسنی که در این مقاله به تفضیل صحبت شده است می‌توان به کاهش وزن و لاغری، کاهش چربی خون و درمان بیماری‌های کبدی اشاره کرد.

خواص عرق کاسنی را برای سلامتی بدن دست کم نگیرید

تا به حال گیاه کاسنی را دیده‌اید؟ عرق کاسنی که از گیاهان علفی و چوبی گرفته می‌شود فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. از جمله این فواید می‌توان به کاهش درد آرتروز، تسکین مشکلات گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و... اشاره کرد. علاوه بر این موضوع عرق کاسنی به عنوان آرام بخش طبیعی عمل می‌کند و همچنین می‌تواند با سنگ کلیه مقابله کند و از همه مهم‌تر اینکه موجب کاهش وزن شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص عرق کاسنی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

خواص عرق کاسنی
خواص عرق کاسنی را برای سلامتی بدن دست کم نگیرید

عرق کاسنی چیست؟

کاسنی یک گیاه مدیترانه‌ای است که علاوه بر کاربرد آن در آشپزی در موارد درمانی و دارویی نیز کاربرد دارد. این گیاه را می‌توان در شرایط مختلف رشد داد اما بیشتر در اروپا و در کنار گذرگاه‌ها و جاده‌ها یافت می‌شود. اما به طور کلی این گیاه به گیاهان بومی آمریکایی شناخته می‌شود.
باید بدانید که ریشه، برگ و جوانه این گیاه خواص مختص به خود را دارند به همین علت در برخی از فرهنگ‌ها از برگ آن همانند اسفناج استفاده می‌کنند. ریشه آن را هم به صورت پودر در آورده و به عنوان قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از زمان‌های گذشته تا به حال عرق کاسنی به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است و در حال حاضر هم فواید و خواص آن به اثبات رسیده است.

فواید عرق کاسنی
تهیه قهوه از ریشه کاسنی

جدول ارزش غذایی عرق کاسنی

  • انرژی: 72 کیلوگرم
  • آب: 80 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • پروتئین: 1.4 گرم
  • خاکستر: 0.89 گرم
  • فیبر: 1.5 گرم
  • انواع کربوهیدرات: 17.51 گرم
  • قند: 8.73 گرم
  • فیبر: 1.5 گرم
  • آهن: 0.8 میلی گرم
  • زینک: 0.33 میلی گرم
  • پتاسیم: 290 میلی گرم
  • ویتامین سی: 5 میلی گرم
  • مس: 0.08 میلی گرم
فواید عرق کاسنی
جدول ارزش غذایی عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی

  • کمک به هضم غذا

یکی از فواید مهم عرق کاسنی کمک به سلامت گوارشی است زیرا حاوی اینولین (نوعی فیبر) می‌باشد. اینولین یا پری بیوتیک‌های موجود در کاسنی که در دسته باکتری‌ها قرار گرفته‌اند مزایای زیادی برای دستگاه گوارش دارند. این ماده برای مشکلات گوارشی و روده‌ای همچون سوءهاضمه، ریفلاکس معده و سوزش معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ماده خاصیت اسیدی معده را کاهش داده، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عرق کاسنی در هضم غذا بسیار مفید عمل می‌کند.

  • عرق کاسنی برای کلیه

عصاره ریشه کاسنی قابلیت ادرار آوری دارد. این امر موجب می‌شود که حجم ادرار شما افزایش پیدا کرده و در نهایت سمومی که در کلیه و کبد ذخیره شده‌اند دفع شوند. این امر در نهایت موجب کاهش خطر ماندگاری مواد سمی در بدن می‌شود.
علاوه بر موضوع بالا تکرر ادرار منجر به از بین رفتن آب اضافی بدن شده و می‌تواند چربی اضافه بدن را هم کاهش دهد.

عرق کاسنی برای کلیه
عرق کاسنی برای کلیه
  • افزایش سلامت قلب

از دیگر خواص عرق کاسنی می‌توان کمک به سلامت قلب اشاره کرد. اینولین موجود در عرق کاسنی نه تنها برای سیستم هضم بدن مفید می‌باشد بلکه این ماده می‌تواند سطح کلسترول LDL را که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود کاهش دهد. این نوع کلسترول از عوامل اصلی فشار خون و آترواسکلروز (رسوب چربی در سرخرگ‌های بدن) می‌باشد. با توجه به موارد گفته شده شما با مصرف عرق کاسنی می‌توانید احتمال سکته مغزی و قلبی را کاهش دهید.

  • کاهش درد آرتروز با عرق کاسنی

در زمان‌های گذشته به طور سنتی از کاسنی برای درمان آرتروز استفاده می‌کردند. همچنین تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که این عرق خاصیت ضد التهابی دارد. بنابراین عرق کاسنی می‌تواند دردهایی مانند درد آرتروز را کاهش دهد. در یک آزمایش 70 درصد از افرادی که تحت درمان با کاسنی قرار گرفته بودند با بهبودی قابل توجهی در درد خود مواجه شده بودند. علاوه بر این موضوع می‌توان کاستی را به عنوان یک ماده ضد التهابی برای برقرار کردن درد مفاصل و عضلات استفاده کرد.

کاهش درد آرتروز با عرق کاسنی
کاهش درد آرتروز با عرق کاسنی
  • خاصیت ضد سرطانی عرق کاسنی

در طی تحقیقاتی که انجام گرفته است نشان داده شده که عصاره کاسنی با کاهش رشد تومور مرتبط می‌باشد. طبق گزارشات اولیه که در این رابطه به دست آمده نشان داده شده که فروکتان‌های موجود در کاسنی دارای خاصیت ضد تومور و آنتی اکسیدانی هستند. 
طبق مطالعه‌ای که بر روی تاثیر اینولین بر رشد تومور و سرطان در مجله تغذیه منتشر شده است نشان داده شده که مواد فیتوشیمیایی و فنول‌های موجود در کاسنی قابلیت این را دارند که از انواع مختلف سرطان همچون سرطان روده بزرگ و سرطان پستان جلوگیری کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با عرق کاسنی

با توجه به ویژگی‌هایی که عرق کاسنی دارد می توان آن را به عنوان یک تقویت کننده قوی برای سیستم ایمنی بدن شناخت. علاوه بر این موضوع عرق کاسنی خاصیت ضد باکتری دارد و می‌تواند روی گونه‌های خطرناک باکتریایی تاثیر بگذارد. مقدار فیتوشیمیایی موجود در عرق کاسنی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از جریان خون خارج کرده و این امر موجب کاهش احتمال ابتلای فرد به بیماری شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان یبوست با عرق کاسنی

از دیگر فواید اینولین موجود در عرق کاسنی می‌توان به درمان یبوست اشاره کرد. این فیبر قابلیت افزایش حجم مدفوع را دارد و همچنین به حرکات روده کمک کرده و ترشح شیره معده و حرکات پریستالتیک را هم تقویت می‌کند. تمامی این عوامل موجب بهبود فرایند هضم غذا می‌شوند و در نتیجه یبوست کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این موضوع عرق کاسنی روند هضم غذا را منظم و نرم کرده و احتمال بروز بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

  • برطرف کردن اضطراب با عرق کاسنی

به دلیل آن که عرق کاسنی دارای خاصیت آرام بخشی است در نتیجه می‌تواند اضطراب را کاهش داده و منجر به تسکین ذهن شود. در نهایت فرد از استرس و عوارض خطرناک استرس در امان می‌ماند. در طی تحقیقاتی که در سال 2016 بر روی ارتباط بین سلامت روان و تغذیه انجام گرفت نشان داده شد که عصاره ریشه کاسنی به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد می‌تواند به عنوان یک خواب آور استفاده شود. با کاهش اضطراب و استرس می‌توان احتمال بروز بیماری‌های قلبی، بی‌خوابی، اختلالات هورمونی و پیری زودرس را کاهش داد.

برطرف کردن اضطراب با عرق کاسنی
برطرف کردن اضطراب با عرق کاسنی
  • کنترل قند خون با عرق کاسنی

در طی تحقیقاتی اشاره شده است که ریشه کاسنی ممکن است کنترل قند خون را مخصوصا در افراد دیابتی بهبود ببخشد. این امر ممکن است که به دلیل اینولین موجود در عرق کاسنی باشد زیرا این اینولین به افزایش حساسیت به قند و جذب قند از خون و تجزیه کربوهیدرات به قند کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع ریشه کاسنی دارای ترکیباتی همچون کلروژنیک اسیدهای کاسنی است که در طی تحقیقاتی نشان داده شده این موارد می‌تواند موجب افزایش حساسیت عضلات به انسولین شود.
در یک مطالعه دو ماهه که بر روی 49 زن مبتلا به دیابت نوع دو انجام گرفته نشان داده شد که مصرف 10 گرم اینولین در طول روز می‌تواند منجر به کاهش سطح قند خون شود. البته باید بدانید که اینولین استفاده شده در این تحقیق به عنوان اینولین با عملکرد بالا شناخته شده و آن را به عنوان جایگزین قند به نوشیدنی‌ها و غذاها اضافه می‌کردند.

  • خواص عرق کاسنی برای کبد

همانطور که می‌دانید وظیفه سم زدایی بدن را کبد برعهده دارد، عرق کاسنی هم موجب نوسازی سلول‌های کبد شده و همچنین رادیکال‌های آزاد و مضر را خنثی کرده و خون را تصفیه می‌کند. علاوه بر این موضوع عرق کاسنی تب‌های صفراوی، التهاب بدن، زردی و یرقان ناشی از گرمی را نیز برطرف می‌کند.
در طی تحقیقاتی که انجام گرفته نشان داده شده که کاسنی قابلیت حفاظتی بالایی در برابر سموم کبدی دارد. همچنین در طی یک تحقیق دیگر نشان داده شد که مصرف عصاره کاسنی موجب کاهش آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز شده در نتیجه عرق کاسنی نقش مهمی را در سلامت کبد ایفا می‌کند.
همچنین یکی از بیماری‌‌های کبدی که کلستاز انسدادی نام دارد موجب  التهاب می‌شود اما شما با مصرف عصاره کاسنی می‌توانید سطح عوامل التهابی را کاهش دهید و همچنین کبدتان را در برابر آسیب محافظت کنید.

خواص عرق کاسنی برای کبد
خواص عرق کاسنی برای کبد
  • عرق کاسنی برای جوش

از جمله مواردی که موجب بروز جوش صورت می‌شوند مصرف گرمی‌جات است. عرق کاسنی با طبع سردی که دارد با اثر گرمی‌ها مقابله کرده و در نهایت جوش‌های ناشی از مصرف مواد گرمی‌جات را برطرف می‌سازد. در زمان‌های گذشته پزشکان برای جلوگیری از بروز جوش‌های صورت مصرف عرق کاسنی را به بیماران خود پیشنهاد می‌دادند.

  • فواید عرق کاسنی در جلوگیری از زردی نوزاد در بارداری

بسیاری از کودکان از بدو تولد به زردی مبتلا می‌شوند. مادران در طول بارداری خود می‌توانند با مصرف عرق کاسنی از زردی نوزاد خود جلوگیری کنند. این امر به این دلیل است که عرق کاسنی با دفع مواد زائد، پاکسازی کبد، تصفیه خون و دفع سمومات کبد می‌تواند از زردی کودک در طول بارداری جلوگیری کند.

نکته: توجه داشته باشید که هیچگونه خوراکی و مواد غذایی را نباید در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک مصرف کنید و تمامی مطالب گفته شده تنها جنبه آگاهی دارند.

خواص عرق کاسنی برای زنان
فواید عرق کاسنی در جلوگیری از زردی نوزاد در بارداری
  • خواص عرق کاسنی برای پوست

بسیاری از جوش‌های صورت به دلیل حرارت، گرمی و کثیف شدن خون بروز می‌کنند. عرق کاسنی به دلیل طبع سردی که دارد با تصفیه کبد جوش‌های ناشی از گرمای بدن را درمان می‌کند. علاوه بر این موضوع عرق کاسنی حاوی ویتامین ث است که این امر موجب حفظ سلامتی پوست می‌شود. همچنین عرق کاسنی موجب تقویت کبد شده و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید پوستی درخشان و شفاف خواهید داشت.

  • خواص عرق کاسنی برای مردان

مصرف عرق کاسنی می‌تواند موجب افزایش میل جنسی در مردان شود. این عامل به دلیل تنظیم هورمون‌ها، افزایش حجم اسپرم و تنظیم کروکوزوم‌ها می‌باشد. همچنین این مورد بر روی باروری نیز تاثیر می‌گذارد.

  • کاهش وزن با عرق کاسنی

کاسنی حاوی مقدار قابل توجهی الیگو فروکتوز است که این امر موجب مدیریت و کاهش وزن می‌شود. این موارد به دلیل تنظیم گرلین که یک اسید آمینه که با احساس گرسنگی نمایان می‌شود کمک می‌کند. در یک تحقیق که در سال 2012 بر روی یک موش صحرایی انجام گرفت نشان داده شد که کاسنی قابلیت این را دارد که میزان هورمون گرلین را کاهش دهد و در نتیجه موجب سیری و کاهش پرخوری شود. در نهایت فرد می‌تواند به وزن ایده‌آل خود دست یابد. البته رژیم غذایی نیز باید رعایت شود.

خواص عرق کاسنی
کاهش وزن با عرق کاسنی
  • عرق کاسنی برای چربی خون

عناصری که در این گیاه وجود دارند همانند اینولین موجب کاهش سنتز اسیدهای چرب و همچنین کاهش سطح تری گلسیرید سرمی می‌شود. علاوه بر این موضوع طبق مطالعات انجام گرفته نشان داده شده است که عرق کاسنی می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شود.

طبع عرق کاسنی

طبع عرق کاسنی سرد است بنابراین با استفاده از آن می‌توانید حرارت زیاد بدن، رنگ پریدگی، ضعف و بسیاری از مشکلات کبدی را برطرف کنید البته اگر شما طبعی سرد دارید در مصرف عرق کاسنی باید احتیاج کنید.

عرق کاسنی را کی بخوریم؟

بهترین زمان برای مصرف عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است. شما با مصرف عرق کاسنی با آب با دمای معمولی به صورت ناشتا می‌توانید مواد مغذی که از گیاه کاسنی به بدن‌تان می‌رسد را افزایش دهید.

عوارض مصرف زیاد عرق کاسنی

عرق کاسنی برای سلامتی فواید زیادی دارد اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • خانم‌ها در زمان شیردهی نباید کاسنی مصرف کنند زیرا در رابطه با انتقال ترکیبات آن از مادر به کودک از طریق شیر مادر تحقیقات کمی صورت گرفته است.
  • در زمان بارداری احتمال تحریک خونریزی و سقط جنین وجود دارد.
  • این گیاه همانند گیاه گل همیشه بهار گل محمدی و گل مرواریدی است بنابراین ممکن است که واکنش‌های آلرژیک در شما پدید آید مخصوصا اگر به این گونه گیاهان حساسیت داشته باشید.
  • اگر شما دچار سنگ کیسه صفرا شده باشید مصرف زیاد کاسنی می‌تواند این مشکل را دو چندان کند. بنابراین برای مصرف این عرق حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عرق کاسنی و شاتره

شربت کاسنی و شاتره حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین سی، کا، ای، سدیم، کلین، آهن، قند، منیزیم، فیبر، منگنز، کلسیم، پروتئین و... است. این شربت برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارند و همچنین افرادی که گرمازده شده‌اند بسیار مفید می‌باشد. همچنین شربت چربی و فشار خون را کنترل کرده و برای پاکسازی کبد مفید می‌باشد.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا از عرق کاسنی برای تصفیه خون مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

    بله، طبق گفته‌های کارشناسان داروهای گیاهی عرق و عصاره کاسنی برای تصفیه خون و بهبود جریان رسانی خون موثر می‌باشد.
  2. آیا عرق کاسنی در کاهش وزن و لاغری تاثیر دارد؟

    بله عرق کاسنی حاوی مقدار قابل توجهی فیبر طبیعی است. همچنین فروکتوز موجود در عرق کاسنی موجب کاهش هورمون گرلین و سیری کاذب و در نهایت کاهش وزن و لاغری می‌شود. البته رژیم غذایی نیز باید رعایت شود.
  3. مصرف عرق کاسنی به درمان سرفه‌های خشک کمک می‌کند؟

    بله، دم نوش کاسنی به صورت دم کرده ریشه کاسنی برای درمان سرفه خشک و درمان گلو درد بسیار مفید می‌باشد.
  4. آیا درمان التهاب لثه و دهان با کاسنی امکان پذیر است؟

    بله، به دلیل آن که عصاره برگ‌های کاسنی حاوی ویتامین سی می‌باشند با مالیده شدن آن بر روی لثه منجر به درمان زخم و التهاب لثه می‌شود.
  5. آیا از کاسنی می‌توان به عنوان ماسک صورت استفاده کرد؟

    بله، شما می‌توانید این گیاه را برای زیبایی پوست به عنوان ماسک استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا گیاه کاسنی را بکوبید و آن را با سفیده تخم مرغ و آب ترکیب کنید و بعد به صورت موضعی بر روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید به مدت یک ربع بر روی پوست‌تان باقی بماند و در نهایت آن را با آب سرد بشویید.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی