طب سنتی خاکشیر را معجزه‌گر می‌داند، همه چیز درباره خاکشیر

خاکشیر در طب سنتی
خاکشیر یا همان خاکشی دانه‌ای گیاهی است که از آن نوشیدنی‌های مختلفی که معروف‌ترین آن خاکشیر با آبلیمو است تهیه می‌کنند زیرا این دانه بسیار مقوی بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی در طب سنتی دارد. در این مقاله به طور مفصل خواص خاکشیر را بررسی کردیم. همراه بازارگیت باشید.

طب سنتی خاکشیر را معجزه‌گر می‌داند، همه چیز درباره خاکشیر

خاکشیر که با نام خاکشی هم شناخته می‌شود یکی از نوشیدنی‌های بسیار مناسب فصل تابستان است که بسیاری از افراد آن را پس از طی کردن روزهای طولانی همراه با گرما مصرف می‌کنند تا کمی خنک شوند. اما باید بدانید که خاکشیر در طب سنتی خواص زیادی دارد و می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند.

در این مقاله هرآنچه که باید درباره خاکشیر، این دانه معجزه‌گر در طب سنتی بدانید را با هم بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خواص خاکشیر
همه چیز درباره خاکشیر

خاکشیر چیست؟

خاکشیر را می‌توان در دشت‌ها و کوهستان‌ها پیدا کرد. داخل این گیاه تخم خاکشیر قرار گرفته که کمی ریز و دراز است. این دانه با دو رنگ قهوه‌ای و قرمز وجود است که رنگ قرمز آن کمی به تلخی می‌زند.

ترکیبات خاکشیر:

  • پروتئین: 27.5 گرم
  • کالری: 0
  • چربی: 23 گرم
  • فیبر: 0
ترکیبات خاکشیر
خاکشیر و ترکیبات آن

طرز تهیه خاکشیر

برای تهیه خاکشیر ابتدا باید خاکشیر را در آب بگذارید تا خیس بخورد و سپس با روش مخصوص آن را شسشتو دهید و در آخر آن را داخل آب خنک بریزید و به همراه آبلیمو زعفران و یا هر طعم دهنده‌ای که علاقه دارید بنوشید.

طرز تهیه خاکشیر
طرز تهیه خاکشیر

خواص خاکشیر

  • خواص خاکشیر برای درمان آکنه و لک صورت

خاکشیر دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی است بنابراین قابلیت از بین برندگی جوش و آکنه را دارا می‌باشد. برای انجام این کار شما باید دو قاشق غذا خوری خاکشیر را به همراه یک دوم فنجان عرق کاسنی و عرق شاه تره ترکیب کرده و آن را به مدت سه هفته بنوشید.
همچنین خاکشیر علاوه بر از بین بردن جوش و لک صورت، قابلیت روشن کنندگی پوست را نیز دارد.

  • خواص خاکشیر برای زنان باردار

اگر در زمان بارداری دچار یبوست شده‌اید خاکشیر می‌تواند برای شما مفید باشد. اما به دلیل آن که خاکشیر ملین است اگر در مصرف آن زیاده روی کنید ممکن است که دهانه رحم‌تان شل شود. علاوه بر آن مصرف خاکشیر در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند موجب سقط جنین شود اما اگر این نوشیدنی را در ماه‌های انتهایی بارداری مصرف کنید می‌تواند موجب تسهیل زایمان شود. همچنین برای مصرف خاکشیر در زمان شیردهی بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

واص خاکشیر برای زنان
خواص خاکشیر برای زنان باردار

خواص خاکشیر برای مردان

خاکشیر قابلیت این را دارد که قوای جنسی مردان را تقویت و ناباروری آن‌ها را درمان کند.

  • از بین بردن بوی بد دهان با خاکشیر

یکی دیگر از خواص خاکشیر رفع بوی بد دهان است. برخی از افراد به دلیل افزایش خلط بلغم در بدن دچار بدبویی دهان می‌شوند که همین امر موجب بهم خوردن تمرکز افراد و نتوانستن حضور آن شخص در اجتماع می‌شود. شما اگر دچار این مشکل شده‌اید می‌توانید شربت خاکشیر و ترنجبین مصرف کنید. اگر شما به طور روزانه هر روز از این شربت یک لیوان بنوشید بوی بد دهان از بین می‌رود. برای تهیه این شربت ابتدا باید ترنجبین را به مدت 5 ساعت داخل آب بگذارید تا خیس بخورد سپس آن را از صافی رد کنید و داخل آن دو قاشق خاکشیر بریزید و بعد آن را بنوشید. این نوشیدنی موجب از بین رفتن بلغم اضافه بدن نیز می‌شود.

  • خواص خاکشیر برای لاغری

اگر قصد دارید با مصرف خاکشیر وزن خود را کاهش دهید، تنها باید یک قاشق غذا خوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب بریزید و آن را با شکر طعم‌دار کنید. سپس این نوشیدنی را هر روز صبح ناشتا میل کنید. اما باید این روند را در طولانی مدت ادامه دهید تا شاهد کاهش وزن خود باشید. همچنین این نوشیدنی علاوه بر کاهش وزن شما موجب حفظ سلامت بدن‌تان نیز می‌شود.

خاکشیر برای لاغری
خواص خاکشیر برای لاغری
  • خواص خاکشیر ناشتا

اگر قصد دارید با مصرف خاکشیر چاق شوید باید خاکشیر را ناشتا به همراه شیر میل کنید. این نوشیدنی موجب می‌شود که وزن شما افزایش پیدا کند. توجه داشته باشید که اگر از شیر تازه و طبیعی استفاده کنید تاثیر گذاری آن بیشتر می‌شود البته در این مسیر باید تحمل و صبر داشته باشید.

  • خواص خاکشیر برای دفع سنگ کلیه

طبق شواهد موجود مخلوط خاکشیر و ترنجبین می‌تواند برای درمان سنگ کلیه مفید باشد و برای کسانی که کلیه‌شان سنگ سازی می‌کند توصیه شده است. برای تهیه این شربت باید ترنجبین را داخل یک لیوان آب بریزید تا به مدت پنج ساعت خیس بخورد. بعد از گذشت مدت زمان 5 ساعت آن را از صافی رد کرده و 2 قاشق غذا خوری خاکشیر به آن اضافه کنید و در نهایت شربت را میل کنید. اگر شما این نوشیدنی را روزانه مصرف کنید می‌توانید سنگ کلیه‌تان را درمان کنید.

  • خواص خاکشیر برای کودکان و نوزادان

اگر فرزند شما دچار یبوست شده بهترین گزینه برای درمان آن مصرف خاکشیر است. خاکشیر با توجه به این که خاصیت ضد باکتریایی دارد قابلیت این را دارد که خطر ابتلا به اسهال را کاهش دهد و همچنین موجب می‌شود غذا را راحت‌تر هضم شود.
علاوه بر آن اگر نوزاد شما به دلیل بروز بیماری‌های سرخک و آبله مرغان تب کرد و پوست او نیز دچار خارش شد بهترین راه درمان آن مصرف خاکشیر است. زیرا خاکشیر قابلیت این را دارد که تب بالا و خارش پوست نوزاد را برطرف کند.
توجه داشته باشید که خاکشیر را نباید قبل از 2 سالگی به نوزاد بدهید اما اگر قصد دادن شربت خاکشیر به نوزاد را دارید باید خاکشیر را از صافی رد کرده و تنها آب آن را به نوزاد بدهید.

خاکشیر برای یبوست
خواص خاکشیر برای کودکان و نوزادان
  • درمان و تسکین مجاری ادرار و کلیه

ممکن است که خواص خاکشیر را برای درمان التهاب مجاری ادرار و کلیه تا به حال نشنیده باشید. اما باید بدانید که در متون طب سنتی آمده است که خاکشیر قابلیت درمان التهاب مجاری ادراری و کلیه را دارا می‌باشد. اگر فردی دچار بیماری سنگ کلیه شده باشد و این سنگ کلیه موجب بروز التهابات، روزانه باید خاکشیر مصرف کنید تا مشکل رفع شود.

  • درمان اسهال با خاکشیر

یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از افراد مخصوصا کودکان در فصل تابستان رخ می‌دهد بروز اسهال است. متخصصان در طب سنتی برای درمان این بیماری مصرف خاکشیر را به بیماران توصیه می‌کردند. برای تهیه این شربت شما باید ابتدا خاکشیر را بو دهید و بعد آن را با آب و عسل ترکیب کنید و با توجه به سن بیمار آن را هر دو ساعت یک بار بنوشید.

شربت خاکشیر در تابستان
درمان اسهال با خاکشیر
  • خواص خاکشیر برای پوست

اگر قصد دارید جای جوش صورت خود را از بین ببرید می‌توانید دو قاشق غذا خوری خاکشیر را با یک استکان عرق بیدمشک و عرق کاسی ترکیب کنید و آن را بنوشید. این نوشیدنی قابلیت برطرف کنندگی جای جوش را دارد اما باید توجه داشته باشید که این نوشیدنی را باید به مدت 3 هفته هر روز میل کنید تا بتوانید نتایج آن را بر روی صورت خود مشاهده کنید.
همچنین علاوه بر آن در روزهای گرم تابستان که جوش‌های صورت افزایش پیدا می‌کنند بهترین راه برای رفع جوش مصرف روزانه یک لیوان خاکشیر است. زیرا خاکشیر طبعی خنک دارد.

  • خواص خاکشیر برای یبوست

افراد بیشتر به دلیل اضطراب و تنش‌های عصبی دچار یبوست می‌شوند. از نشانه‌های بروز این مشکل می‌توان به تکه تکه خارج شدن مدفوع از بدن اشاره کرد. البته به جز این مشکل ممکن است که بدن نتواند روده را به درستی تخلیه کند و مقداری از مدفوع داخل روده باقی می‌ماند که همین امر موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی فرد م‌یشود زیرا این مدفوع باقی مانده می‌تواند موجب جذب مواد سمی در روده شود.
اگر قصد برطرف کردن این بیماری را به همراه کم آبی ناشی از کهولت سن دارید تنها کافی است که یک قاشق غذا خوری خاکشیر را بکوبید و آن را به همراه قندآب میل کنید.

خاکشیر ناشتا
خواص خاکشیر برای یبوست
  • جلوگیری از دل ضعفه با شربت خاکشیر و عسل

بسیاری از افراد در طول روزهای تابستان و یا ماه رمضان دچار دل ضعفه می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل تنها کافی است که خاکشیر را به همراه آب عسل بنوشید تا دل ضعفه‌تان برطرف شود. 
برای تهیه آب عسل باید یک کیلو عسل را با 1 لیتر آب ترکیب کنید و آن‌ها را بجوشانید. پس از جوش آمدن آن مقداری کف بر روی قابلمه جمع می‌شود که باید آن را بگیرید و مواد داخل آن را داخل ظرفی دیگر خالی کنید و آن را برای دل ضعفه مصرف کنید.

  • از بین بردن لک‌های پوستی با خاکشیر 

از دیگر خواص خاکشیر می‌توان به درمان لک‌های پوستی اشاره کرد. برای این منشور تنها کافی است که خاکشیر را با ترنجبین ترکیب کنید و آن را بنوشید. اگر شما این نوشیدنی را به طور روزانه مصرف کنید پس از گذشت 3 هفته می‌توانید شاهد کاهش لک‌های پوستی خود باشید، همچنین این نوشیدنی موجب روشنی پوست و زیبایی آن نیز می‌شود. 
برای تهیه این نوشیدنی باید ابتدا ترنجبین را به مدت 5 ساعت داخل آب بریزید و بگذارید خیس بخورد و بعد آن را از صافی رد کنید و دو قاشق غذا خوری خاکشیر به آن اضافه کنید و نوشیدنی را میل کنید.

  • کنترل فشار خون با خاکشیر

شما با نوشیدن خاکشیر می‌توانید فشار خون خود را کنترل کنید. برای انجام این کار تنها کافی است که شربت خاکشیر را به مدت دو ماه 2 بار در روز یعنی یکبار صبح و یکبار شب آن را بنوشید. برای تهیه این نوشیدنی ابتدا باید دانه‌های خاکشیر را بکوبید و بعد به آن آب اضافه کنید تا خمیری تهیه شود. سپس این خمیر را قبل از خواب بر روی پاهای خود بمالید و بگذارید تا صبح باقی بماند.

خواص خاکشیر قبل از خواب
کنترل فشار خون با خاکشیر
  • درمان گرفتگی صدا با خاکشیر

عوامل زیادی می‌توانند موجب گرفتگی صدا شوند اما شما با مصرف خاکشیر می‌توانید گرفتگی صدا را کاهش دهید. برای تهیه این نوشیدنی باید دانه‌های خاکشیر را با یک استکان عرق شاه تره و عرق کاسنی ترکیب و میل کنید. این نوشیدنی موجب درمان التهاب تارهای صوتی می‌شود.

  • بهبود حساسیت و آلرژی با خاکشیر

از دیگر خواص خاکشیر می‌توان به رفع حساسیت و آلرژی اشاره کرد. اگر قصد دارید حساسیت خود را برطرف کنید باید 1 قاشق غذا خوری خاکشیر را به همراه یک لیوان آب سیب طبیعی میل کنید. البته برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید این نوشیدنی را 2 یا 3 بار در روز میل کنید.

  • شربت خاکشیر در تابستان

یکی از خواص خاکشیر در تابستان کاهش دمای بدن است. خاکشیر به دلیل طبع سردی که دارد قابلیت این را دارد که گرمازدگی را برطرف کند. شما بهتر است که خاکشیر با آب سرد بنوشید.

خاکشیر با آب سرد
شربت خاکشیر در تابستان
  • درمان سرما خوردگی با خاکشیر

با توجه به اینکه خاکشیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد قابلیت این را نیز دارد که از بروز سرما خوردگی جلوگیری و این بیماری را درمان کند. علاوه بر این خاکشیر طبعی سرد داشته و تب‌بر است.

خواص خاکشیر با آبلیمو

شربت خاکشیر با آبلیمو خاصیت خنک کنندگی دارد و برای افراد گرما زده بسیار مفید است. باید بدانید که افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند به جز آب مقدار زیادی از نمک.بدن خود را از دست می‌دهند که برای جبران آن فرد می‌تواند شربت خاکشیر با آبلیمو مصرف کند تا علاوه بر آب از دست رفته، املاح بدنش نیز تامین شود.

خاکشیر به دلیل خاصیت ادرار آوری که دارد به پاکسازی و سم زدایی کبد نیز کمک می‌کند و موجب برطرف شدن بیماری‌های کبدی مخصوصا کبد چرب می‌شود.

خواص خاکشیر با آبلیمو
خواص خاکشیر با آبلیمو

خواص خاکشیر جوشیده

خاکشیر جوشیده خود به تنهایی خاصیت ضد بلغمی دارد و برای کسانی که شکم‌شان سفت کار می‌کند بسیار مفید است. همچنین اگر این نوشیدنی را با ترنجبین بجوشانید خاصیت ضد سودایی پیدا می‌کند و برا پاکسازی روده بسیار مفید می‌شود.

درمان شوره سر با خاکشیر

در طب سنتی آمده است که شوره سر به دلیل اختلالات کبدی رخ می‌دهد. بنابراین شما با مصرف خاکشیر می‌توانید این اختلالات را برطرف کنید و در نهایت از شوره سر رها شوید. برای این منظور تنها کافی است که روزانه 2 تا 3 لیوان شریت خاکشیر مصرف کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا مصرف زیاد خاکشیر عوارض دارد؟

    1. خاکشیر نوعی ملین است که قابلیت برطرف کردن یبوست را دارد اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنید موجب تنبلی روده می‌شود و در نهایت روده نمی‌تواند عملکرد نرمالی داشته باشد. 2. مصرف بیش از اندازه خاکشیر می‌تواند موجب دل درد و اسهال شود. 3. خاکشیر برای کودکان زیر 3 سال مناسب نیست. 4. اگر در دوران شیردهی هستید قبل از مصرف خاکشیر با پزشک خود حتما مشورت کنید.
  2. آیا با خاکشیر می‌توان زخم و جراحات را برطرف کرد؟

    بله، شما با استفاده از خاکشیر می‌توانید زخم و جراحات پوستی خود را برطرف کنید.
  3. چه کسانی نباید خاکشیر مصرف کنند؟

    کسانی که زخم و یا ورم معده دارند باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند. برخی از افراد با مصرف خاکشیر سردرد می‌گیرند. این افراد باید خاکشیر را با کتیرا مصرف کنند. کسانی که طبع سردی دارند و همچنین از بیماری آرتروز و روماتیسم رنج می‌برند باید خاکشیر را به همراه عرق نعناع و عسل مصرف کنند. برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه خاکشیر را باید چندین بار بشویید و آن را به مدت 12 ساعت بخیسانید.
مطلب مفید بود؟
1
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی