10 خواص زیره سیاه که برای نفخ و ورم معده معجزه می‌کند

خواص زیره سیاه
زیره سیاه ادویه‌ای است که در ابتدا به بو و طعم خاصی که دارد مشهور است. حتما زیره سیاه را روی پنیر دیده و یا شاید چشیده باشید. به علت خواص زیادی که این مدل زیره دارد معمولا در طبخ برخی از غذاهای ایرانی و خارجی استفاده می‌شود. برای اینکه بدانید زیره سیاه چه خواصی دارد حتما تا انتها همراه ما باشید.

10 خواص زیره سیاه که برای نفخ و ورم معده معجزه می‌کند

زیره سیاه یکی از انواع گیاهان بومی آسیا است که به دلیل عطر، طعم و مزه خاصی که دارد به عنوان چاشنی درمانی و خوشمزه در انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمانی که این گیاه خشک می‌شود بسیار شبیه به دانه زیره سبز می‌شود. با توجه به این که این دانه بسیار خاص و عالی است بسیاری از افراد در غذاهای آلمانی، هندی و روسی از این ادویه استفاده می‌کنند. 
این ادویه ارزش غذایی بسیار زیادی دارد زیرا شامل مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، منیزیم و روی است. علاوه بر این موضوع این دانه حاوی ویتامین‌های طبیعی نیز هست بنابراین بسیاری از افراد برای تامین این نیازهای بدن خود از دانه زیره سیاه استفاده می‌کنند.

زیره سیاه چیست
اشنایی با زیره سیاه و خواص آن

زیره سیاه چیست؟

به طور کلی زیره در دو نوع کلی وجود دارد که به عنوان زیره سیاه و زیره سبز شناخته می‌شوند. خانم ها معمولا زیره سبز را برای استفاده از خواص ان مورد استفاده قرار می‌دهند. علاوه بر این موضوع زیر سیاه می‌تواند به عنوان چاشنی و هم به عنوان درمان بسیاری از مشکلات بدن مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این موضوع باید بدانید که زیر سیاه حاوی مواد غذایی بسیار زیادی همچون روی، آهن و کلسیم می‌باشد. زیره برای بهبود گوارش و هضم غذا بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره زیره سبز، قاتل چربی شکم و چاقی!

خواص رازیانه دانه‌ای که برای بدن معجزه می‌کند + طرز استفاده

طبع زیره سیاه

طبع زیره سیاه گرم و خشک است و می‌تواند علاوه بر آشپزی به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر نیز زیره در سراسر دنیا یافت می‌شود و بسیاری از افراد آن را درتهیه غذاهای خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

طبع زیره سیاه
طبع زیره سیاه

خواص زیره سیاه

در ادامه واص زیره سیاه را با هم بررسی می‌کنیم:

برطرف کردن مشکلات شکمی و روده ای با زیره سیاه

زیره سیاه با توجه به خاصیت ضد نفخی که دارد می‌تواند به عنوان کاهش گاز شکم و تسکین درد شکم مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این موضوع این دانه توانایی تسکین دردهای دیگری همچون مشکلات روده‌ای را نیز دارد. شما این دانه را می‌توانید تهیه کنید و در انواع غذاها به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار دهید و از مزایای آن برخوردار شوید.

برطرف کردن درد شکم با زیره سیاه

زیره سیاه به دلیل آن که حاوی کارون (carvone) است برای نابود کردن کرم‌های انگلی بسیار عالی است. شما با استفاده از زیره می‌توانید کرم‌های معده‌تان را از بین ببرید و بسیاری از مشکلات شکمی خود را برطرف سازید. توجه داشته باشید که این دانه باید به صورت منظم مصرف شود تا این نوع کرم‌ها به طور طبیعی و بدون هیچ گونه عوارض جانبی از بین بروند.

خواص زیره سیاه
برطرف کردن درد شکم با زیره سیاه

برطرف کردن سرفه با زیره سیاه

زیره سیاه می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه عمل کند و به تسکین سرفه خشک نیز کمک کند. شما زیره سیاه را می‌توانید با فلفل ترکیب کرده و آن را در بسیاری از غذاهای خود استفاده کنید تا سرفه خشک‌تان از بین برود.

سلامت قلب با زیره سیاه

زیره سیاه می‌تواند به حفظ ضربان قلب کمک کند زیرا زیره حاوی پتاسیم است. علاوه بر این موضوع این دانه به کم کردن انقباض رگ‌ها و سرخک‌ها نیز کمک می‌کند و فشار خون فرد را پایین می‌آورد. شما با استفاده از زیره سیاه می‌توانید سطح کلسترول بد را در بدن کاهش دهید و سطح کلسترول خوب بدن را افزایش دهید.

خواص زیره سیاه در طب اسلامی
سلامت قلب با زیره سیاه

استفاده از زیره سیاه به عنوان یک داروی ضد اسپاسم

شما روغن زیره سیاه را می‌توانید به عنوان یک داروی ضد اسپاسم مورد استفاده قرار دهید. این روغن می‌تواند بر روی انقباض عضلانی و گرفتگی عضلات تاثیر بگذارد و انقباضات عضلانی را تسکین دهد علاوه بر این موضوع برای مشکلات تنفسی خود مانند تنگی نفس و سکسکه نیز می‌توانید از روغن زیره سیاه استفاده کنید.

استفاده از زیره سبز به عنوان محرک

روغن زیره سبز می‌تواند به تحریک تمام عملکردها و همچنین چرخه‌های بدنی کمک کند. شما از این روغن می‌توانید برای منظم کردن گردش خون در بدن استفاده کنید. علاوه بر این موضوع روغن زیره برای برطرف کردن دردهای شکستگی مفید باشد.

پودر زیره سیاه
استفاده از زیره سبز به عنوان محرک

جلوگیری از بروز آسیب با استفاده از زیره سیاه

شما از روغن زیره سیاه می‌توانید به عنوان یک محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید. این روغن با التیام زخم‌ها از بروز هر گونه قارچ یا باکتری جلوگیری می‌کند و می‌تواند از عفونی‌تر شدن زخم جلوگیری کند. علاوه بر این موضوع باید بدانید که روغن زیره سیاه عفونت‌های مختلفی همچون عفونت دستگاه تنفسی، عفونت‌های بدنی و همچنین فضولات سیستم بدن را بهبود می‌بخشد.

از بین بردن عفونت پوست سر با زیره سیاه

زیره سیاه قابلیت از بین بردن عفونت پوست سر را دارا می‌باشد. علاوه بر این موضوع می‌تواند از موها و پوست سر در برابر شپش نیز محافظت کند. اگر شما از این دانه به طور منظم استفاده کنید می‌توانید شوره سر و شپش که موجب ریزش و خارش پوست سر می‌شوند را از بین ببرید.

خواص زیره سیاه
از بین بردن عفونت پوست سر با زیره سیاه

بهبود خواب و رفع بی خوابی با زیره سیاه

زیره سیاه به دلیل سرشار بودن از منیزیم می‌تواند به داشتن خوابی سالم کمک کند. منیزیوم یک ماده معدنی است که بر روی خواب تاثیر می‌گذارد. شما با استفاده از دانه‌های زیره سیاه هم می‌توانید بی‌خوابی خود را بهبود ببخشید. همچنین باید بدانید که زیر سیاه حاوی چندین نوع روغن اسانس و چندین آنتی اکسیدان همچون لوتئین و کریپتوکسانتین است.

خواص زیره سیاه برای لاغری

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده که زیره سیاه به کاهش وزن کمک می‌کند اما هنوز هم فرضیه‌هایی در رابطه با این که این زیره چگونه بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد هم وجود دارد. زیره حاوی ترکیباتی همچون فیتواسترول است به همین دلیل به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند و به همین دلیل موجب شده است که سطح کلسترول و چربی خون کاهش پیدا کند. از عوامل دیگری که بر روی لاغری تاثیر می‌گذارد این است که زیره سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود که فرد کاهش وزن داشته باشد. 
شما می‌توانید یک قاشق غذا خوری دانه زیره را به مدت 5 ساعت داخل آب بخیسانید. سپس دانه‌ها را بجوشانید و آن را از صافی رد کنید. پس از آن مقداری آبلیمو به آن اضافه کرده و این دمنوش را هر روز صبح به مدت دو هفته مصرف کنید.
علاوه بر موارد بالا شما می‌توانید پودر زیره را با ماست ترکیب کرده و آن را به مدت 15 روز مصرف کنید.

زیره سیاه برای لاغری
خواص زیره سیاه برای لاغری

عوارض زیره سیاه

زیره سیاه حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند موجب کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن شود. بنابراین اگر قصد دارید لاغر شوید می‌توانید از آن استفاده کنید اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد از حد هر یک از مواد مغذی ممکن است که موجب بروز مشکلاتی در بدن فرد شود بنابراین شما نباید در مصرف آنها زیاده روی کنید. در صورت مصرف بیش از حد زیره سیاه ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد.

  • آروغ زدن
  • سقط جنین
  • تشدید خواب و اعتیاد آور
  • بروز قاعدگی‌های سنگین و پریودهای سخت در خانم‌ها
  • امکان بروز مشکل شیردهی در خانم‌های شیرده
  • سوزش سر دل
عوارض دمنوش زیره سیاه
عوارض زیره سیاه

نکته مهم در رابطه با دیابت و زیره سیاه

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند برای آن که سطح قند خون طبیعی داشته باشند باید قند خون خود را کنترل کنند. دانه زیره سیاه امکان دارد که به سرعت قند خون را کاهش دهد. بنابراین افراد دیابتی باید از مصرف زیاد زیره خودداری کنند.

مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی