همه چیز درباره زیره سبز، قاتل چربی شکم و چاقی!

زیره سبز
زیره سبز، گیاه و ادویه‌ای بسیار خوش بو و خوش طعم است که در صنعت دارویی و آشپزی بسیار کاربرد دارد. حتما تا به حال نان با طعم زیره و یا دمنوشی که زیره در آن باشد را نوش جان کرده‌اید، به همین منظور در این مقاله خواص زیره از نوع زیره سبز را بررسی کرده‌ایم که امیداریم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.

همه چیز درباره زیره سبز، قاتل چربی شکم و چاقی!

زیره سبز یکی از انواع زیره است که دانه‌های آن بدون کرک، معطر و  ساقه آن دارای شیار و انشعابات دو تایی سه تایی می‌باشد. زیره سبز به عنوان گیاهان تیره چتریان به حساب می‌آید. چتریان، تیره‌ای از گیاهان با سابقه مانند جعفری و هویج هستند. ارتفاع چتریان تیره حدود 20 الی 30 سانتی متر و همچنین ارتفاع زیره سبز به 60 سانتی‌متر می‌رسد که برداشت آن با دست انجام می‌شود.

ساقه زیره سبز براق و باریک بوده و ارتفاع 30 سانتی متری دارد. هر شاخه این گیاه حدود سه زیرشاخه دارد که همگی آن‌ها به ارتفاع 20 تا 30 سانتی متری می‌رسند. به همین دلیل این گیاه سایه بان یکدستی دارد.

خواص زیره سبز
خواص زیره سبز

آشنایی با گیاه زیره سبز

زیر سبز دانه‌‌ای ضد نفخ و معطر است که گیاه آن بسیار شبیه به بوته هویج می‌باشد. برگ‌های این گیاه حدودا 20 الی 30 سانتی متر هستند و ارتفاع آن نیز حدودا به 50 سانتی‌متر می‌رسد. میوه این گیاه هلالی شکل و دارای خطوط برجسته است. در حال حاضر در دنیا دو  نوع زیره به نام‌‌های زیره سبز و زیره سیاه وجود دارند که هر کدام خواص مختص به خود را دارا می‌باشند.

مواد مغذی موجود در یک قاشق غذاخوری زیره سبز

  • چربی 1 گرم
  • پروتئین 1 گرم
  • قند 0 گرم
  • کالری 22
  • کلسترول 0 گرم
  • فیبر رژیمی 1 گرم
  • آهن 4 میلی گرم
  • فسفر 30 میلی گرم
  • کلسیم 56 میلی گرم
  • منیزیوم 22 میلی گرم
  • پتاسیم 107 میلی گرم
  • مس 0.1 میلی گرم
  • تیامین 0.1 میلی گرم
  • ویتامین آ 76 واحد بین المللی
  • نیاسین 0.1 میلی گرم
  • ویتامین ای 0.2 میلی گرم
  • منگنز 0.2 میلی گرم
  • ریبوفلاوین 0.1 میلی گرم
  • ویتامین سی 0.5 میلی گرم

بیشتر بخوانید:

خواص رازیانه دانه‌ای که برای بدن معجزه می‌کند + طرز استفاده

زیره سبز
آشنایی با گیاه زیره سبز

طبع زیره سبز

زیره سبز دارای طبع گرم و خشک است همچنین این گیاه حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین آ و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد.

مقدار و طریقه مصرف زیره سبز

زیره سبز را می‌توانید به عنوان یک مکمل گیاهی مصرف کنید. بهترین میزان مصرف این گیاه 300 تا 600 میلی گرم در روز است. همچنین این ادویه را می‌توانید برای تن ماهی، خورش، سوپ و سالاد و همچنین مزه‌دار کردن برنج استفاده کنید. علاوه بر این موضوع این ادویه به دلیل طبع گرمی که دارد برای رفع سردی برنج کاربرد دارد همچنین شما می‌توانید برای تهیه چای و دمنوش از عرق و روغن زیره سبز استفاده کنید.

خواص زیره سبز
مقدار و طریقه مصرف زیره سبز

تفاوت زیره سبز و سیاه

همانطور که گفته شد به طور کلی زیره در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه یافت می‌شود که هر کدام از آن‌ها خواص مختص به خود را دارند.

  • زیره سبز دارای رنگ سبز روشن و زیره سیاه دارای رنگ سیاه است.
  • برخلاف آن که زیره‌ سبز عطر کمتر و حجم زیادی دارد زیره سیاه باریک‌تر و عطر بیشتری دارد.
تفاوت زیره سبز و سیاه
تفاوت زیره سبز و سیاه

خواص زیره سبز

در ادامه خواص زیره سبز را با هم می‌خوانیم:

تقویت سیستم ایمنی با مصرف زیره سبز

زیره سبز سرشار از ویتامین سی است بنابراین می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. علاوه بر این موضوع ویتامین c برای افرادی که به دلیل استرس سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده است بسیار مهم می‌باشد. همچنین اگر ویتامین c در طول روز به میزان کافی مصرف شود یک روش ایده آل برای بهبود سلامت عمومی بدن به حساب می‌آید.
علاوه بر تمامی موارد گفته شده مواد غذایی که سرشار از این ویتامین هستند می‌توانند به کاهش خطر سکته قلبی، کاهش فشار خون و همچنین مبارزه با استرس اکسیداتیو که در نهایت منجر به سرطان می‌شود مفید باشد.

درمان هموروئید با زیره سبز

یبوست یا همان هموروئید اغلب به دلیل افزایش فشار روی رگ‌های رکتوم اتفاق می‌افتد که در نهایت موجب خونریزی و متورم شدن نیز می‌شود. باید بدانید که 75 درصد از افراد جامعه در مقطعی از طول زندگی خود با یبوست روبرو می‌شوند اما شما می‌توانید با استفاده از زیره سبز از این اتفاق جلوگیری کنید. زیره سبز به دلیل فیبر بالایی که دارد موجب تحریک سیستم گوارش و همچنین درمان هموروئید می‌شود. علاوه بر این موضوع این دانه از خواص ضد میکروبی و ضد قارچی برخوردار است.

خواص زیره سبز
خواص زیره سبز

کاهش وزن با زیره سبز

زیره سبز می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش وزن و رسیدن به لاغری عمل کند. شما با استفاده از این زیره می‌توانید چربی‌های اضافه بدن خود را از بین ببرید و به وزن ایده آل خود برسید. در یک تحقیق 80 زن که دارای اضافه وزن بودن را به دو گروه مصرف زیره و کنترل رژیم غذایی تقسیم بندی کردند. گروه اول باید به طور روزانه زیره مصرف می‌کردند و گروه دوم نیز باید در طول روز رژیم غذایی متناسب می‌گرفتند. در پایان این تحقیقات مشخص شد که گروه اول که از زیره استفاده می‌کردند وزن‌شان به شدت کاهش پیدا کرده است.
شما باید بدانید که زیره سبز با بهبود هضم غذا و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن می‌تواند موجب سوزاندن سریع کالری در بدن شود. علاوه بر این موضوع با بهبود سیستم گوارشی که سالم نمی‌باشد می‌تواند به طور خودکار موجب کاهش وزن نیز شود.
علاوه بر موارد بالا زیره سبز حاوی ماده ای به نام " تیموکینون " است. این ماده خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و در کاهش وزن به بدن کمک می‌کند.

تنظیم کلسترول خون با زیره سبز

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده که مصرف سه گرم پودر زیره سبز در طول روز می‌تواند موجب کاهش کلسترول بد در خون شود علاوه بر این موضوع میزان تولید کلسترول خوب در بدن افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی باید بدانید که کلسترول بد خون یکی از عوامل مهم بروز بیماری‌های قلبی به حساب می‌آید. بنابراین شما باید آن را کنترل کنید.

فواید زیره سبز
تنظیم کلسترول خون با زیره سبز

خواص زیره سبز برای پوست صورت

زیره سبز سرشار از ویتامین ای است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع زیره سبز رطوبت رسانی و خاصیت ارتجاعی پوست را هم بهبود می‌بخشد. با توجه به مطالب گفته شده بسیاری از افراد این زیره را به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری می‌شناسد. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده که ویتامین ای با کاهش التهابات بدن و پوست موجب جوانی و سلامتی پوست صورت می‌شود.

علاوه بر این موضوع این ویتامین با افزایش سرعت بازسازی سلول‌های پوستی می‌تواند آکنه، زخم و چین و چروک پوست را نیز بهبود ببخشد و در نهایت موجب بهبودی پوست نیز شود.
گفتنی است که اشعه ماورای بنفش و همچنین دود سیگار آنتی اکسیدان‌هایی دارند که می‌توانند موجب بروز سرطان پوست شود اما زیره سبز از پوست شما در برابر این آنتی اکسیدان‌ها محافظت می‌کند.

خواص زیره سبز برای مردان

زیره سبز به دلیل روی موجودی که دارد موجب افزایش اسپرم می‌شود و برای درمان ناباروری در مردان مفید است. برای استفاده از زیره سبز بدین منظور شما می‌توانید پودر زیره سبز را داخل یک لیوان شیر بریزید و به آن کمی عسل اضافه کنید و در نهایت آن را بنوشید.

خواص زیره سبز برای مردان
خواص زیره سبز برای مردان

خواص زیره سبز برای کودکان

زیره سبز می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان کولیک که می‌توانند موجب درد شکم ناشی از انسداد روده شود مورد استفاده قرار گیرد.

رفع بوی بد دهان با زیره سبز

زیره سبز برای درمان بیماری‌های دهان و دندان و همچنین از بین بردن بوی بد دهان مفید می‌باشد. شما می‌توانید با جویدن مقداری زیره بوی بد دهان خود را از بین ببرید. علاوه بر این موضوع پس از مصرف سیر و پیاز نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید.

خواص زیره سبز
خواص زیره سبز

درمان کم کاری تیروئید با زیره سبز

زیره سبز موجب افزایش هورمون تیروئید می‌شود و به درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این زیره برای افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند مناسب نمی‌باشد.

درمان ریزش مو و شوره با زیره سبز

شما می‌توانید با استفاده از روغن زیره سبز عفونت‌های پوست سر را از بین ببرید و شوره و ریزش مو را کاهش دهید. علاوه بر این موضوع زیره موجب تقویت و افزایش رشد مو نیز می‌شود.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی