خواص عرق هل: 30 دلیلی که نباید از عرق هل غافل بشید

خواص عرق هل
هل، ملکه ادویه‌جات است و دلیل آن هم طعم و عطر بسیار دلپذیری است که دارد. همین امر موجب شده که از هل و عرق هل در انواع دمنوش و غذا و شیری‌جات استفاده شود. جدای از عطر و طعم، هلو عرق هل خواص بی‌نظیری برای بدن و زیبایی پوست دارد که در ادامه باهم می‌خوانیم. همراه بازارگیت باشید.

خواص عرق هل: 30 دلیلی که نباید از عرق هل غافل بشید

در ابتدا اجازه دهید که کوتاه و مختصر درباره هل که اتفاقا به ملکه ادویه‌جات معروف است بپردازیم سپس شما را به طور کامل با خواص عرق هل آشنا می‌کنیم.

هل یک میوه کوچک از خانواده زنجبیل است که دانه آن بسیار خوشبو و در انواع مختلفی همچون هل سفید و هل سبز یافت می‌شود. البته گفتنی است که هل سبز پرطرفدارتر از هل سیاه می‌باشد.

هل به قدری خوشبو و خوش طعم است که در چای، انواع دمنوش، انواع غذاها و پخن شیرینی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو جدایی از دانه هل و ادویه آن، عرق هل نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص درمانی بسیاری دارد.

خواص عرق هل
هل

عرق هل چیست؟

عرق هل عصاره خالص میوه و دانه هل است که با روش تقطیر آب بدست می‌آید. در طب سنتی این عرق دارای طبعی گرم و خشک است بنابراین از آن برای تنظیم مزاج افرادی که مزاج سردی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید بدانید که در زمان‌های گذشته از این عرق به عنوان دارو برای رفع استفراغ، تهوع و نفخ استفاده می‌کردند.

علاوه بر موارد بالا در طب اسلامی از این دانه برای خوشبو کردن دهان و دندان استفاده می‌شود و در طب سنتی هند نیز از این دانه برای تمیز کردن و رفع اختلالات مجاری ادراری استفاده می‌شود.

درباره هل بیشتر مطالعه کنید:

خواص هل: آیا خواص هل سبز در چای داغ از بین می‌رود؟

خواص عرق هل
خواص عرق هل

طرز استفاده از عرق هل

به طور کلی میزان دقیقی برای مصرف عرق هل در نظر گرفته نشده است اما شما برای مصرف آن در طول روز می‌توانید آن را در غذا، چای، نوشیدنی و مواد خوراکی دیگر خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که در زمان اضافه کردن آن به نوشیدنی و غذای خود نباید افراط به خرج دهید.

در ادامه چندین روش برای مصرف عرق هل را به طور دقیق به شما آموزش می‌دهیم:

  • دم کرده هل

ابتدا شما باید مقدار 30 گرم هل را بکوبید و آن را در یک لیتر آب جوش بریزید. سپس به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و آن را از صافی رد کنید و بنوشید.

  • طرز تهیه نوشیدنی هل

برای تهیه یک دم کرده دارویی با هل ابتدا باید چهار عدد هل را به همراه چهار عدد دانه میخک، یک قطعه دارچین نکوبیده و چند حلقه نازک زنجبیل تازه تهیه کنید و آن‌ها را داخل آب بریزید. سپس آن را برای نیم ساعت بر روی حرارت بگذارید تا جوش آید و البته توجه داشته باشید که آب نباید به دمای جوش برسد. بعد از گذشت نیم ساعت آن را از صافی رد کنید و در حالی که داغ است مقداری شیر یا عسل به آن اضافه کنید و آن را بنوشید. توجه داشته باشید که این نوشیدنی را می‌توانید دوبار در روز مصرف کنید و آن را برای درمان سرما خوردگی و سرفه استفاده کنید.

طرز استفاده از عرق هل
طرز استفاده از عرق هل

خواص عرق هل

  • خواص عرق هل برای پوست

عرق هل برای درمان لک‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عرق به دلیل آن که ویتامین c موجود در گردش خون را در پوست صورت افزایش می‌دهد موجب درخشنده‌تر شدن پوست نیز می‌شود.
برای تهیه ماسک صورت هل باید ابتدا مقداری روغن هل را بر روی صورت خود بمالید و سپس آن را کمی ماساژ دهید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید و بعد صورت‌تان را با آب گرم به خوبی بشویید.

  • درمان آلرژی پوستی با هل

با توجه به آن که هل دارای خاصیت ضد باکتریایی است می‌تواند آلرژی پوستی را از بین ببرد. برای انجام این کار شما باید ماسک صورت هل را تهیه کنید. برای انجام این کار تنها کافی است که پودر هل و عسل را با یکدیگر ترکیب کرده سپس آن را بر روی پوست صورت خود بمالید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب سرد از صورت خود پاک کنید.

عرق هل برای پوست
عرق هل برای پوست
  • خاصیت ضد میکروبی عرق هل

طبق مطالعات انجام گرفته نشان داده شده که عرق هل حاصل از تخم هل می تواند قارچ و باکتری ها را از بین ببرد در این تحقیق نشان داده شد که ترکیبات آنتی باکتریال هل قابلیت این را دارد که انواع مختلف قارچ و باکتری را از بین ببرد.

  • سلامت دهان و دندان با عرق هل

بسیاری از افراد دارچین و نعنا را به عنوان خوشبو کننده دهان و دندان می شناسند اما باید بدانید که در زمان های گذشته افراد از هل برای خوشبو کردن دهان و از بین بردن باکتری های دهان و دندان استفاده می کردند اما باید بدانید که یکی از دلایل بوی بد دهان بیماری لثه و وجود حفره هایی هستند که با استفاده از هل می توان آن ها را برطرف کرد. طبق یک مطالعه انجام گرفته نشان داده شده که عرق و تخم هل می تواند به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارند  برای سلامت دهان موثر باشند.

بهترین زمان مصرف عرق هل
خواص عرق هل برای سلامت دهان
  • افزایش سلامت قلب با عرق هل

طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده شده که هل قابلیت این را دارد که از قلب در برابر حملات قلبی محافظت کند. طبق یک مطالعه دیگر که بر روی موش‌های صحرایی انجام گرفت نشان داده شد که عصاره و روغن هل می‌تواند سطح کلسترول در موش‌ها را کنترل کند. پس از انجام این تحقیقات که به مدت 8 هفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت نشان داده شد که میزان کلسترول و تری گلیسرید در آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

  • افزایش سلامت کبد با عرق هل

در طب آیورودا بسیاری از افراد به دلیل خاصیت سم زدایی هل از آن استفاده می‌کنند. هل تاثیر مثبتی بر روی کبد می‌گذارد و سموم بدن را از بین می‌برد طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داده شد که افرادی که وزن اضافه داشتند با عرق هل سبز توانستند سلامتی کبد خود را افزایش دهند.

هترین زمان مصرف عرق هل
خواص هل برای کبد
  • خاصیت التیامی زخم عرق هل

عرق هل همانند زنجبیل می‌تواند در درمان بیماری‌های گوارشی مفید عمل کند. بسیاری از افراد از این ادویه برای تهیه چای و همچنین برای رفع زخم معده استفاده می‌کنند. علاوه بر علاوه بر این موضوع عرق هل می‌تواند معده را در برابر زخم معده محافظت کند.

  • خاصیت ضد سرطانی عرق هل

عرق هل حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی طبیعی است بنابراین می‌تواند در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان مبارزه کند. البته توجه داشته باشید که این امر دلیلی برای درمان سرطاننیست اما طبق مطالعات نشان داده شده که این ادویه و فراورده‌های آن می‌توانند خاصیت مقابله با سرطان را داشته باشند.

  • عرق هل برای سلامت موی سر

عرق هل خاصیت و فواید بسیار زیادی برای موی سر دارد. این عرق به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند پوست سر را تغذیه کند و موجب افزایش شادابی و سلامتی موی سر فرد شود. علاوه بر این موضوع این عرق می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کرده و موجب افزایش و استحکام قدرت موی سر شود. همچنین عرق هل با توجه به خاصیت ضد باکتریایی که دارد می‌تواند عفونت‌های پوستی سر را نیز درمان کند. 
اگر قصد استفاده از این خاصیت درمانی عرق هل را دارید باید مقداری عرق را قبل از شستشوی سر با شامپو بر روی پوست سر ماساژ دهید.

فواید عرق هل
فواید عرق هل
  • درمان سکسکه با عرق هل

عرق هل خاصیت آرام بخشی عضلانی دارد بنابراین شما می‌توانید از این خاصیت عرق هل استفاده کنید و دفعات سکسکه را کاهش داده و در نهایت سکسکه خود را درمان کنید. اگر قصد رفع سکسکه را دارید می توانید یک استکان عرق هل مصرف کنید.

  • افزایش اشتها با عرق هل

در طب سنتی از عرق هل برای از بین بردن کم اشتهایی استفاده می‌کردند. شما هم اگر قصد برطرف کردن بی اشتهایی خود را دارید می‌توانید از این عرق استفاده کنید. البته علاوه بر عرق هل روغن هل هم خاصیت اشتها آوری دارد.

  • درمان دیابت با عرق هل

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است افرادی که به دیابت مبتلا هستند دارای سطح منگنز پایینی می‌باشند. عرق هل به دلیل آن که سرشار از منگنز است علاوه بر جلوگیری از بروز دیابت می‌تواند آن را درمان کند. البته هنوز ثابت نشده است که افرادی که به دیابت مبتلا شده‌اند میزان منگنز پایینی دارند یا بعد از آن که به دیابت مبتلا شده‌اند میزان منگنز آنها افت کرده است.

طرز استفاده از عرق هل
عرق هل و دیابت
  • برطرف کردن آسم و تنگی نفس با هل

تحقیقات زیادی در رابطه با این که آیا هل روی آسم و تنگی نفس تأثیر می‌گذارد انجام گرفته و ثابت شده است که هل حاوی موادی است که می‌توانند موجب کاهش مقاومت مسیرهای تنفسی شود. به طور کلی هل موجب می‌شود تا تنفس راحت‌تر صورت بگیرد.

  • خاصیت ضد افسردگی عرق هل

عرق هل انرژی‌زا و گرما بخش است و موجب بهبود روحیه و افزایش انرژی فرد می‌شود. شما با عرق هل می‌توانید نگرانی و اضطراب خود را کاهش دهید.

از دیگر خواص عرق هل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت کننده قلب
  • به عنوان ادرار آور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • برای تقویت بدن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • عرق هل برای تسکین درد گوش مفید است.
  • عرق هل برای زخم‌های دهان و برطرف کردن آن‌ها مفید می‌باشد.
  • عرق هل قاعده آور است.
  • عرق هل تب را پایین می‌آورد.
  • عرق هل برای تسکین درد روماتیسم مفید عمل می‌کند.
  • عرق هل برای برطرف کردن درد روماتیسم بسیار مفید است.
  • عرق هل ضد مسمومیت است.
  • عرق هل برای رفع بیماری‌های چشمی مفید است.
خواص عرق هل
خواص عرق هل

عوارض مصرف بیش از اندازه عرق هل

عرق هل در مقادیر کم و دوزهای پایین به مصرف‌ کننده آسیبی وارد نمی‌کند اما اگر فرد در مصرف آن زیاده روی کند ممکن است که افرادی که طبیعت و مزاج گرمی دارند دچار سردرد شوند. همچنین خانم‌ها در زمان بارداری و شیردهی باید قبل از مصرف عرق هل با پزشک مشورت کنند.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی