راهنمای انتخاب خمیردندان مناسب

خرید خمیر دندان مناسب
توجه به بهداشت دهان و دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این بین انتخاب یک خمیردندان مناسب به سلامت دندان‌ها کمک بسیاری می‌کند. برای آشنایی با انواع خمیردندان‌های موجود در بازار با ما همراه باشید.

بهداشت دهان و دندان

آگاهی از شیوه رسیدگی به وضعیت بهداشت سلامت دهان و دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا عدم رعایت این بهداشت منجر به بروز بیماری‌ها و مشکلات بسیار زیادی می‌شود.

بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان‌ها، ایجاد لک روی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و دهان و پوسیدگی دندان از جمله مشکلات شایعی است که در اثر عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان و همچنین عدم انتخاب مناسب خمیر دندان ایجاد می‌شود که علاوه بر مشکلات ظاهری و درد ناشی از پوسیدگی بر روی اعتماد به نفس و عزت نفس افراد نیز تاثیر‌گذار است. 

اگر بعد از هر غذایی که می‌خوریم مسواک نزنیم به مرور زمان رنگ‌دانه‌های مواد غذایی روی رنگ دندان‌ها تاثیر گذاشته و باعث می‌شوند که دندان‌ها زرد شوند.
یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی دهان و دندان استفاده از مسواک و نخ دندان حداقل دوبار در روز است که در این بین علاوه بر لزوم انتخاب یک مسواک مناست، انتخاب خمیر دندان مناسب با نوع دندان‌ها نیز بسیار اهمیت دارد.

خمیر دندان
بهداشت دهان و دندان

ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر دندان

 یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده اکثر خمیر دندان‌ها "فلوراید" است. فلوراید یک ماده طبیعی و معدنی می‌باشد که وظیفه اصلی آن محافظت از مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان است. 
با اینکه دانشمندان حوزه سلامت دندان و سازمان بهداشت جهانی وجود فلوراید در آب و خمیر دندان‌ها را لازم و ضروری اعلام کردند اما باز هم عده‌ای ترجیح می‌دهند که از خمیر دندان‌هایی استفاده کنند که کاملا طبیعی باشد.

خمیر دندان
عنوان

نکات انتخاب خمیردندان مناسب

بهتر است در قدم اول برای خرید یک خمیر دندان مناسب و آگاهی از نوع دندان‌ها ابتدا به یک دندان پزشک مراجعه کرده تا از وضعیت کلی سلامت دندان‌ها اطلاع پبدا کنید و در قدم دوم در هنگام انتخاب و خرید خمیر دندان به نکات زیر دقت کنید:

  • خمیر دندان ضد پوسیدگی

اگر تعداد زیادی از دندان‌های شما پوسیده است این را بدانید که حتما باید از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین می‌توانید از خمیر دندان‌های ضد پوسیدگی که حاوی مقادیر بیش از حد معمول فلوراید هستند استفاده کنید تا از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند. برای تشخیص این نوع، باید به نوشته‌های روی جلد خمیر دندان خوب دقت کنید.

خمیر دندان ضد پوسیدگی
خمیر دندان ضد پوسیدگی
  • خمیر دندان ضد حساسیت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع خوردن آب سرد یا خوراکی‌هایی مانند بستنی دچار درد دندان‌ زود گذری شده باشید که بسیار آزار دهنده باشد. اما باید بدانید که این درد اگر مشکل پوسیدگی دندانی نداشته باشید، به احتمال زیاد مربوط به مشکلی به نام حساسیت دندانی است. 
برای درمان این مشکل می‌توان از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کرد. در این خمیر دندان‌ها ماده‌ای به نام پتاسیم نیترات وجود دارد. این ماده خاصیت آرام بخشی داشته و باعث می‌شود از ارسال سیگنال‌های درد از دندان‌ها به مغز جلوگیری شود.
باید بدانید که برای اثر بخشی این نوع خمیر دندان حداقل به دو ماه استفاده مستمر لازم است.

خمیر دندان ضد حساسیت
خمیر دندان ضد حساسیت
خمیر دندان ضد حساسیت
خمیر دندان مناسب دندان‌های حساس
  • خمیردندان سفید کننده

در صورت عدم رعایت بهداشت دندان و مصرف بیش از اندازه چای، قهوه و سیگار به مرور زمان لکه‌های زرد رنگی روی دندان‌ها ایجاد می‌شود که منجر به بوی بد دهان و ظاهری بدشکل خواهد شد. برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده از خمیر دندان معمولی کافی نیست و باید از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده شود.
در این خمیر دندان‌ها از ماده‌ی ساینده‌ی مخصوصی استفاده می‌شود که این سایش باعث زدودن لکه‌ها از سطح دندان شده و آن‌ها را سفید می‌کند.
استفاده از این سفید کننده‌ها به طور مستمر توصیه نمی‌شود زیرا باعث تخریب مینای دندان خواهد شد.

خمیر دندان سفید کننده
خمیر دندان سفید کننده
  • خمیر دندان‌های ترکیبی

اگر می‌خواهید از خمیر دندانی استفاده کنید که هم خاصیت ضد پوسیدگی داشته باشد و هم سفید کننده باشد باید از خمیر دندان‌های ترکیبی استفاده کنید. بدین صورت که هنگام خرید حتما توضیحات روی جلد خمیر دندان را بخوانید تا دقت کنید که حاوی مواد مورد نظر باشد. 

انتخاب خمیر دندان مناسب
خمیردندان‌های ترکیبی
  • خمیر دندان‌های مخصوص کودکان

خمیر دندان‌های مخصوص کودکان فاقد فلوراید یا دارای مقادیر بسیار کمی از آن هستند زیرا احتمال اینکه کودکان حین مسواک زدن بخشی از خمیر دندان را بخورند زیاد است و چون فلوراید سمی است اگر مقدار آن در بدن زیاد شود باعث مسمومیت در کودکان خواهد شد.
همچنین مقداری هم مواد شیرین کننده و طعم‌دار نیز به خمیر دندان کودکان اضافه می‌شود تا آن‌ها به مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان ترغیب شوند و مزه‌ی خوشایندی را بچشند.

خمیر دندان کودکان
خمیردندان‌های مخصوص کودکان
  • خمیر دندان‌های زغالی

زغال حاوی مقادیر بسیاری از سایندگی است همچنین به دلیل اینکه در این خمیر دندان کربن وجود دارد، این کربن باعث جذب یونی شده یعنی توسط رنگدانه‌های دندان جذب می‌شود که در مجموع این فرایند جذب، باعث سفیدی دندان می‌شود.
استفاده از خمیر دندان‌های ذغالی به صورت روزانه مجاز نیست زیرا به لثه و مینای دندان آسیب جدی وارد می‌کند. از این خمیر دندان‌ها هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

خمیر دندان زغالی
خمیردندان زغالی​​

 

خمیر دندان زغالی
خمیر دندان زغالی

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی