چند ترفند ساده و کاربردی برای شستشوی مبلمان منزل

شستشوی مبلمان در منزل
پاک کردن لکه و کثیفی از روی مبل بر خلاف تصور عموم افراد، کار بسیار راحتی است فقط کافی است که ترفندهای تمیز کردن آن را به خوبی بلد باشید و بدانید که برای پاک کردن هر لکه از چه محلولی باید استفاده کنید. در این مقاله به صورت کامل و حرفه‌ای نحوه صحیح شستشوی مبلمان منازل را بررسی کردیم. همراه ما باشید.

چند ترفند ساده و کاربردی برای شستشوی عالی مبلمان منزل

مبلمان منزل تاثیر بسیاری در زیبا جلوه دادن دکوراسیون منزل دارد ولی اگر کثیف و پر از لک باشند، زیبایی منزل از بین می‌رود. با این حال برخی از افراد روش تمیز کردن مبلمان در منزل را بلند نیستند و این کار را یکی از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل می‌دانند. اما باید بدانید که تمیز کردن و شستشوی مبلمان اصولی دارد که اگر این اصول را به خوبی رعایت کنید می‌توانید خیلی راحت و به طور صحیح مبل‌های خود را بدون آسیب دیدن پارچه مبل تمیز کنید.

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه مبلمان خود را به روش صحیح نظافت کنید. پس همراه ما باشید.

شستشوی مبلمان در منزل
چند ترفند ساده و کاربردی برای شستشوی مبلمان منزل

نحوه ترتیب مراحل شتشوی مبلمان در خانه 

1.ابتدا گرد و خاک مبل را بگیرید

قبل از شروع تمیز کاری ابتدا باید مبل‌ها را با استفاده از یک جارو برقی به خوبی عاری از گرد و خاک و هر گونه آشغال ریز و درشت کنید. همچنین کوسن‌های مبل را از سر جای خود بردارید و آن‌ها را هم به خوبی بتکانید. 
2. روی مبلمان برس نرم و مخصوص بکشید
با استفاده از یک برس نرم، گرد و غبار چسبیده به سطح مبل را تمیز کنید.
3. کل مبلمان را پرزگیری کنید
تمامی موهای حیوانات خانگی و یا خودتان با جارو برقی جمع نمی‌شود. بنابراین اگر حیوان خانگی دارید باید با یک پرزگیر موهای آن را به خوبی جمع کنید. 

نحوه صحیح شستشوی مبلمان
ترتیب مراحل شستشوی مبل در خانه

4. تمیز کردن سطوح غیر پارچه‌ای مبلمان
با استفاده از یک پارچه و یک اسپری تمیز کننده، سطوح غیر پارچه‌ای مبلمان خود مانند سطوح چربی و فلزی را تمیز کنید. توجه داشته باشید که مواد شوینده روی سطح پارچه مبل نریزد. 
5. برچسب روی مبلمان‌تان را حتما بخوانید
تمامی مبلمان بر روی‌شان دستور العمل مراقبت و شستشوی صحیح ثبت شده است. بنابراین بهترین کار این است که آن مطالب را مطالعه کنید و با توجه به دستورالعامل داده شده شستشو و نظافت مبلمان خود را بدون خطا انجام دهید.

  • حرف W: این حرف به معنای شستشو با آب خالی یا استفاده از بخار آب برای شستشوی مبل است. 
  • حرف WS: این حرف نشان دهنده این است که مبلمان باید با استفاده از آب و مواد شیمیایی شستشو داده شود. 
  • حرف S: این حرف نشان دهده این است که مبلمان باید به صورت کاملا خشک تمیز شود. 
  • حرف O: این حرف نشان دهده این است که این محصول با استفاده از مواد ارگانیک تهیه شده است و باید تنها با آب سرد شسته شود. 
  • حرف X: این حرف نشان دهنده این است که مبلمان ابتدا باید با استفاده از برس و جارو تمیز شوند و سپس با شامپوی مخصوص شسته شوند.
تمیز کردن مبل خانه
قبل از شستشوی مبلمان برچسب مبل را حتما مطالعه کنید

6. لکه گیری مبلمان
قبل از شستشوی مبلمان باید لکه گیری مبل را انجام دهید و مبل را عاری از هر گونه لکه بکنید. پاک کردن هر لکه فرمول مختص به خود را دارد اما شما می‌توانید به راحتی محلول آب و سرکه رقیق شده را روی لکه‌ها اسپری کنید و بعد با استفاده از دستمال نخی تمیز لکه‌ها را پاک کنید. 
7. تهیه محلول مناسب برای شستشوی راحت مبلمان
داخل یک ظرف بزرگ تقریبا 3 لیتر آب و 3 پیمانه شامپوی غیر شیمیایی بریزید و حل کنید. پس از ترکیب، تکه‌ای پارچه را به این محلول آغشته کنید و بعد برای تست گوشه مبل را تمیز کنید. ده دقیقه صبر کنید و بعد با استفاده از حوله کاغذی آن محل را تمیز کنید. اگر حوله کاغذی رنگ پارچه را به خود جذب نکرد محلول شما مناسب شستشوی مبلمان‌تان است. در غیر این صورت محلول را کمی رقیق‌تر کنید و بعد این کار را یک بار دیگر این مراحل را تکرار کنید. 

شستشوی مبل در منزل
تهیه محلولی بر پایه آب برای شستشوی مبل

8. استفاده از بخارشو برای تمیز کردن مبلمان
یکی از بهترین روش‌های شستشوی مبلمان استفاده از بخارشوی است زیرا بخارشو آلاینده‌های روغنی و کثیفی‌های روی مبل را به راحتی از بین می‌برد و مبل را کاملا تمیز می‌کند. برای انجام این کار محلول پاک کننده بر پایه آب بسازید و مخزن دستگاه بخارشوی را با این محلول پر کنید. در ابتدا تمام شوینده را با استفاده از بخارشو روی سطح مبل پخش کنید و سپس با استفاده از مکنده بخار شوی تمامی کف‌های روی سطح مبل را از بین ببرید و تمیز کنید. توجه داشته باشید که از قسمت بالا شروع کنید و به پایین بیایید و دستگاه را روی حالت ضعیف قرار دهید.

  • اگر دستگاه بخار شوی ندارید

اگر دستگاه بخار شوی در دسترس ندارید می‌توانید از حوله و کمی آب ولرم استفاده کنید. توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن به پارچه فشار نیاورید زیرا ممکن است موجب از بین رفتن رنگ پارچه شود. 

نحوه صحیح شستشوی مبلمان
تمیز کردن مبل با دستگاه بخارشو

10. استفاده از شامپو برای پاک کردن لکه‌ها و کثیفی مبل
پس از بخارشو کردن سطح مبل، یک عدد اسفنج بردارید و آن را با شامپو و آب خیس کنید. پس از اینکه اسفنج به خوبی کف کرد آن را بر روی سطح مبل بکشید. برای از بین بردن کف‌ها مکنده بخار شوی را روشن کنید و روی سطح مبل بکشید تا تمامی کف‌ها از سطح مبل پاک شوند. اگر بخارشو ندارید با استفاده از حوله‌ای نم‌دار سطح مبل را پاک کنید. 
اگر متوجه لکه‌ای بر روی سطح مبل شدید آن را یک بار دیگر تمیز کنید تا تمامی لکه‌ها از روی سطح مبل پاک شوند. توجه داشته باشید این کار را روی کل سطح مبل انجام ندهید زیرا رنگ پارچه از بین می‌رود. 

11. بعد از اتمام کار بگذارید سطح مبل کاملا خشک شود
پس از پایان کار مبل‌هایتان را در محلی قرار دهید که هوا تبادل نداشته باشد تا مبل‌ها کاملا خشک شوند. توجه داشته باشید که مبلمان خود را در فضای آزاد نبرید زیرا به سرعت  گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند.

نحوه صحیح شستشوی مبلمان در منزل
روش صحیح شستشوی مبلمان منازل

روش‌های تمیز کردن انواع لکه‌های مبل

  • نحوه لکه بری از مبل پارچه‌ای

برای از بین بردن لکه‌های روی سطح مبل پارچه‌ای یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی را با مقداری جوش شیرین، سرکه سفید و آب گرم ترکیب کنید. سپس یک تکه پارچه را نم‌دار کنید و به این محلول آغشته کنید. سپس پارچه را روی لکه‌هایی که ایجاد شده‌اند بکشید. اما توجه داشته باشید که دستتان را به هیچ عنوان فشار ندهید تا سطح پارچه آسیب نبیند. در نهایت بگذارید تا پارچه خشک شود. 

  • لکه بری از مبل چرمی

اگر روی سطح مبل چرم لکه‌ای به وجود آمد آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگه لکه سختی بود، آن را با استفاده از صابون و آب بشویید اما توجه داشته باشید که آب زیادی مصرف نکنید.

بهترین مواد شوینده مبل
روش‌های تمیز کردن انواع لکه‌های مبل

روش‌های تمیز کردن انواع لکه از سطح مبل

  • پاک کردن لکه نوشابه از سطح مبل

اگر روی سطح مبل نوشابه ریخت برای از بین بردن آن مقداری نمک را روی لکه بپاشید و سپس با استفاده از اسفنج خیس لکه را پاک کنید. 

  • پاک کردن لکه سیگار از سطح مبل

برای از بین بردن زردی یا سوختگی مبل در اثر سیگار می‌توانید از یک حبه قند کمک بگیرید. برای انجام این کار یک حبه قند را روی سطح مبل بکشید تا لکه از بین برود. اگه این نوع لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده بود از آبلیمو کمک بگیرید. اگر مبل شما پارچه کرک‌دار دارد، لکه را با شیر خیس کنید و سپس با استفاده از پنبه لکه را از بین ببرید و در نهایت لکه شیر را با آب و صابون پاک کنید. 

  • پاک کردن لکه جوهر از سطح مبل

اگر روی سطح مبل جوهر ریخته است، کمی آن را با آب نم‌دار کنید و سپس نمک روی آن بریزید. بعد از آن با کمک پنبه روی آن را تمیز کنید. روی لکه به وجود آمده محلول آمونیاک و گلیسیرین بمالید و در نهایت با شامپو سطح مبل را تمیز کنید. 

پاک کردن لکه روی مبل
پاک کردن لکه جوهر از سطح مبل
  • پاک کردن لکه چربی از سطح مبل

برای از بین بردن لکه چربی از روی سطح مبل، مقداری محلول نمک و الکل را روی سطح لکه بمالید. اگر جنس پارچه از ابریشم است روی سطح لکه را با برگه کاغذ خشک بپوشانید و اتوی داغ را روی آن فشار دهید تا لکه از بین برود. 

  • از بین بردن لکه‌های سطح مبل با لکه‌بر شیمیایی

در فروشگاه‌های معتبر لکه‌برهایی شیمیایی وجود دارند که آماده استفاده هستند. با استفاده از این لکه‌برها می‌توانید انواع لکه‌ها را از روی سطح مبل پاک کنید. البته توجه داشته باشید که باید روش استفاده از آن‌ها را که بر روی‌شان نوشته شده را مطالعه کنید و حتما این کار را با دستکش انجام دهید. 

  • از بین بردن لکه خون از سطح مبل

برای پاک کردن لکه خون از سطح مبل مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و هم بزنید تا حالتی خمیری بگیرد. سپس آن را روی لکه خون بمالید و بگذارید تا خشک شود. در نهایت ان را با برس شستشو پاک کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چرا مبلمان خانه کثیف و لکه‌دار می‌شود؟

    اولین موردی که موجب کثیف شدن مبلمان می‌شود وجود گرد و غبار است که هر لحظه روی مبلمان‌ها می‌نشیند و می‌تواند موجب آلرژی در کودکان و سالمندان شود. فرزندانتان زمان بازی و یا تماشای تلویزیون بر روی مبل می‌نشینند و یا روی آن بازی می‌کنند و ممکن است مبلمان را لکه‌دار کنند. همچنین ریختن مواد غذایی چرب از دیگر عوامل کثیفی مبلمان هستند. نکته مهم این است که هر موقع مبلمان کثیف و لکه‌دار شد باید سریعا برای تمیز کردن آن اقدام کرد.
  2. بهترین زمان شستشوی مبلمان چه موقعی است؟

    انواع مبلمان، کوسن‌ها، کاناپه‌ها، پشتی صندلی و... همگی در زمان‌های متفاوتی در معرض آلودگی‌های محیطی و گرد و غبار هستند. بنابراین بهترین زمان برای شستشوی مبلمان فصل تابستان و آخر سال است زیرا بدین صورت مبلمان شما در تمام طول سال تمیز می‌ماند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مبلمان خود را هر چند وقت یک بار به صورت سطحی تمیز کنید تا عاری از گرد و غبار باشد.
  3. چگونه مبلمان مخمل را شستشو دهیم؟

    پیشنهاد اصلی ما برای شستشوی مبلمان مخمل این است که از شوینده‌های مخصوص خشکشویی استفاده کنید که معمولا در دسترس عموم قرار ندارد. همچنین حواستان باشد که از محلول بر پایه آب برای شستشوی اینگونه مبلمان استفاده نکنید. اما روش دیگری هم برای شستشوی این مبلمان وجود دارد و آن هم استفاده از محلول آبلیمو و جوش شیرین است. اما توجه داشته باشید که این محلول برای از بین بردن لکه بر روی پارچه مخمل کاربرد دارد.
  4. آیا برای شستشوی مبلمان چرم محصولی وجود دارد؟

    بله، شما برای تهیه محصولات شستشوی مخصوص مبلمان چرم میتوانید به مغازه های چرم فروشی مراجعه کنید و محصول شستشوی مبل چرم را تهیه کنید. اما اگر نمیخواهید هزینه ای صرف کنید درست کردن محلوب سرکه سفید با مقداری آن هم برای شما کارامد است و میتواند تمیزکننده خوبی برای مبلمان چرم باشد.
  5. آیا از خروج بخار آب داغ در دستگاه بخارشو می‌توان برای پاک کردن گرد و غبار مبلمان استفاده کرد؟

    بله، بخار داغ خارج شده از دستگاه شوینده موجب از بین بردن گرد و غبار و ذرات ناسالم بر روی مبلمان می‌شود و هیچ گونه لکه‌ای هم بر روی مبل به جا نمی‌گذارد. همچنین این روش از جمع شدن و خراب شدن پارچه مبل جلوگیری می‌کند که تنها با صرف چند ساعت می‌توانید مبل خود را تمیز کنید.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی