همه چیز درباره طب سنتی و فواید و مضرات این طب که نمی‌دانید

همه چیز درباره طب سنتی
طب سنتی مجموعه علوم علمی و نظری است که به تشخیص بیماری، پیشیگری و درمان آن کمک می‌کند. با توجه به گفته‌های سازمان بهداشت جهانی، طب سنتی مجموعه‌ای از مهارت‌های افراد بومی است که از آن برای درمان بیماری‌های جسمی و ذهنی استفاده می‌کنند. وجه مشترک تمام طب‌های سنتی، استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان است.

همه چیز درباره طب سنتی و فواید و مضرات این طب که نمی‌دانید

طب سنتی مجموعه علوم علمی و نظری است که به تشخیص بیماری و پیشیگری و درمان آن کمک می‌کند. با توجه به گفته‌های سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه‌ای از مهارت‌ها و اعمال افراد بومی است که از آن برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های جسمی و ذهنی استفاده می‌کنند. حرف و حدیث‌ها و نظریه‌های مختلفی در رابطه با طب سنتی وجود دارد که در این مقاله مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

طب سنتی
همه چیز درباره طب سنتی و فواید و مضرات این طب که نمی‌دانید

طب سنتی چیست؟

به طور کلی با توجه به تعریف سازمان جهانی بهداشت می‌توان گفت که طب سنتی با به کارگیری مهارت ،دانش و عملکرد مردم بومی در فرهنگ‌های مختلف و همچنین استفاده تجربیات آن‌ها برای  تشخیص سلامتی و پیشگیری درمان و بهبود بیماری‌های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از گذشته تا به حال انسان‌ها سلامتی خود را با استفاده از گیاهان متفاوت و قسمت‌های مختلف بدن حیوانات حفظ می‌کردند. در حال حاضر هم مردمی که در آسیا زندگی می‌کنند حدود ۷۰ درصد آن‌ها با استفاده از همین روش‌ها  خود را درمان می‌کنند. 
امروزه برخی از مناطق که از وسایل پیشرفته استفاده می‌کنند و دیگر به آن روش‌های سنتی بسنده نمی‌کنند باعث شده است که رفته رفته طب سنتی در این مناطق کمرنگ شود. اما در مناطق دیگر که دسترسی به داروهای مدرن وجود ندارد افراد با استفاده از همان شیوه‌های سنتی سلامتی خود را تامین می‌کنند.
هم اکنون می‌توان گفت که بیش از صد کشور جهان از شیوه‌های سنتی برای درمان استفاده می‌کنند اما این شیوه در هر کشور با توجه به فرهنگ‌های مختلف متفاوت می‌باشد. از مشهورترین آن‌ها می‌توان به طب سنتی چینی، آفریقایی، هندی و ایرانی اشاره کرد.

طب سنتی چیست
طب سنتی چیست؟

فواید طب سنتی

با توجه به شواهد موجود می‌توان گفت که فواید طب سنتی بسیار بیشتر از باور مردم بوده است زیرا این طب نه تنها می‌تواند بیماری را از ببرد، بلکه می‌تواند از پیشرفت و یا ایجاد آن بیماری هم جلوگیری کند. از دیگر فواید طب سنتی می‌توان به کمتر بودن مضرات آن نسبت به داروهای شیمیایی اشاره کرد. البته در این طرح نباید زیاده روی کنیم و باید متعادل باشید. 
در حال حاضر با توجه به اینکه طب سنتی و طب مدرن با یکدیگر ادغام شده‌اند می‌توان گفت که فواید طب سنتی بیش از قبل هم شده است زیرا روش‌های درمانی جدیدی نیز به وجود آمد‌اند که می‌توانند موجب شادابی فرد شوند.

معایب طب سنتی

طب سنتی علاوه بر  فوایدی که دارد دارای معایبی هم نیز می‌باشد که این معایب به صورت زیر هستند:

  • داروهای طب سنتی همانند داروهای طب علمی رایج دارای عوارض نیز هستند. به عنوان مثال مصرف بیش از حد و یا تداخل آن با داروهای مدرن می‌توانند مشکلات غیر قابل پیش بینی به وجود آورند.
  • با توجه به عدم استاندارد گیاهان دارویی ممکن است که گیاهان کیفیت پایینی داشته باشند.
  • از عوارض دیگر این طب و مصرف گیاهان می‌توان به مصرف بی‌رویه و خودسرانه آن اشاره کرد که بسیار هم خطرناک است.
معایب طب سنتی
مزایا و معایب طب سنتی

انواع طب سنتی 

  • طب سنتی آفریقایی

طب سنتی آفریقایی یک نوع سیستم مراقبتی در سطح قاره آفریقا است، شامل سه سطح می شود:

1. الوهیت 2. گیاه درمانی 3. معنویت گرایی 
در این شیوه طب سنتی، خدمات درمانی و بهداشتی را با توجه به پیشینه مذهبی، فرهنگ، نگرش، دانش و اعتقادات فرد ارائه می‌کنند. در طب سنتی آفریقایی گفته می‌شود که بیماری‌های هر فرد دارای پیشینه تاریخی است اما به دلیل استفاده از داروهای گیاهی و روش‌های گیاه درمانی به این طب عملی جادوگرانه هم می‌گویند. در برخی از مناطق قاره آفریقا پزشکان با استفاده از گیاهان دارویی، حیوانات، مواد معدنی، بخور دادن و عقاید مردم آن منطقه یک روش را برای درمان انتخاب می‌کنند.

انواع طبی سنتی
طب سنتی آفریقایی

طب سنتی چینی

طب سنتی چینی دارای سابقه ۲۳ قرنی است. پیشگیری، ترمیم تعادل و بهبود بیماری به وجود آمده از فواید این طب است. می‌توان گفت که طب سنتی چینی یکی از قدیمی‌ترین تب‌ها محسوب می‌شود و سابقه سوزنی آن به ۱۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد. البته باید بدانید با اینکه طب سنتی چینی به هزار سال پیش باز می‌گردد اما در حال حاضر نیز با تغییراتی روبه‌ رو شده است.

در این طب افراد را با یک نیرو به نام نیروی حیاتی زندگی یا "چی" درمان میکنند. در بعضی از مواقع هنگامی که انسان دچار تغییراتی در وجودش می‌شود این بدان معناست که تغییر در نیروهای مخالف در او اتفاق افتاده است بنابراین از نیروی "چی" استفاده می‌کنند. افراد باستانی چینی اعتقاد دارند که انسان ریز گردی در جهان است بنابراین باید تحت تاثیر آن نیرو قرار گیرند. برای اینکه به این تعادل برسند از تکنیک نیروی چی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید اعتقاد دیگری که در این طب وجود دارد این است که برای به تعادل رسیدن بین اندام‌های داخلی بدن با بیرون باید از آب، آتش فلز و چوب کمک گرفت.

طب سنتی چینی
طب سنتی چینی

طب سنتی آمریکایی

این تب در قرن هفدهم میلادی در آمریکا شکل گرفت. پزشکان در این تب با استفاده از داروهای گیاهی، زالو درمانی و حجامت افراد را درمان می‌کردند. البته این داروهای گیاهی بیشتر برای درمان بیماری‌های سفلیس، مالاریا سکو ریو، گواتر و... به کار گرفته می‌شدند. این طب تا قرن بیستم میلادی ادامه یافت و هنوز هم از آن‌ها برای بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌گیرند.

طب سنتی آمریکایی
طب سنتی آمریکایی

طب سنتی هندی

آیورودا یک طب سنتی هندی است که برای حفظ سلامت بدن و همچنین برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها و حفظ سلامت روح و بدن و رسیدن به تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این تب یکی از قدیمی‌ترین تب‌ها برای درمان تمام بدن محسوب می‌شود. افراد در طب سنتی هندی بر این باورند که برای رسیدن به سلامتی باید بین بدن و ذهن و روح تعادل برقرار شود. بنابراین هدف اصلی این طب ترویج تعادل بین این اعضا است. دانشجویان هندی که با طب سنتی هندی آشنا هستند بر این باورند که همه چیز در جهان مرده یا زنده در نهایت به یکدیگر می‌پیوندند، بنابراین اگر روح جسم و ذهن انسان با یکدیگر هماهنگ باشند او از سلامتی برخوردار است و اگر چیزی این سلامتی را برهم بزند فرد بیمار می‌شود. به طور کلی در این طب گفته شده است که نقص ژنتیکی، صدمات ناگهانی و تغییرات آب و هوایی می‌توانند در سلامتی فرد تاثیر بگذارند.

طب سنتی هندی
طب سنتی هندی

طب سنتی کره‌ای

طب سنتی کره‌ای دارای سابقه سه هزار ساله است. محققان بر این باورند که این تب در زمانی که سوزن‌های استخوانی و سنگی کشف شدند، به وجود آمد. جالب است بدانید که طب سنتی کره‌ای رابطه مستقیمی با گیاه درمانی و درمان بیماری‌ها با گیاه دارد زیرا در این طب از برخی گیاهان دارویی برای برطرف کردن آسیب و تسکین دادن درد استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه در این طب شیوه‌هایی منحصر به فردی به کار گرفته می‌شود می‌توان گفت که این تب با سایر طب‌های سنتی کمی متفاوت است.
در زمان امپراطوری، طب سنتی کره‌ای کاملاً شبیه به طب سنتی چینی بود اما در زمان سلسله گوگوریو تحقیقات زیادی در رابطه با گیاهان دارویی انجام گرفت که همین امر موجب شد که در آن زمان کتاب‌های زیادی در رابطه با گیاهان خانگی چاپ شوند. طب سنتی کره‌ای بدن انسان را به عنوان یک جهان مینیاتوری می‌شناسد از این طب در زمان‌های گذشته به عنوان معالجه کامل یاد می‌کردند زیرا این طب سلامتی کامل بدن را تامین می‌کند.

طب سنتی کره‌ای
طب سنتی کره‌ای

طب سنتی اروپایی

این طب به تاریخچه طب سنتی اروپا گذشته باز می‌گردد. این طب که بر پایه گیاهان دارویی استوار است برای سلامتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که در حال حاضر هم بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های جزئی و شدید خود از این طب استفاده می‌کنند. در این طب از گیاهان دارویی و ادویه‌ها برای تامین سلامتی بدن استفاده می‌کنند. با توجه به تحقیقات انجام گرفته در زمانی که ادویه‌جات و گیاهان دارویی برای تامین سلامتی بدن مورد استفاده قرار می‌گرفتند بسیار گران‌تر از حد معمول شده بودند زیرا مردم بر این باور بودند که این ادویه جات نقش دارو را ایفا می‌کنند.

طب سنتی اروپایی
طب سنتی اروپایی

طب سنتی ایرانی

طب سنتی ایرانی یا همان ITM یکی دیگر از طب‌های سنتی است. این طب در چند مفهوم اصلی خون، صفرا زرد و صفرا سیاه خلاصه می‌شود. مرم از این طب برای پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌گیرند. در حقیقت این طب بر شش اصل یعنی فعالیت بدنی، محیط، تغذیه، رها کردن بدن از مواد ضایع و احساسات استوار است.
طب سنتی ایران از زمان‌های گذشته تا به حال ادامه داشته و از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده است. باید بدانید که این طب در حقیقت با کمک زکریا رازی، ابوعلی سینا، حکیم جرجانی و... پایه گذاری شده است. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته شده نشان داده شده که طب سنتی یونانی از طب سنتی ایران بهره گرفته شده است.

طب سنتی ایرانی
طب سنتی ایرانی

طب سنتی یونانی

یکی دیگر از طب‌های سنتی، طب سنتی یونانی است که برای اولین بار توسط پزشک و فیلسوف یونانی یعنی بقراط شکل گرفت. بقراط یکی از چهره‌های شناخته شده و معروف‌ترین اشخاص در زمان یونان باستان بود که در حال حاضر به نام پدر پزشکی شناخته می‌شود. این طب پس از بقراط توسط پزشکان دیگر در قرن های ۱۸ و ۱۹ گسترش یافت و به عنوان یک سیستم درمانی جامع توسط پزشکان یونانی مورد استفاده قرار گرفت.

طب سنتی یونانی
طب سنتی یونانی

درمان انواع بیماری‌ها با طب سنتی

در طب سنتی با استفاده از شیوه‌های زیر بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کنند.

  • گیاه درمانی
  • ماساژ درمانی 
  • حجامت 
  • بادکش درمانی
  • زالو درمانی

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا روغن کرچک برای درمان ریزش مو مناسب است؟

    با توجه به نوشته‌های کتاب طب سنتی، روغن کرچک برای رفع این مشکل مناسب است اما برای همه افراد تاثیر گذار نیست. همچنین برای بلند شدن و درمان ریزش مو استفاده از روغن آمله توصیه می‌شود. اما یادتان باشد زیر نظر متخصص این طب، از این روش استفاده کنید.
  2. برای افزایش هوش در طب سنتی چه گیاهانی پیشنهاد شده است؟

    برای افزایش هوش مواد غذایی همچون بادام درختی، توت سفید، شیره انگور، توت خشک، زعفران و سیب درختی پیشنهاد شده است. اما به طور کلی یکی از مهم‌‌ترین موادی که برای تقویت حافظه کاربرد دارد بادام درختی است.
  3. برای بوی بد پاها به دلیل تعریق زیاد چه کاری باید انجام داد؟

    شما باید مقداری جوش شیرین را داخل کفش‌های خود بریزید همچنین بهتر است که جوراب‌های نخی بپوشید و پاهای‌تان را هم بعد از حمام با لیمو ترش ماساژ دهید.
  4. برای تقویت سیستم ایمنی بدن از چه مواد غذایی می‌توان استفاده کرد؟

    منابع ویتامین C مانند لیمو را بیشتر مصرف کنید. همچنین بهتر است که شربت تخم بالنگو و دم نوش سرخارگل را دو هفته یکبار مصرف کنید زیرا این مواد موجب افزایش سطح ایمنی بدن می‌شوند.
مطلب مفید بود؟
5
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی