کرم مرطوب کننده چی خوبه؟

ویژگی های یک کرم مرطوب کننده خوب؟
کرم های مرطوب کننده جزء کرم های آرایشی-بهداشتی پر مصرف محسوب می شوند که برای همه انواع پوست باید استفاده شوند و هر نوع پوستی کرم مرطوب کننده مخصوص به خود را دارد. برای اینکه بدونید چه کرم مرطوب کننده ای برای پوست شما خوبه و یک کرم مرطوب کننده خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد با ما همراه باشید.

کرم مرطوب کننده خوب

کرم مرطوب کننده پوست ساده ترین و در دسترس ترین محصول مراقبت پوستی است. استفاده از کرم مرطوب کننده خوب تاثیر بسزایی در سلامت پوست دارد. امروزه انواع مرطوب کننده های مختلف در اشکال و ترکیبات متنوع موجود می باشند. چنانچه به دنبال انتخاب یک کرم مرطوب کننده صورت مناسب و خوب هستید به نکات زیر توجه کنید.

کرم مرطوب کننده خوب
انتخاب کرم مرطوب کننده خوب

اولین قدم برای انتخاب مرطوب کننده و سایر محصولات مراقبتی پوست و حتی آرایشی تشخیص نوع پوست خود می باشد. هر نوع پوست نیازهای مراقبتی خود را دارد و برای هر نوع از آن محصولات مراقبتی خاصی وجود دارد.

 

انواع مختلف پوست

براساس تحقیقات آکادمی پوست آمریکا پنج نوع پوست مختلف شناسایی شده است:

  1. پوست نرمال؛ این نوع پوست بدون لکه و جوش بوده و نه چرب و نه خشک است و حالت نرمالی دارد.
  2. پوست چرب؛ نوعی از پوست که همیشه چرب و براق است و حتی گاهی لغزنده است.
  3. پوست خشک؛ این نوع پوست به دلیل کمبود مواد چربی خشک و پوسته پوسته است.
  4. پوست مختلط؛ در این نوع پوست برخی قسمتها چرب و برخی دیگر خشک هستند.
  5. پوست حساس؛ این نوع از پوست به مواد آرایشی و مراقبتی و تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می دهد و سریع تحریک می شود و دچار آسیب و بثورات جلدی می گردد.
شناخت انواع مختلف پوست 
شناخت انواع مختلف پوست 


چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم:

پوست خود را بشویید و آن را به طور کامل از مواد آرایشی و کرم ها پاک کنید. بعد از 2 ساعت پوست خود را جلو آینه بررسی کنید. نوع پوست خود را بر اساس آنچه مشاهده واحساس می کنید، تشخیص دهید. 
در ادامه به بررسی معیارهایی می پردازیم که برای یک کرم مرطوب کننده خوب و باکیفیت مورد نیاز است .


ویژگیهای یک کرم مرطوب کننده خوب و با کیفیت

بهترین کرمهای مرطوب کننده حاوی موادی هستند که تاثیر آنها به صورت علمی ثابت شده است. مواد زیر از جمله موارد ضروری هستند که هر کرم مرطوب کننده خوب و باکیفیت باید آن را داشته باشد:


آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانها نقش به سزایی در کاهش خشکی پوست دارند. اکثر مواقع خشکی پوست به دلیل رادیکالهای آزاد و قرارگرفتن در زیر نور خورشید اتفاق می افتد. رادیکالهای آزاد باعث تخریب سلولها در طول زمان می شوند. آنتی اکسیدانها از پوست در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده و روند پیری را کاهش می دهند.
در هنگام خرید مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی آنتی اکسیدانهای قوی باشند. رسوراترول، ویتامین C، ویتامین E، عصاره انگور، عصاره چای سبز، فرولیک اسید، عصاره درخت بید، عصاره شیرین بیان و عصاره بابونه زرد از مهم ترین اکسیدانهای قوی مورد استفاده در انواع کرم های مرطوب کننده هستند.


ترمیم کننده های پوست

یکی دیگر از ویژگیهای کرم مرطوب کننده خوب  وجود مواد ترمیم کننده در ترکیبات آن است. مواد  ترمیم کننده پوست بی شمارند از آن جمله: اسید هیالورونیک، سرامید ها، گلیسرین، سیلیکون، گلیسرول، وازلین، آلفا هیدروکسی اسیدها، سالسلیک اسید.


نرم کننده ها

کرمهای مرطوب کننده خوب حاوی ترکیبات روان کننده ای هستند که با حفظ رطوبت پوست به لطافت و نرمی آن کمک  کرده و مانع خشکی و در نتیجه پیری زودرس پوست می شوند. این مواد شامل: روغن های گیاهی غیر معطر، شی باتر، اسیدهای چرب، کره کاکائو، روغن گل گاوزبان، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و کره انبه هستند.


روغن های اشباع شده

این روغن ها دارای ترکیباتی  هستند که رادیکالهای آزاد پوست راخنثی کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کنند. بهترین روغن های اشباع شده روغن جوجوبا، روغن نارگیل، squalene ،روغن مارولا، کره کاکائو و macadamia می باشند.


بسته بندی کرم مرطوب کننده

در هنگام خرید کرم مرطوب کننده دقت کنید که درون ظرف شیشه ای بسته بندی نشده باشند و همچنین هوا نتواند به داخل آن نفوذ کند. آنتی اکسیدان ها و مواد مفید آرایشی به نور و هوا حساس اند.

کرم مرطوب کننده خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد
ویژگی های کرم مرطوب کننده خوب


هنگام خرید کرم مرطوب کننده حتما ترکیبات تشکیل دهنده آن را بررسی کنید تا فاقد مواد زیر باشند.

عطر و رنگ

شاید عطر و رایحه یک کرم مرطوب کننده خوشایند باشد، اما باید بدانید که مواد معطر موجود در کرمها باعث خشکی و تحرک پوست می شود.

وجود اسید در کرم مرطوب کننده

گاهی برخی اسید ها مثل سالسلیک اسید برای رفع مشکلات پوستی در مرطوب کننده استفاده می شود اما ممکن است استفاده روزانه از آن باعث آلرژی شود.

مواد استروئیدی

در خشکی و حساسیت پوستی، از کرمهای مرطوب کننده حاوی مواد استروئیدی مثل هیدروکورتیزون استفاده می شود. استفاده مداوم از این مواد باعث آسیب به پوست می شود. برای جلوگیری از آسیبهای پوستی، هنگام خرید کرم مرطوب کننده دقت کنید تا حاوی مواد استروئیدی نباشند. 

الکل

وجود الکل در کرم های مرطوب کننده باعث خشکی و بثورات پوستی می شود.

 

شاید برایتان پیش آمده که در حین خرید یک کرم مرطوب کننده با واژه آبرسان ومرطوب کننده برخورد کرده و این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت این دو در چیست و کدام را برای رطوبت رسانی پوست انتخاب کنید.


تفاوت کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان 


کرم مرطوب کننده

کرم های مرطوب کننده حاوی موادی با پایه روغنی هستند شامل موادی مانند پوشاننده ها(occlusive)، وازلین، انواع روغنهای گیاهی مثل روغن جوجوبا، روغن نارگیل و ... . مواد روغنی موجود در مرطوب کننده لایه ای محافظتی را روی پوست ایجاد می کند که مانع از خروج آب ازسطح پوست می شود. همچنین از خشکی پوست جلوگیری کرده بر لطافت پوست می افزایند.


کرم آبرسان 

کرمهای آبرسان حاوی موادی تحت عنوان humectants (جاذب رطوبت) هستند. موادی مثل اسید هیالورونیک، گلیسیرین، آلوئه ورا و …  جزو مواد هموکتانت هستند. این مواد با جذب آب از هوا و نگهداری بر روی پوست، آن را مرطوب نگه می دارند.
چنانچه پوست خشکی دارید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید اما چنانچه پوست ناهموار و پوسته پوسته دارید از کرم آبرسان هم استفاده نمایید.
هنگام خرید کرم مرطوب کننده توجه کنید که هر دو خاصیت آبرسانی ومرطوب کنندگی را دارا باشد.


کرم مرطوب کننده پوست خشک

کرمهای مرطوب کننده مناسب پوستهای خشک حاوی نرم کننده های غلیظی مثل هیالورونیک اسید و دایمتیکون هستند که پوست را آب رسانی می کنند. همچنین به دلیل وجود موادی مثل گلیسیرین وگلوکل ، آب، رطوبت و چربی را از هوا جذب کرده و پوست را مرطوب نگه میدارد.

کرم مرطوب کننده خوب برای پوست خشک
کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک


کرم مرطوب کننده پوست چرب

پوستهای چرب به علت چربی اضافی روی پوست، دارای منافذ باز، آکنه و یا جوش های سر سیاه هستند. به همین دلیل باید از کرم مرطوب کننده فاقد چربی(oil free) استفاده شود تا سبب مسدود شدن منافذ و تحریک پوست نشود. بهتر است در پوستهای مستعد آکنه از مرطوب کننده هایی استفاده شود که علاوه بر تنظیم چربی پوست، دارای مواد التیام دهنده نیز باشند، تا از تحریک ناشی از شستن پوست جلوگیری شود.

کرم مرطوب کننده برای پوست چرب
کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب


کرم مرطوب کننده پوست مختلط

برای پوستهای مختلط از کرم مرطوب کننده ای استفاده کنید که در عین حال که خشکی پوستتان را از بین می برد، پوستتان را چرب نکند. کرم مرطوب کننده را بیشتر در نواحی خشک صورت استفاده کنید.برای قسمتهای چرب هم از کرم مرطوب کننده مناسب آن استفاده کنید. چنانچه جوش دارید بعد از بهبود جوش ها از مرطوب کننده ملایم برای تمام قسمتها استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده برای پوست مختلط
کرم مرطوب کننده مناسب پوست مختلط


کرم مرطوب کننده روز و کرم مرطوب کننده شب

هر دوی این کرمها خاصیت مرطوب کنندگی دارند با این تفاوت که در مرطوب کننده روز مقداری ضد آفتاب نیز وجود دارد. کرم شب غلیظ تر از کرمهای روز بوده ودارای مواد مغذی برای تغذیه پوست است. برخی از کرمهای شب دارای مقداری لایه بردار هم هستند. کرمهای شب برای افراد با پوست چرب توصیه نمی شود.

کرم مرطوب کننده روز و شب
کرم مرطوب کننده روز و شب


مشخصات یک کرم مرطوب کننده ی خوب

  • داشتن رنگ و بوی مناسب
  • عدم ایجاد حساسیت  پوستی
  • داشتن قوام مناسب
  • جذب پوستی سریع 
  • عدم احساس چربی بر روی پوست بعد از مصرف
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی