10 روش تضمینی برای درمان جوش‌های سرسیاه بینی و صورت

درمان جوش سرسیاه بینی
جوش‌های سرسیاه صورت و بینی جوش‌هایی هستند که اگر درمان نشوند مدت زمان بسیاری روی صورت باقی می‌مانند و باعث می‌شوند که ظاهری ناخوشایند روی صورت ایجاد شود. روش‌های بسیاری برای درمان جوش‌های سرسیاه وجود دارد که در این مقاله 10 روش درمان جوش سرسیاه با ماسک خانگی را بررسی می‌کنیم.در ادامه همراه ما باشید.

10 روش تضمینی برای جوش‌های سرسیاه بینی و صورت

جوش‌های سرسیاه روی صورت و یا روی بینی مانند جوش زیر پوستی به هیچ عنوان قابل تحمل نیستند، مخصوصا زمانی که به یک مهمانی یا جلسه کاری باید بروید دوست دارید تا این مشکل را سریعا برطرف کنید. این نوع جوش‌ها به دلیل اینکه در مرکز صورت قرار گرفته‌اند کاملا قابل مشاهده هستند و توجه را به خود جلب می‌کنند. اما جای نگرانی نیست و روش‌هایی ساده‌ای برای خلاصی از این جوش‌ها وجود دارد که در ادامه این مقاله شما را با 10 روش تضمینی و درمانی جوش سرسیاه بینی آشنا می‌کنیم. همچنین دعوت می‌کنیم برای جوش‌هایی که سفت شده‌اند و زیر پوست شما مدت‌هاست که باقی مانده‌اند، مقاله درمان جوش زیر پوستی در مجله بازارگیت را مطالعه کنید.

جوش سرسیاه بینی
10 روش تضمینی برای جوش‌های سرسیاه بینی و صورت

علت جوش‌های سرسیاه چیست؟ 

جوش‌های سرسیاه، جوش‌های تیره و ریزی هستند که بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها لایه‌ای بر روی خود ندارند و عموما بر روی سطح پوست به وجود می‌آیند و به دلیل اینکه در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار می‌گیرند به رنگ سیاه در می‌آیند. باید بدانید که افرادی که پوست خود را به طور عمیق چرب می‌کنند بیشتر در معرض این مشکل هستند. به طور کلی دلیل اصلی بروز جوش‌های سر سیاه عدم مراقبت درست از پوست است اما دلایل زیر هم می‌توانند موجب این مشکل شوند. 

  • آرایش بیش از حد صورت
  • بی‌نظمی هورمونی 
  • قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها
درمان جوش سرسیاه بینی
علت جوش‌های سرسیاه چیست؟

درمان جوش‌های سرسیاه بینی با انواع ماسک‌های صورت خانگی

1. درمان جوش های سر سیاه با ماسک لیمو و شکر: 
این ترکیب توانایی پاک کردن و حذف سموم پوست را دارا می‌باشد، همچنین به عنوان یک پاک کننده طبیعی می‌تواند پوست شما را شاداب کند. 
مواد مورد نیاز: 

  • یک قاشق غذا خوری شکر 
  • نصف آب یک عدد لیمو

روش تهیه و استفاده:
ابتدا شکر را داخل یک ظرف بریزید و بعد آب لیمو را روی آن بریزد و با یکدیگر مخلوط کنید. زمانی که ترکیب حالت خمیری به خود گرفت آن را بر روی صورت خود پهن کنید. با حرکات دورانی خمیر را روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید ده دقیقه بماند و در پایان با آب سرد صورت خود را بشویید. 
توجه: حواستان باشدکه این ماسک را شب‌ها باید استفاده کنید زیرا لیمو اگر در معرض آفتاب قرار گیرد می‌تواند صورت شما را لک بیندازد.

درمان جوش‌های سر سیاه با ماسک لیمو و شکر
درمان جوش‌های سر سیاه با ماسک لیمو و شکر

2. درمان جوش های سرسیاه با ماسک ژلاتین و شیر: 
این ماسک به عنوان یک لایه محافظ پوست عمل می‌کند و زمانی که ماسک را از روی صورت خود بر می‌دارید برخی از جوش‌هایتان همان لحظه از بین می‌روند.
مواد مورد نیاز: 

  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین بدون چربی 
  • یک قاشق غذاخوری شیر

روش تهیه و استفاده: 
ابتدا پودر ژلاتین را داخل کاسه بریزید و بعد شیر را به آن اضافه کنید و آن‌ها را بایکدیگر ترکیب کنید. و به مدت 10 ثانیه آن‌ها را داخل ماکروویو قرار دهید. قبل از استفاده صورت‌تان را به خوبی بشویید و بعد ماسک را با کمک پنبه یا قلم مو به صورت خود بزنید. توجه داشته باشید که جوش‌های سرسیاه‌تان را پوشش دهد. در نهایت به مدت 15 دقیقه صبر کنید و بعد ماسک را با آب سرد به خوبی پاک کنید.

ماسک جوش سرسیاه
درمان جوش‌های سر سیاه صورت با ماسک ژلاتین و شیر

3. درمان جوش های سرسیاه با ماسک خاک رس:
خاک رس را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و برای درمان‌های زیبایی از آن استفاده کنید. 
مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب یا آب 
  • یک قاشق غذاخوری خاک رس

روش تهیه و استفاده:
خاک رس را داخل کاسه بریزید و بعد مایع مورد نظر را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا حالتی خمیر به خود بگیرد. قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را به خوبی بشویید و بعد با استفاده از حرکات دایره‌ای ماسک را به صورت خود بمالید. به مدت 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب گرم و حوله نرم صورت خود را بشویید.

بهترین درمان جوش سرسیاه
درمان جوش‌های سرسیاه با ماسک خاک رس

4. درمان جوش‌های سرسیاه بینی با بخار بابونه و رزماری: 
یکی از روش‌های خانگی که می‌توانید برای درمان جوش‌های سر سیاه از آن کمک بگیرید، حمام بخار است. این کار موجب باز شدن منافذ پوست شده و موجب می‌شود مواد دارویی به خوبی به منافذ پوست وارد شوند. بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و رزماری هم می‌تواند عفونت را درمان کنید. ترکیب این دو ماده در بخار حمام موجب می‌شود تا تمامی این فواید به پوست شما برسند. حداقل یک بار در هفته این کار را انجام دهید.
برای انجام این کار به یک لیتر آب، دو قاشق غذا خوری گل بابونه خشک شده و دو قاشق قاشق غذا خوری رزماری خشک شده نیاز دارید. تمامی مواد را داخل آب بریزید و بعد روی حرارت قرار دهید و بگذارید پنج دقیقه بجوشند. سپس به مدت پنج دقیقه صبر کنید تا مواد خنک شوند و بعد صورت‌تان را روی بخور آن بگیرید اما حواستان باشد که خودتان را نسوزانید. برای انجام هر چه بهتر یک حوله روی سر خود بگذارید تا بخار در همان قسمت حفظ شود. به مدت پنج دقیقه صورت خود را در همین حالت نگه دارید.

درمان جوش سرسیاه
درمان جوش‌های سرسیاه با بخار بابونه و رزماری

5. درمان جوش‌های سرسیاه با لایه برداری جوش شیرین و روغن نارگیل: 
پس از اینکه مرحله قبل را انجام دادید و حمام بخار گرفتید. بهترین کار این است که از یک پاک کننده و لایه بردار استفاده کنید. روغن نارگیل پوست را مرطوب می‌کند و می‌تواند جوش‌های روی بینی را از بین ببرد. 
مواد مورد نیاز: 

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل 
  • یک قاشق چای خوری جوش شیرین

روش تهیه و استفاده:
مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرند. سپس خمیر را با ماساژ به بینی خود بمالید. اگر خواستید می‌توانید ماسک را روی تمام صورت خود بمالید. پس از گذشت چند دقیقه صورت‌تان را با آب بشویید و خشک کنید.

از بین بردن جوش سرسیاه
درمان جوش‌های سرسیاه با لایه برداری جوش شیرین و روغن نارگیل

6. از بین بردن جوش‌های سرسیاه با ژل آلوئه‌ورا و روغن درخت چای:
اگر می‌خواهید بینی‌تان بدون اینکه چرب شود مرطوب کنید. می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا کمک بگیرید. روغن درخت چای هم خاصیت ضد باکتریایی دارد و ترکیب این دو ماده موجب از بین رفتن جوش‌های بینی می‌شود. 
مواد مورد نیاز:

  • سه قاشق غذا خوری ژل آلوئه‌ورا 
  • شش قطره اسانس روغن درخت چای 

روش تهیه و استفاده:
مواد گفته شده را با یکدیگر ترکیب کنید و بعد خمیر را به پوست خود بمالید و مدتی صبر کنید و سپس صورت خود را با آب بشویید. 
توجه: حواستان باشد که مواد به چشم‌هایتان برخورد نکنند.

رفع جوش سرسیاه
از بین بردن جوش‌های سرسیاه با ژل آلوئه‌ورا و روغن درخت چای

7. از بین بردن جوش سرسیاه با ترکیب عسل و دارچین:
یک قاشق غذاخوری دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرند. سپس خمیر را به مدت 10 دقیقه به جوش‌های سر سیاه خود بمالید و  با کمک یک پارچه خمیر را به صورت خود فشار دهید تا به خوبی بچسبد و بعد از گذشت 10 دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید. 
این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

رفع جوش سرسیاه
از بین بردن جوش سرسیاه با ترکیب عسل و دارچین

8. از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی با عسل:
در ابتدا باید به شما بگوییم که اگر ممکن است عسل خام و ارگانیک تهیه کنید زیرا بهترین گزینه برای این کار است. 
برای انجام این کار عسل را روی جوش‌های سر سیاه بینی خود بمالید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از آب گرم صورت خود را بشویید. این روش درمانی را چند بار در هفته تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 از بین بردن جوش سرسیاه
از بین بردن جوش های سرسیاه بینی با عسل

9. از بین بردن جوش های سرسیاه با ماسک ذغال سنگ و خاک رس:
برای از بین بردن جوش‌های بینی‌تان نیاز به ماسکی دارید که بتواند آلاینده‌های سطحی پوست را از بین ببرد و سم زدایی کند که این کار را ذغال سنگ انجام می‌دهد. خاک رس هم به دلیل داشتن مواد معدنی موجب ساخته شدن ماسکی قوی می‌شود و می‌تواند به عنوان یک لایه بردار عمل کند. 
مواد مورد نیاز: 

  • سه قاشق غذا خوری آب
  • یک قاشق غذا خوری خاک رس
  • یک قاشق چای خوری ذغال سنگ آرایشی و بهداشتی 

روش تهیه و استفاده: 
تمامی مواد را داخل ظرفی (از ظرف پلاستیکی و فلزی استفاده نکنید، بهتر است ظرف سرامیکی،شیشه‌ای یا چوبی در نظر بگیرید) بریزید و به خوبی هم بزنید. ماسکی که به عمل می‌آید نه زیاد خشک و نه زیاد تر باشد. ماسک را به مدت 15 دقیقه به جوش‌هایتان اعمال کنید و بعد آن را بشویید و مرطوب کنید.

از بین بردن جوش سرسیاه
از بین بردن جوش‌های سرسیاه با ماسک ذغال سنگ و خاک رس

10. از بین بردن جوش‌های سرسیاه با ماسک تخم مرغ: 
در این روش باید از سه سفیده تخم مرغ کمک بگیرید.

  • ابتدا اولین سفیده تخم مرغ را روی سطح پوست پخش کنید و بر روی آن یک دستمال کاغذی پهن کنید و فشار دهید. مدت صبر کنید تا خشک شود. 
  • دومین سفیده تخم مرغ را همانند مرحله 1 به صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. 
  • سومین سفیده تخم مرغ و دستمال هم به صورت خود بمالید و صبر کنید. 
  • هنگامی که تمامی تخم مرغ‌ها خشک شدند احساس سفتی بر روی پوست می‌کنید و می‌توانید صورت‌تان را با آب بشویید و خشک کنید. 

نکته: این روش را چند بار در هفته تکرار کنید تا در عرض دو ماه از شر تمامی جوش‌های سر سیاه خلاص شوید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا ماسک نمک درشت و گوجه فرنگی برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه مفید است؟

    بله. گوجه فرنگی برای پوست بسیار مفید است و خاصیت ضد التهابی، آبرسانی و پاکسازی پوست را دارد. همچنین نمک درشت هم یک عنصر قدرتمند است که ترکیب این دو با یکدیگر موجب از بین رفتن جوش‌های سر سیاه می‌شود.
  2. چگونه از بروز جوش‌های سر سیاه جلوگیری کنیم؟

    تنها کاری که باید انجام دهید این است که صورت خود را هر شب قبل از رفتن به رخت خواب بشویید تا تمامی مواد آرایشی‌تان از صورت پاک شوند. اما این کار ممکن است کمی دشوار باشد اما باید بدانید که عدم شستشوی مناسب موجب به وجود آمدن جوش‌های سر سیاه و حتی چین و چروک و التهاب چشمی نیز می‌شود.
  3. اگر با روش‌های خانگی و دارویی جوش‌های سرسیاه بینی از بین نرفت چه کاری انجام دهیم؟

    در ابتدا باید بدانید که هر روش درمانی که بخواهید به کار گیرید 6 تا 12 هفته طول می‌کشد تا جوش‌ها از بین بروند. اما اگر جوش‌های سر سیاه جدید به وجود آمدند و یا جوش‌های قبلی بازگشتند بهترین کار مراجعه به متخصص پوست است. متخصص در صورت صلاح دید با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای می‌تواند جوش‌های سرسیاهتان را از بین ببرد.
  4. آیا استفاده از رتئینوئید موضعی برای درمان جوش‌های سرسیاه موثر است؟

    بله، رتینوئیدها موجب باز شدن منافذ پوست می‌شوند و م‌یتوانند آکنه و جوش‌های سرسیاه را از بین ببرند.
  5. آیا استفاده از چسب جوش سرسیاه برای درمان مناسب است؟

    بله. همانطور که می‌دانید فشار دادن، ایجاد خراش و یا ترکاندن هر نوع جوش و آکنه، کاری نادرست است. اما استفاده از این نوع محصولات بهداشتی پاکسازی و از بین برنده جوش این روزها بسیار زیاد شده است که کاملا هم مناسب است.
مطلب مفید بود؟
17
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی