چگونه از موهای فر و وز نگهداری کنیم تا خوش حالت بمانند؟

نگهداری از موهای فر و وز
اگر موهای فر و وزی دارید باید بدانید که این موها احتیاج به مراقبت ویژه‌تری نسبت به موی صاف دارند زیرا موهای فر به علت رطوبت کمتر خشک‌تر و شکننده‌تر هستند. در این مقاله از بازارگیت روش‌های مراقبت از موی فر و وز را به طور کامل آموزش دادیم. امیدواریم با این مقاله موهای فر زیباتری داشته باشید.

چگونه از موهای فر و وز نگهداری کنیم تا خوش حالت بمانند؟

برخی افراد دارای موهای فر و وزی هستند که ممکن است تارهای مو به صورت مجعد، سیمی شکل و منحنی شکل باشند. به همین دلیل این موها حساس‌تر و شکننده‌تر هستند و به مراقبت‌های بیشتری احتیاج دارند. همچنین چربی طبیعی تولید شده کف سر توسط پوست سرشان برای محافظت و نرم کردن رشته‌های مو به دلیل فر بودن و وز بودن مو نمی‌تواند به قسمت‌های پایینی مو برسد، بنابراین اینگونه موها خشکی کمتری دارند.
به صورت کلی برنامه مراقبت و نگه‌داری از موهای فر، مجعد و موهای خشک نسبت به افرادی که موهای صافی دارند کاملا متفاوت است.

در ادامه این مقاله شما را با روش‌های محافظت از موی سر فر و مجعد بیشتر آشنا می‌کنیم.

مراقبت از موی فر شده
آشنایی با راه های محافظت از موی سر فر و مجعد

روش‌های مراقبت از موی فر

  • باز کردن گره‌های مو قبل از شامپو زدن

اگر موهایتان بسیار فر و پیچیده است بهتر است قبل از رفتن به حمام به موها نرم کننده بزنید. این کار موجب می‌شود که از آسیب‌ها و خشونت‌های غیر ضروری در طول دوش گرفتن و شامپو زدن جلوگیری شود. برای این کار موها را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و نرم کننده را به تمام موهای خود بمالید و از انگشتان برای باز کردن گره‌های موهایتان کمک بگیرید. حداقل 20 دقیقه صبر کنید و سپس دوش بگیرید.

مراقبت از موی فر شده
روش های مراقبت از موی فر
  • اجتناب از شامپو کردن موها به صورت روزانه

افرادی که موهای فری دارند نیازی نیست به طور دائم به حمام بروند و شامپو بزنند زیرا با این کار تارهای مو کشیده می‌شود و همین امر باعث خشک‌تر شدن موها می‌شود. اما می‌توانید به طور مرتب از نرم کننده برای تمیزی و حالت دادن به موهای خود استفاده کنید.

  • استفاده از شامپوی مناسب موهای فر 

موهای فر بسیار شکننده‌تر هستند بنابراین نمی‌توانید برای شستشوی آن‌ها از شامپوهای قوی استفاده کنید و باید به جای آن از شامپوهایی که ضعیف تا متوسط و همچنین حاوی نرم کننده هستند استفاده کنید تا به مو و پوست سر آسیبی وارد نشود.

مراقبت از موی فر شده
انتخاب شامپو مناسب موهای فر
  • عدم استفاده از آب داغ در موهای فر

به هنگام شستشو و آب کشی موهای خود نباید از آب داغ استفاده کنید. استفاده از آب سرد هنگام شستشو موجب می‌شود کوتیکول‌های پوست سر بسته شود که در نتیجه موجب ماندگاری بیشتر رطوبت در موها شده و وزی کاهش می‌یابد.

  • استفاده از نرم کننده عمیق مو

پس از دوش گرفتن و شامپو زدن سعی کنید با استفاده از یک نرم کننده خوب که مناسب نیاز موهایتان است برای نرم کردن استفاده کنید. به عنوان مثال اگر موهای شما ضعیف است باید یک نرم کننده با خاصیت بازسازی پروتئینی با کراتین یا آمینو اسید برای مستحکم کردن تار موهای خود استفاده کنید.

آبرسان موی فر
استفاده از نرم کننده عمیق مو
  • تمیز شستن پوست سر 

همان طور که می‌دانید شامپو زدن برای رشد سالم موها لازم و ضروری است. زیرا تمام مواد انباشته شده مانند کثیفی، چربی‌ها و گرد و غبار در کف سر جمع می‌شوند که در نهایت با شامپو زدن از بین خواهند رفت. برای پاکیزه شدن بهتر است هنگامی که شامپو میزنید با استفاده از نوک انگشتان پوست سر را تمیز کنید. سپس بعد از آنکه از حمام بیرون آمدید موها را با استفاده از حوله نرم خشک کنید.

  • شانه کردن صحیح موهای فر با شانه مخصوص 

ابتدا یک شانه که مناسب موهای فر و مجعد است را تهیه کنید. توجه داشته باشید که نباید موها را محکم شانه کنید. یادتان باشد موها را زمانی که از نرم کننده استفاده کردید و آن‌ها را از هم جدا کردید شانه کنید تا فشاری به تار موها وارد نشود. توجه داشته باشید زمانی که موهایتان خیس است به هیچ عنوان آن‌ها را شانه نکنید زیرا با این کار موها می‌شکنند و در یکدیگر گره می‌خورند و در نهایت شکل فری مو‌ها از بین می‌رود و وز می‌شوند. شانه‌هایی که مناسب موهای فر هستند چوبی و دارای دندانه‌های درشت هستند تا موها داخلشان گیر نکند و راحت‌تر بتوانید موهایتان را شانه کنید.

شانه مخصوص موهای فر
مراقبت از موهای فر با درست شانه کشیدن 
  • یک متخصص آرایش موی فر داشته باشید

برای کوتاه کردن و حالت دادن موهای خود شخصی که متخصص این کار است را انتخاب کنید زیرا او بهترین عملکرد را بر روی موهایتان خواهد داشت و با روش‌های درست به موهای شما رسیدگی می‌کند.

  • نحوه استفاده صحیح سشوار در موهای فر

اگر زمانی که موها را خشک می‌کنید و وز می‌شود بهتر است از سشوار و محصولاتی که مناسب موهای فر هستند استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یک کرم فعال کننده حلقه‌های مو، روغن ارگان، اسپری‌های آبرسان و... استفاده کنید. 
همچنین می‌توانید از دستگاه دیفیوزر برای خشک کردن موها استفاده کنید. برای این کار سر خود را وارونه نگه دارید و دیفیوزر را به طور پیوسته بر روی موها نگه دارید. البته توجه داشته باشید که دستگاه را نباید تکان دهید زیرا این کار باعث وز شدن موها می‌شود. 
در کل باید بدانید استفاده از محصولاتی که موها را گرم می‌کنند می‌توانند موجب مارپیچی شدن و بد حالت شدن موها شوند. بنابراین از وسایل حرارتی مانند سشوار و دیفیوزر به طور مداوم برای خشک کردن موهای خود استفاده نکنید.  
اگر از وسایل سبک برای حرارت دادن به موهای خود استفاده می‌کنید بهتر است درجه حرارت را بر روی متوسط قرار دهید و حتما هم از محافظت کننده های حرارتی از قبل استفاده کنید.

محصولات مخصوص موهای فر
از وسایل مناسب برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید

محصولات تخصصی موهای فر

  • نرم کننده‌های ضد وز
  • شامپو آبرسان موهای وز 
  • سرم نرم کننده و ضد وز
  • ژل اسپری حالت دهنده 
  • کرم تغدیه کننده 
  • اسپری محافظت حرارت در هنگام استفاده از سشوار 
  • ماسک صاف کننده مو
محصولات تخصصی موی فر
محصولات تخصصی موهای فر

موی صاف بهتر است یا فر؟

اغلب افراد علاقه به موهایی صاف دارند، زیرا فکر می‌کنند نگهداری از موهای صاف آسان‌تر است و راحت‌تر حالت می‌گیرد. اما باید بدانید موهای فر جایگاه ویژه‌ای در زیبایی و دنیای مد دارد. در ادامه این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که چرا موهای فر بهتر هستند.

1. موهای فر راحت‌تر شکل و حالت می‌گیرند
موهای صاف به دلیل اینکه بسیار یکنواخت هستند سخت حالت می‌گیرند. بر خلاف باور عموم، کسانی که موهای فری دارند راحت‌تر می‌تواند مدل‌های موی مختلف را امتحان کنند.

2. در موی فر پوست سر خنک‌تر می‌ماند
موهای فر عکس موهای صاف که رو به پایین رشد می‌کنند و به پوست می‌چسند، به دلیل پیچ و تاب‌ها دور از پوست سر رشد می‌کنند. همین امر موجب می‌شود هوا در میان مو جریان پیدا کند و پوست سر خنک بماند.

3. موی فر در برابر رطوبت پایدار است
موهای فر هنگامی که خیس می‌شوند جمع می‌شوند که همین امر موجب می‌شود موها در شرایط یا آب و هوای مرطوب پایدار باقی بمانند و نیازی نباشد که موها را از صورت جمع کنید.

4. موی فر و محافظت در برابر اشعه UV
اشعه‌های مضر UV به راحتی می‌توانند از لای موی افراد به پوست سر برسند، اما این امر در افرادی که موی فر دارند متفاوت است. بدین صورت که موی فر اجازه عبور اشعه‌ها را نمی‌دهد بنابراین با پوست سر برخورد نمی‌کند و یا کمتر برخورد می‌کنند.

5. موی فر نگهداری زیادی نیاز ندارد
شاید فکر کنید این حرف عجیب باشد، اما باید بدانید موهای فر به جز شستشو و استفاده از نرم کننده نیازی به مراقبت خاص دیگری ندارد. زیرا موهای فر با شانه کردن بیشتر فر می‌شوند. 

موی فر بهتر است یا صاف
موی فر بهتر است یا صاف

آرایش مخصوص موهای فر

شما برای حالت دادن موهای فر خود، تنها نیاز به کمی مرطوب کننده، سیستم حرارتی و کمی کرم ثابت کننده دارید. 
برای شروع ابتدا کمی مرطوب کننده به موهایتان بزنید تا موها نرم شود. می‌توانید از یک شامپو و نرم کننده برای این کار استفاده کنید. سپس مقداری هیدراته کننده به موها بزنید و با استفاده از سشوار که در حالت گرم قرار دارد فر موهایتان را صاف کنید. توجه داشته باشید که این کار را باید آرام انجام دهید و بیشتر از باد برای باز شدن فرها کمک بگیرید. در پایان هم کمی سرم براق کننده به موها بزنید.

آرایش موهای فر
آرایش موهای فر

چگونه موهای فر را زیبا کنیم؟ 

  • اول باید بدانید برس کشیدن موهای فر باعث وز خوردن بیشتر آن‌ها می‌شود. بنابراین قبل از دوش گرفتن برای باز کردن گره موهای خود اقدام کنید و بعد از دوش گرفتن از برس کشیدن موها خودداری کنید. 
  • پس از دوش گرفتن موها را خشک کنید و آب اضافه آن را بگیرید. 
  • اگر می‌خواهید به روند خشک شدن موها سرعت ببخشید می‌توانید از یک تیشرت استفاده کنید و تنها موهایتان را فشار دهید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود.
  • با استفاده از یک محصول ضد وز موهایتان را از وز شدن مراقبت کنید. می‌توانید برای این کار از یک ژل یا اسپری کمک بگیرید زیرا تنها با یک بار اسپری کردن می‌توانید موهای فنری، هیدراته و مقاومی در برابر هوا داشته باشید.
  • سعی کنید تا جایی که ممکن است از دست زدن به موها خودداری کنید زیرا این کار موجب می‌شود زیبایی موهایتان از بین برود. تنها راه زیبا نگه داشتن موهای وز این است که آن ها را به حال خودشان بگذارید.
چگونه موهای فر را زیبا کنیم
چگونه موهای فر را زیبا کنیم

روغن مخصوص موهای فر

روغن نارگیل، نه تنها برای موهای فر، بلکه برای انواع موها مناسب است. زیرا روغن نارگیل برای مو فواید زیادی مانند مرطوب کنندگی، خوش حالت نگه داشتن و... دارد. 
روغن نارگیل زمانی برای مو مفید است که پوست سر تا نوک موی خود را آغشته به آن کنید. باید بدانید روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب طبیعی است که از التهاب و جمع شدن باکتری در سر جلوگیری می‌کند. 
روغن نارگیل به تولید پروتئین‌های داخل مو کمک می‌کند و باعث می‌شود موی فرد براق، صاف و ابریشمی به نظر برسد.

فواید روغن نارگیل برای موهای فر

  • بازکننده گره مو
  • نرم کننده مو
  • از بین بردن شوره سر
  • پایه رنگ مو
  • کمک به رشد سریع‌تر مو 
  • محافظت در برابر آسیب خورشید
روغن مخصوص موهای فر
روغن نارگیل بهترین روغن برای موهای فر

ماسک مو مخصوص موی فر

وز شدن مو رابطه مستقیمی با عدم نگهداری صحیح آن‌ها دارد. به عنوان مثال اگر یک روز از دست‌های خود مراقبت نکنید آن‌ها خشک و چروک می‌شوند، اما چون هر لحظه دست‌ها در مقابل چشم‌هایتان است برای مراقبت از آنها از نرم کننده و کرم مرطوب کننده استفاده می‌کنید. اما فکرش را هم نمی‌کردید که موهایتان هم برای خوش حالت شدن نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. خشکی و وز شدن مو زمانی اتفاق می‌افتد که آب کافی به آن‌ها نرسد. زیرا مو دائما نیاز به آب و رطوبت دارد و اگر به آن رطوبت نرسد کوتیکول‌های مو از بین می‌رود و در نهایت مو خشک و وز می‌شود.  
یک راه حل برای تمامی این مشکلات وجود دارد آن هم استفاده از ماسک مو برای محافطت از موها است.

در ادامه این مقاله چند ماسک موی طبیعی و خانگی را مخصوص موهای فر و وز معرفی می‌کنیم.

  • ماسک مو روغن نارگیل و ماست

برای تهیه این ماسک یه ظرف بردارید و داخل آن دو قاشق چای خوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری ماست بریزید. سپس مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید تا خمیری به دست بیاورید. پس از آن موهایتان را به چند دسته تقسیم کنید و ماسک را بر روی پوست سر بمالید. پس از آنکه ماسک را به تمام پوست سر زدید سر را با یک کلاه شنا بپوشانید و یک ساعت تمام صبر کنید. پس از گذشت یک ساعت سر را با آب ولرم و شامپو همیشگی خود به خوبی بشویید.

ماسک مو مخصوص موی فر
ماسک مو مخصوص موی فر

ماسک‌های دیگری که برای موهای فر مفید هستند:

  • ماسک روغن بادام و تخم مرغ برای مو
  • ماسک آووکادو و ماست
  • ماسک روغن زیتون و سرکه سیب
  • ماسک آووکادو و عسل
  • ماسک عسل و ماست
مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی