10 روش معجزه‌آسا برای پاکسازی پوست صورت

پاکسازی پوست صورت
پوست صورت در اثر آلودگی هوا و استفاده مکرر از لوازم آرایش به مرور شادابی و طراوت خود را از دست می‌دهد. یکی از روش‌های بسیار عالی برای زیبایی و شادابی پوست، لایه برداری و پاکسازی آن است که در این مقاله با استفاده از ماسک‌های خانگی آموزش داده‌ایم که چگونه پوست خود را پاکسازی کنید. همراه ما باشید.

10 روش معجزه‌آسا برای پاکسازی پوست صورت

یکی از روش‌های جوان ماندن و زیبایی پوست صورت مراقبت و محافظت از پوست به روش پاکسازی است است که شما این کار را می‌توانید در خانه انجام دهید و از تاثیرات شگفت انگیز آن بهره ببرید چرا که در طول روز بسیاری از آلودگی‌هایی که در هوا وجود دارند بر روی سطح پوست می‌نشینند. اگر شما این آلودگی‌ها را از روی پوست خود از بین نبرید متاسفانه به مرور زمان تبدیل به جوش و آکنه می‌شوند. به همین علت فرایند پاکسازی و لایه برداری پوست باید به صورت مرتب و منظم انجام شود. پس در این امر مهم تعلل نکنید و با روش‌هایی که در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم دست به کار شوید.

پاکسازی پوست صورت
10 روش معجزه‌آسا برای پاکسازی پوست صورت

منظور از پاکسازی پوست چیست؟ 

پاکسازی واژه عمومی برای توصیف روش‌های مراقبت از پوست است که در نهایت به 3 هدف کلی تقسیم بندی می‌شود. 

  1. پاکسازی چربی‌ها، آلودگی‌ها و مواد اضافی سطح پوست
  2. برداشتن سلول‌های مرده پوست
  3. کمک به پوست با تغذیه، آبرسانی و بهبود خونرسانی
پاکسازی صورت چیست
منظور از پاکسازی پوست چیست؟ 

روش‌های پاکسازی پوست صورت به شکل خانگی

1. پاکسازی پوست با بخور صورت
یکی از روش‌های پاکسازی پوست صورت استفاده از بخور است. بخور دادن، روشی ارزان و مقرون به صرفه است که برای منافذ مسدود شده پوست و پاکسازی پوست صورت بسیار مفید است. در این روش منافذ مسدود شده سطح پوست باز می‌شوند و آلودگی‌‌هایی که وارد پوست شده‌اند، شسته شده و از بین می‌روند.
برای انجام این کار یک قابلمه با سایز مناسب را پر از آب کنید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید تا جوش آید. هنگامی که آب جوش آمد آن را از روی گاز بردارید و بگذارید کمی خنک شود سپس یک حوله روی سر خود بندازید و صورت‌تان را رو به بخور آب بگیرید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بخار آب به پوست شما نفوذ کند تا صورت‌تان کمی خیس شود. در نهایت صورت‌تان را به آرامی خشک کنید و از تونر صورت و مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 
نکته: این کار را را دو بار در هفته انجام دهید تا منافذ پوستتان پاک شود و پوستی جوان و زیبا داشته باشید. 

پاکسازی صورت در خانه
پاکسازی پوست با بخور صورت

2. پاکسازی و لایه برداری پوست با شکر
شکر یکی از لایه بردارهای بسیار خوب طبیعی است که برای پاکسازی منافذ پوست و ترمیم بافت‌های التیامی کاربرد دارد. برای انجام این کار یک قاشق غذا خوری شکر را پودر کنید و آن را با آب نصف لیموی تازه و مقداری آب ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس خمیر را بر روی قسمت‌های آسیب دیده پوست خود بمالید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه باقی بماند. بعد با استفاده از انگشتان دست‌تان آن را بر روی صورت خود ماساژ دهید. در نهایت صورت‌تان را با آب خنک بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. 
نکته: این کار را یک بار در هفته تکرار کنید تا از مسدود شدن منافذ پوست خود جلوگیری کنید.

پاکسازی و مراقبت از پوست با شکر
پاکسازی و مراقبت از پوست با شکر

3. پاکسازی پوست صورت با عسل

  • روش اول- فقط عسل

عسل برای کاهش ترشح بیش از حد چربی‌های سطح پوست صورت بسیار مفید است، همچنین از مسدود شدن منافذ پوست نیز جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از فواید عسل هیدراته نگه داشتن پوست صورت است. برای انجام این کار عسل را روی نقاط آسیب دیده پوست خود بمالید و آن را با کمک انگشتانتان ماساژ دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. 
نکته: این روش را دو یا سه بار تکرار کنید تا از بسته شدن منافذ پوست خود جلوگیری کنید. 

پاکسازی منافذ پوست
پاکسازی پوست با عسل
  • روش دوم - استفاده از عسل و پودر دارچین

برای استفاده از این روش، سه قاشق غذا خوری عسل را با دو قاشق غذا خوری پودر دارچین ترکیب کنید تا ماسکی تهیه شود. سپس این ماسک را بر روی پوست صورت خود بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. 
نکته: این روش را دو بار در هفته تکرار کنید تا آلودگی‌ها و چربی‌های سطح پوست صورت از بین بروند. 

از بین بردن آلودگی‌های پوست
پاکسازی پوست با استفاده از عسل و پودر دارچین
  • روش سوم - استفاده از عسل و روغن زیتون 

برای تهیه این ماسک شما به یک قاشق چای خوری عسل، دو قاشق غذا خوری ماست و یک قاشق چای خوری روغن زیتون نیاز دارید. در ابتدا تمامی مواد گفته شده را با هم مخلوط کنید تا ماسک تهیه شود، سپس ماسک را بر روی صورت خود بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. 
نکته: این روش را یک بار در هفته تکرار کنید تا آلودگی‌های سطح پوست‌تان از بین برود.

پاکسازی پوست با استفاده از عسل و روغن زیتون 
پاکسازی پوست با استفاده از عسل و روغن زیتون 

4. پاکسازی پوست با لیمو

لیمو ترش از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و به عنوان لایه بردار، پوست را از آلودگی خاک و چربی‌های سطح پوست پاک می‌کند. 

  • روش اول - فقط آب لیمو تازه

آب یک عدد لیموی تازه را بگیرید و آن را بر روی پوست خود بمالید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورت‌تان را ماساژ دهید و در نهایت با آب ولرم بشویید و آن را خشک کنید همچنین با استفاده از یک مرطوب کننده ملایم پوست صورت‌تان را مرطوب کنید
نکته: این روش را یک روز در میان تکرار کنید. 

لایه برداری پوست با آب لیموی تازه
لایه برداری پوست با آب لیموی تازه
  • روش دوم - استفاده از لیمو و خیار

برای استفاده از این روش یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب لیمو را را به صورت خود بزنید. پس از گذشت ۱۲ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید و سپس خیار رنده شده را به پوست خود بزنید تا پوست‌تان مرطوب شود. 
نکته: این روش را هر روز انجام دهید. 

  • روش سوم - استفاده از لیمو و ماست

در این روش شما به یک قاشق چای خوری آبلیمو، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری ماست ساده و شش قاشق چای خوری شکر نیاز دارید. تمامی مواد گفته شده را با یکدیگر مخلوط کرده و ماسک به دست آمده را به پوست خود بزنید و سپس به مدت 2 دقیقه مواد را بر روی پوست صورت ماساژ داده و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید روی پوست صورت‌تان باقی بماند در نهایت صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

پاکسازی پوست با استفاده از لیمو و ماست
پاکسازی پوست با استفاده از لیمو و ماست

5. پاکسازی صورت با تخم مرغ

سفیده تخم مرغ برای شفاف و جوان کردن پوست صورت بسیار مفید است. همچنین می‌توان منافذ مسدود شده پوست را باز کند و آن‌ها را کوچک‌تر کند. از خواص دیگر تخم مرغ می‌توان به محافظت از پوست در برابر انواع آلودگی‌ها اشاره کرد. 

  • روش اول - فقط سفیده تخم مرغ

ابتدا سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کرده و آن را به خوبی هم بزنید تا حالتی فومی شکل به خود بگیرد. چند دقیقه صبر کرده و آن را به صورت خود بزنید و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بماند تا خشک شده و در نهایت صورت‌تان را با آب بشویید.

پاکسازی پوست صورت با تخم مرغ
پاکسازی پوست صورت با تخم مرغ
  • روش دوم - استفاده از سفیده تخم مرغ و لیمو

در این روش شما به یک عدد سفیده تخم مرغ و آب نصف لیموی تازه نیاز دارید. ابتدا سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا کف کند و سپس آن را به مدت ۵ دقیقه در یخچال بگذارید. سپس آب لیمو را به آن اضافه کرده و مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. محلول را به صورت خود بزنید و بگذارید ۱۰ دقیقه باقی بماند تا خشک شود. در نهایت با آب ولرم صورت خود را به خوبی بشویید. 
نکته: این روش را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید. 

  • روش سوم - استفاده از تخم مرغ و بادام زمینی

برای انجام این کار شما به یک قاشق چای خوری پودر بادام زمینی، یک قاشق چای خوری سفیده تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عسل نیاز دارید. تمامی موارد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیری به دست آورید. سپس خمیر را به صورت خود بزنید و به صورت دورانی آن را ماساژ دهید. چند دقیقه صبر کنید تا ماسک کاملاً خشک شود و با استفاده از دستمال مرطوب آن را پاک کنید
نکته: این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

پاکسازی صورت با استفاده از تخم مرغ و بادام زمینی
پاکسازی صورت با استفاده از تخم مرغ و بادام زمینی

6. زردچوبه برای پاکسازی و صاف شدن پوست

  • روش اول - فقط زردچوبه و آناناس

برای تهیه این ماسک شما به یک قاشق غذا خوری پودر زرد چوبه و کمی آب آناناس نیاز دارید. ابتدا مواد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا ماسکی یکنواخت به دست آید، سپس ماست را روی صورت خود بزنید و بگذارید کاملا خشک شود. در نهایت صورت‌تان را با آب گرم بشویید. 
نکته: این روش را ۲ یا ۴ بار در هفته تکرار کنید. 

  • روش دوم - استفاده از زردچوبه و شیر

برای انجام این روش شما به زردچوبه و آرد نخود به مقدار یکسان، مقداری شیر یا آب نیاز دارید. تمامی مواد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا ماسکی به دست آورید. سپس ماسک را به صورت خود بزنید و بگذارید تا خشک شود در نهایت صورت‌تان را با آب بشویید. 
نکته: این روش درمانی را تا زمان از بین رفتن لکه‌های تیره و جای زخم‌ها تکرار کنید.

پاکسازی پوست صورت با استفاده از زردچوبه و شیر
پاکسازی پوست صورت با استفاده از زردچوبه و شیر

7. پاکسازی پوست صورت با گل رخت شویی

گل رختشویی منافذ مسدود شده پوست شما را برطرف می‌کند. همچنین از ترشح بیش از اندازه چربی پوست جلوگیری کرده و موجب سلامتی و پاکی پوست می‌شود. 

  • روش اول - استفاده از گل رخت‌شویی و بلغور جو دوسر

در این روش شما به یک قاشق غذا خوری گل رخت شویی، بلغور جو دو سر و مقداری آب نیاز دارید. ابتدا صورت‌تان را به خوبی تمیز کنید و بعد تمامی مواد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کرده و آن را به صورت خود بزنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت صورت‌تان را با آب بشویید و با یک حوله نرم آن را خشک کنید. همچنین با استفاده از یک مرطوب کننده ملایم صورت‌تان را مرطوب کنید. 
نکته: این روش را یک بار در هفته تکرار کنید. 

  • روش دوم - استفاده از گل رخت‌ شویی و پودر چوب صندل 

در این روش مقداری گل رخت شویی، پودر چوب صندل و گلاب را به اندازه یکسان با یکدیگر مخلوط کرده تا حالت خمیری به خود بگیرند. سپس خمیر را به صورت ماسک به صورت خود بزنید و اجازه دهید تا ماسک خشک شود و سپس پوست صورت‌تان را با آب بشویید. 
نکته: این روش را یکبار در هفته تکرار کنید.

لایه برداری پوست با استفاده از گل رخت‌شویی و پودر چوب صندل 
لایه برداری پوست با استفاده از گل رخت‌شویی و پودر چوب صندل 

8. پاکسازی پوست با جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌ها را از بین می‌برد، همچنین از مسدود شدن منافذ پوست نیز جلوگیری می‌کند و موجب جوان‌تر و سالم‌تر شدن پوست می‌شود. 

  • روش اول - استفاده از جوش شیرین و آب

در این روش شما به دو قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری آب نیاز دارید. ابتدا مواد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند، سپس خمیر را به صورت ماسک به صورت خود بزنید و به طور دورانی آن را ماساژ دهید. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا خشک شود و بعد آن را را با آب ولرم بشویید و صورت‌تان را خشک کنید. 
نکته: این روش را یک بار در هفته تکرار کنید. 

  • روش دوم - استفاده از جوش شیرین و پودر دارچین 

در این روش شما به دو قاشق غذا خوری جوش شیرین، آب نصف یک عدد لیمو، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و پنج قاشق چای خوری عسل نیاز دارید. ابتدا تمامی مواد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند، سپس خمیر را به صورت خود بگذارید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. 
نکته: این روش را هفته‌ای دو بار تکرار کنید.

لایه برداری پوست صورت با استفاده از جوش شیرین و پودر دارچین 
لایه برداری پوست صورت با استفاده از جوش شیرین و پودر دارچین 

9. سرکه سیب برای صاف شدن پوست
سرکه سیب برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ترمیم و احیای پوست مفید می‌باشد. همچنین می‌توانید دو قاشق چای خوری سرکه سیب و دو فنجان آب را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را برای جلوگیری از مشکلات پوستی در طول روز بنوشید. 

برای تهیه ماسک تنها کافی است سرکه را با آب مخلوط کنید. سپس آن را به صورت خود بزنید و بعد از چند دقیقه صورت‌تان را با آب بشویید.

خواص سرکه سب برای پوست صورت
خواص سرکه سب برای پوست صورت

10. پاکسازی پوست صورت با گردو

  • روش اول - گردو و ماست

به نسبت مساوی پودر گردو و ماست را با یکدیگر ترکیب کرده و بعد آن را به صورت خود بزنید و بگذارید خشک شود و سپس بعد از خشک شدن، صورت‌تان را با آب بشویید.
نکته: این روش درمانی را یک بار در هفته تکرار کنید. 

  • روش دوم - گردو و گلاب 

۳ عدد گردو را به مدت چند ساعت در آب بخیسانید سپس آن‌ها را له کرده و با یک قاشق چای خوری گلاب ترکیب کنید. محلول به دست آمده را بر روی پوست خود بمالید و بگذارید یک ساعت باقی بمانند و در نهایت صورت‌تان را با آب گرم بشویید. 
نکته: این روش درمانی را یکبار در هفته تکرار کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. کسانی که پوست چرب و جوش‌داری دارند از چه پاک کننده‌ای برای پوست استفاده کنند؟

    خانم‌هایی که دارای پوست چرب و همینطور جوش‌دار هستند باید از پاک کننده‌های ژله‌ای استفاده کنند. طبق گفته‌های متخصصین پوست در لس آنجلس پاک کننده‌های ژله‌ای مخصوص پوست چرب، چربی پوست را بهتر تمیز می‌کنند.
  2. خانم‌هایی که دارای پوست خشک و حساسی هستند از چه پاک کننده‌ای برای پوست استفاده کنند؟

    این دسته از خانم‌ها با این نوع پوست باید از پاک کننده‌های مخصوص پوست خشک و کرمی استفاده کنند. زیرا این پاک کننده‌ها چربی پوست را حفظ و پوست را هیدراته می‌کنند.
  3. بهترین طرز استفاده از ماسک‌های مخصوص پوست صورت چگونه است؟

    ابتدا باید به طور کلی آرایش‌تان را از سطح پوست پاک کنید و بعد در یک فضای مرطوب و گرم مانند حمام قرار بگیرید تا منافذ پوست‌تان باز شود. سپس می‌توانید از ماسک‌های مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست هر چه را که نیاز دارد به خوبی جذب کند. بعد از آن در مرحله آخر می‌توانید پوست‌تان را از پایین به سمت بالا ماساژ داده و آن را بکشید. حواستان باشد که ماسک را نباید در نزدیکی چشم به کار ببرید.
  4. نتایج ماسک‌های پاکسازی صورت چه زمانی ظاهر می‌شوند؟

    به محض آنکه از ماسک استفاده کنید می‌توانید نتایج آن را مشاهده کنید. البته پس از استفاده پوست‌تان نرم، تازه و زیبا خواهد شد اما با توجه به توضیحات داخل مقاله هر چند وقت یک بار باید هر یک از روش‌ها را باز هم تکرار کنید. زیرا این آثار تنها زمانی باقی می‌مانند که شما به طور مرتب از ماسک استفاده کرده و پوست‌تان را پاکسازی کنید.
  5. برای داشتن پوستی پاک و درخشان استفاده از یک ماسک کافی است یا خیر؟

    استفاده از چند ماسک به مراتب بهتر از یک ماسک است. به عنوان مثال شما می‌توانید ماسک جوان کننده، ماسک روشن کننده و ماسک مرطوب کننده را انتخاب کنید و در طول هفته به نوبت از هر کدام استفاده کنید. البته به نوع پوست خود نیز دقت کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی