اضطراب و استرس، مهم‌ترین علت دندان قروچه در خواب + درمان

دندان قروچه بزرگسالان
تا به حال شنیده‌اید که کسی در خواب فک‌ها و دندان‌های خود را محکم به هم بفشارد و صدای سایش دندان‌ها به هم نیز به قدری بلند باشد که هم اتاقی‌تان را بیدار کند؟ به این امر، دندان قروچه کردن می‌گویند که یکی از دلایل اصلی آن مسائلی مانند اضطراب، استرس و خشم است. برای درمان این مشکل همراه ما باشید.

اضطراب و استرس، مهم‌ترین علت دندان قروچه در خواب + درمان

تا به حال شده کسی نیمه شب شما را بابت دندان قروچه از خواب بیدار کند و به شما بگوید که ناخودآگاه در خواب دندان‌های‌تان را محکم به هم می‌فشارید؟ و یا آیا تا به حال شده که صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که بی‌دلیل فک‌تان و دندان‌های‌تان درد می‌کند؟

دندان قروچه یا همان براکسیسم یکی از از مشکلاتی است که با صرف نظر از سن افراد ممکن است که در موقعیت‌های مختلف و حالات روحی خاص مانند اضطراب و استرس رخ دهد و معمولا به این صورت است که فرد غیر ارادی و ناخوداگاه دو فک خود را روی هم فشار می‌دهد و باعث سایش دندان‌ها می‌شود. این کار ممکن است که در خواب و حتی بیداری انجام شود و در نهایت موجب بروز آسم، افسردگی، عفونت راه تنفسی، اختلالات خواب و خشم و عصبانیت شود.

در این مقاله شما را با علت دندان قروچه در خواب آشنا می‌کنیم همچنین روش‌های پیشگیری و درمان آن را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دندان قروچه بزرگسالان
دندان قروچه بزرگسالان

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه به فشار دادن و به هم ساییدن دندان‌ها به صورت ارادی و غیر ارادی گفته می‌شود که این امر موجب خرد شدن و یا خراب شدن دندان‌ها می‌شود. البته برخی از افراد هم هستند که نمی‌دانند در خواب دندان قروچه می‌کنند و برخی دیگر هم ممکن است که هم در شب و هم در طول روز این کار را انجام دهند که این نشان از استرس و اضطراب زیاد فرد است. 

یعنی در واقع مواقعی که میزان اضطراب فرد بالا می‌رود، ناخودآگاه برای تخلیه استرس، اضطراب و خشم خود فرد ناخودآگاه دندان قروچه می‌کند.

دندان قروچه متاسفانه در کودکان نیز دیده می‌شود که برای آگاهی از دلایل دندان قروچه کودکان و درمان آن، لینک زیر را مطالعه کنید:

علت دندان قروچه کودکان، ترس، اضطراب یا انگل روده + روش درمان

دندان قروچه بزرگسالان
دندان قروچه چیست؟

علائم بروز دندان قروچه در افراد

  • صدای کشیده شدن دندان‌ها در طول شب که ممکن است موجب اذیت شدن افراد دیگر در اتاق شود.
  • انقباضات ریتمیک عضلات فک
  • احساس درد طولانی مدت در صورت، فک و دندان‌ها
  • انقباض عضلات فک که به درد منتهی می‌شود
  • صدمه دیدن لثه‌ها و بروز شکاف در دندان‌های پر شده
  • تورم در دندان‌ها
  • سردرد
دندان قروچه در خواب
دندان قروچه در خواب

علت دندان قروچه

تا به حال متخصصان نتوانستند علت اصلی برای بروز دندان قروچه در افراد را پیدا کنند اما چندین عامل هستند که می‌توانند در ایجاد دندان قروچه دخیل باشند. دندان قروچه بیشتر در کودکان در زمان پدیدار شدن اولین دندان اتفاق می‌افتد و بار دیگر هم در زمانی که دندان دائمی آن ظاهر می‌شود.

علت اصلی و مهم دندان قروچه و سایش دندان‌ها، خشم، استرس و نگرانی از اتفاقات روزمره زندگی و یا آینده و گذشته است. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که ضربان قلب و فعالیت مغز نیز می‌تواند موجب افزایش دندان قروچه شوند.

از جمله علل بروز دندان قروچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گرفتگی عضلات: در برخی از افراد عضلات صورت در هنگام خواب دچار گرفتگی می‌شوند.
  2. داروها:دندان قروچه می‌تواند به دلیل مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی، آمفتامین و آنتی سایکوتیک اتفاق بیفتد.
  3. اختلالات دندان و فک: برخی از اتفاقات مانند کشیدن دندان و یا دندان‌هایی که افتاده‌اند نیز می‌تواند موجب بروز دندان قروچه یا براکسیسم شوند.
  4. بیماری‌ها: برخی از بیماری‌های اعصاب مانند پارکینسون یا هانتینگتون می‌توانند موجب بروز دندان قروچه در افراد شوند.
  5. عوامل دیگر: بسیاری از عوامل دیگری همچون مصرف الکل، خستگی، آپنه، خواب و سیگار کشیدن می‌تواند موجب بروز دندان قروچه و به هم فشردن فک و دندان‌ها به روی هم شود.
علت دندان قروچه
علت دندان قروچه

درمان خانگی دندان قروچه

برای درمان خانگی دندان قروچه می‌توانید روش های مختلفی را استفاده کنید ;i در ادامه این روش‌های درمانی را با هم بررسی می‌کنیم:

1.مدیریت استرس برای درمان دندان قروچه
یکی از شیوه‌های درمان دندان قروچه استفاده از روش مدیریت استرس است. عصبانیت و استرس می‌توانند موجب بروز دندان قروچه در افراد شود اما افراد با استفاده از تکنیک‌های کنترل استرس مانند مدیتیشن و یوگا و همچنین استفاده از روغن‌های گیاهی می‌توانند دندان قروچه خود را درمان کنند.

2.مصرف ویتامین ث برای درمان دندان قروچه
ویتامین "ث" از جمله ویتامین‌هایی است که می‌تواند بر روی غده‌های فوق کلیه تاثیر بگذارد و موجب تسکین استرس شود. شما با مصرف غذاهای حاوی این ویتامین می‌توانید استرس خود را کاهش دهید و دندان قروچه‌تان را درمان کنید. توت فرنگی، فلفل قرمز، فلفل سبز، پاپیا، کلم پیچ و پرتقال از جمله میوه‌هایی هستند که حاوی مقدار زیادی ویتامین ث می‌باشند.

درمان خانگی دندان قروچه در خواب
مصرف ویتامین ث

3.مصرف ویتامین ب کمپلکس برای درمان دندان قروچه
ویتامین ب کمپلکس برای سلامتی کل بدن بسیار مفید است. همچنین این ویتامین برای برطرف کردن افسردگی و استرس مفید می‌باشد. کودکان این ویتامین را باید در رده‌های سنی مختلف مصرف کنند اما باید به میزان آن دقت شود.

  • کودکان 1 تا 3 ساله 2 میلی گرم
  • کودکان 4 تا 8 سال 3 میلی گرم
  • کودکان 9 تا 13 ساله 4 میلی گرم
  • نوجوانان آقا و خانوم 14 سال به بالا 5 میلی گرم
  • خانم‌های باردار شش میلی گرم
  • خانم‌های شیرده 7 میلی گرم

4.مصرف روغن اسطوخودوس برای دندان قروچه
روغن اسطوخودوس برای درمان دندان قروچه بسیار مفید است. این روغن برای کاهش استرس، آرامش سیستم عصبی و همچنین تنش‌های فیزیولوژیکی که در بدن اتفاق می‌افتد مفید می‌باشد. شما برای استفاده از این روش باید روغن اسطوخودوس را به بالش خود آغشته کنید تا در زمان خواب با تنفس اسانس‌هایی که روغن اسطوخودوس از خود منتشر می‌کند را استشمام کنید تا میزان تنش‌های عصبی و دندان قروچه شما کاهش پیدا کند.

روانشناسی دندان قروچه
مصرف روغن اسطوخودوس برای درمان دندان قروچه

5.استفاده از ریشه سنبل الطیب برای درمان دندان قروچه
ریشه سنبل طیب می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کند. این ریشه وضعیت خواب را بهبود بخشیده و دندان قروچه هایی که در شب رخ می‌دهد را کاهش می‌دهد.

6.درمان دندان قروچه با عسل
از دیگر روش‌های درمان براکسیسم یا دندان قروچه استفاده از عسل است. شما با مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری عسل به همراه شیره انگور می‌توانید میزان دندان قروچه خود را کاهش دهید.

7.استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان دندان قروچه
برای درمان دندان قروچه و یا همان براکسیسم شما می‌توانید از کمپرس آب گرم و یا یک حوله گرم استفاده کنید. در این روش با افزایش دما در ناحیه دهان می‌توانید جریان خون را به سمت فک‌ها بکشید و عضلات را به حالت استراحت درآورید و در نهایت تنش‌های فیزیکی که در این ناحیه اتفاق می‌افتد را کاهش دهید.

درمان خانگی دندان قروچه در خواب
استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان دندان قروچه

8.استفاده از زنجبیل و دارچین برای درمان دندان قروچه
شما با استفاده از مواد غذایی که طبعی گرم و خاصیت آرامش بخشی دارند مانند دمنوش زنجبیل، هل، دارچین و گل گاوزبان می‌توانید دندان قروچه خود را درمان کنید.

9.استفاده از ماساژ درمانی برای درمان دندان قروچه
برای درمان دندان قروچه یا همان براکسیسم و همچنین کاهش اسپاسم و فشارهای عضلانی در ناحیه فک می‌توانید از ماساژ درمانی استفاده کنید. شما با استفاده از ماساژ درمانی می‌توانید استخوان‌های فک خود را شل کرده و در نهایت از بروز دندان درد و دندان قروچه جلوگیری کنید. برای استفاده از این روش باید قسمت‌های اتصال فک بالا و پایین را که در کنار لاله گوش قرار گرفته است با نوک انگشتان دست ماساژ دهید. همچنین برای ماساژ گردن، صورت و کتف می‌توانید از دو قطره روغن اسطوخودوس و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید.

دندان قروچه بزرگسالان
استفاده از ماساژ درمانی برای درمان دندان قروچه

10.مصرف میوه‌جات برای درمان دندان قروچه
مصرف میوه‌های مانند هلو، گلابی، انگور سیاه، انگور قرمز، نعناع، پیاز، ریحان، چغندر، سیب زمینی و کدو تنبل می‌توانند برای درمان دندان قروچه مفید باشند.

11.کاهش مصرف کافئین برای درمان دندان قروچه
اگر شما در شب دچار دندان قروچه می‌شوید باید مصرف کافئین خود را کاهش دهید زیرا مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند موجب بروز مشکلات روانی و عصبی شود. علاوه بر این موضوع کافئین موجب تغییرات در ضربان قلب، تنگی نفس و کاهش اکسیژن رسانی به مغز می‌شود بنابراین شما باید از مصرف آن خودداری کنید

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی