درمان معجزه آسای خشکی و ترک کف پا

درمان ترک پاشنه پا
یکی از مشکلات شایع در بین افراد خشکی و ترک پوست کف پا است. این مشکل علل متعددی از جمله استفاده از کفش نامناسب دارد. برای درمان ترک پا در منزل می‌توانید از روش‌های مختلف درمان خانگی استفاده کنید که در این مقاله بهترین آن‌ها را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درمان معجزه آسای خشکی و ترک کف پا

یکی از مشکلات شایع در بین افراد خشکی و ترک کف پا است. این مشکل که ناشی از خشکی پوست افراد است در خانم‌ها بیشتر از آقایان به چشم می‌خورد و دلیل آن نیز تفاوت‌های هورمونی بدن زن و مرد است.
بعضی اوقات خشکی پوست ناشی از مشکلات نقاط دیگر بدن است که به این صورت خود را نمایان می‌کند و در مواردی هم این خشکی و ترک پا ناشی از عوامل نامناسب محیطی و موارد این چنینی است.

در ادامه این مطلب علل اصلی بروز ترک پا را بررسی می‌کنیم:

علت خشکی کف پا
علت خشکی کف پا

فشار جسمی زیاد و بروز خشکی پا

گاهی ایستادن زیاد در شرایط نامناسب و در کفشی داغ باعث خشکی و ایجاد ترک در کف پا می‌شود. در هنگام استفاده از کفش نامناسب و در فصول گرم سال ممکن است دمای داخل کفش تا 120 درجه بالا برود. این دما برای پا بسیار مضر است و رطوبت پوست را از بین برده و موجب خشکی پوست می‌شود. در نتیجه لایه بالایی پوست ضخیم شده و ترک می‌خورد. فرد در این حالت زبری در پوست پای خود حس می‌کند و احساس ناخوشایندی به او منتقل می‌شود. پا برهنه راه رفتن در مدت زمان زیاد و یا استفاده از صندل‌های پشت باز می‌تواند از عوامل بروز ترک پا شود.

صابون‌ها و خشکی پا

شوینده‌های بدن همانند صابون حاوی مواد شیمیایی محرکی هستند که بر اثر استفاده مداوم باعث خشکی پوست شده و رطوبت طبیعی آن را از بین می‌برد. صابون نسبت به مواد شوینده دیگر سخت‌تر از روی پوست جدا می‌شود و همین ماندن صابون بر روی پا می‌تواند عامل اصلی ابتلا به ترک پاشنه شود.

برای ترک پا
صابون‌ها و خشکی پا

استفاده از برخی داروها و خشکی پا

مصرف برخی داروها عوارض خاصی دارند که گاهی با ترک پا و خشکی پوست همراه می‌شوند. این اتفاق بیشتر با مصرف داروهای دیورتیک صورت می‌گیرد. همچنین ممکن است بر اثر یک مشکل پزشکی فرد دچار خشکی پوست شود.

بالا رفتن سن و خشکی پا

بالا رفتن سن دیگر عامل ایجاد خشکی پوست و ترک کف پا است. با گذشت زمان بدن فرد میزان آب طبیعی خود را از دست داده و پوست نازک و کم آب می‌شود در نتیجه دچار خشکی پوست شده و لطافت اولیه پوست از بین می‌رود.

درمان سریع زبری کف پا
بالا رفتن سن و خشکی پا

دیابت و خشکی پا

یکی از عوارض بیماری دیابت نوروپاتی نام دارد. نوروپاتی به عصاب محیطی بدن آسیب وارد کرده و موجب ایجاد اختلال در تنظیمات بدن می‌شود. در افراد دیابتی تنظیم کننده چربی و رطوبت پا کارایی خود را از دست داده و فرد در انتها دچار خشکی و ترک خوردن کف پا می‌شود.

کم کاری تیروئید و خشکی پا

افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند ممکن است خشکی پوست را تجربه کنند چرا که غدد به خوبی وظیفه خود را همانند تعریق در پا انجام نمی‌دهند در نتیجه پوست خشک شده و فرد شاهد ایجاد ترک در پاشنه پای خود خواهد بود.

آب و هوای سرد و خشکی پا

در فصول سرد سال معمولا پوست دچار خشکی می‌شود چرا که رطوبت پوست کم شده و پوست ضخیم‌تر می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است از ماندن در حمام آب داغ به مدت طولانی جلوگیری کنید.

درمان ترک پا و خشکی پا

  • استفاده از کرم ترک پا

اولین درمان ترک پا استفاده از کرم از بین برنده ترک پا است. این نوع کرم‌ها حاوی مرطوب کننده‌های قوی و نرم کننده پوست هستند که می‌توانند خاصیت درمانی برای ترک پا داشته باشند. این کرم‌ها معمولا دارای ترکیباتی ماننده اوره، اسید سالیسیلیک، آلفاهیدروکسی اسید و پنتاویتین هستند. هریک از این مواد دارای خاصیت نرم کنندگی و لایه برداری قوی هستند و می‌توانند پوست آسیب دیده را به خوبی ترمیم کنند.
گاهی ممکن است در مصرف این کرم‌ها فرد دچار خارش و سوزش در ناحیه مصرف شود که طبیعی است، البته اگر این مشکل ادامه‌دار شد باید با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

درمان قطعی ترک پا
درمان ترک پا
  • قرار دادن پاها در آب

پوست پاشنه پا در حالتی که ترک خورده باشد ضخیم‌تر از حالت معمول است به همین دلیل فشار آوردن به پوست در این حالت باعث عمیق‌تر شدن ترک‌ها خواهد شد. یکی از راه‌های درمان ترک پا، قرار دادن پاها به مدت 20 دقیقه در آب ولرم است. پس از انجام این کار بهتر است پاهای خود را با کرم مرطوب کننده و یا وازلین چرب کرده و جوراب بپوشید. با انجام این کار رطوبت سطح پوست بالاتر رفته و باعث بهبودی خواهد شد.

درمان ترک پا
علت خشکی پوست پا
  • استفاده از عسل

تحقیقات نشان داده که عسل خاصیت ضد باکتری دارد و به خوبی می‌تواند زخم‌ها و آسیب‌های پوستی را ترمیم کند. عسل قابلیت آبرسانی بسیار خوبی نیز دارد به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یک درمان مناسب برای ترک کف پا یاد کرد. بهتر است پس از قرار دادن پاها در آب ولرم به مدت 20 دقیقه، کف پای خود را با عسل ماساژ داده و اجازه دهید برای ساعاتی عسل بر روی ترک‌های پا بماند. این راه زخم‌ها را پاکسازی کرده و به روند درمان آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

  • روغن نارگیل

یکی دیگر از درمان‌های خانگی خشکی و ترک پا، استفاده از روغن نارگیل است. این روغن کاربرد بسیار خوبی برای درمان مشکلاتی همانند اگزما، پسوریازیس، خشکی و ترک پا دارد. برای ترک پای عمیق و بسیار حساس می‌توانید از این روغن استفاده کنید.

ترک پاشنه پا
درمان ترک پاشنه پا
  • خمیر آرد برنج

برای درمان ترک پا می‌توانید مقداری آرد برنج را با عسل، سرکه سیب و روغن زیتون مخلوط کرده و خمیر حاصل را پس از قرار دادن پاها در آب ولرم استفاده کنید. سعی کنید از این خمیر چند بار در هفته استفاده کنید تا به مرور شاهد بهتر شدن خشکی پوست خود باشید.

  • گلاب و گلیسرین

مخلوط گلاب و گلیسرین می‌تواند گزینه خوبی برای درمان ترک پا باشد. این مخلوط را هرشب قبل از خواب به کف پای خود بمالید و اجازه دهید تا صبح بر روی پاها باقی بماند.

راه‌های دیگر درمان ترک پا

علاوه بر تمامی موارد فوق می‌توانید از سرکه، عصاره گیاهان آرنیکا و آلوئه ورا، پارافین جامد و آرد جوی دو سر مخلوط شده با روغن برای درمان ترک پا استفاده کنید. نکته قابل توجه در این زمینه این است که اگر مشکل ترک پای شما بر اثر یک بیماری زمین‌‌ای به وجود آمده است، به پزشک مربوطه مراجعه کرده و از خود درمانی خودداری کنید.

درمان ضخیم شدن کف پا
درمان ضخیم شدن کف پا

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی