علت خارش کف سر و درمان آن چیست

درمان خارش کف سر
حتما تا به حال با مشکل خارش پوست سر مواجه شده‌اید. این مشکل بعضی مواقع موقتی و گذرا است و با یک شستشو از بین می‌رود ولی گاهی خارش سر یک مشکل همیشگی و جدی است که نیاز به درمان دارد. برای درمان خارش سر روش‌های بسیاری وجود دارد که در این مقاله به بررسی علل و روش‌های درمان آن پرداختیم. همراه ما باشید.

علت خارش کف سر و درمان آن چیست؟

حتما تا به ‌حال با خارش پوست سر مواجه شده‌اید؟ خارش پوست سر شاید یک بیماری مهم نباشد ولی به خوبی می‌تواند آرامش شما را سلب کرده و موجب نارضایتی شود. گاهی خارش سر در حد معمول است که نیازی به درمان ندارد اما در مواردی خارش سر بیش از حد نرمال است و موجب سلب آسایش فرد می‌شود. این قبیل خارش سر نیاز به توجه بیشتر و درمان دارد.

علل خارش سر 

علل مختلفی می‌توانند باعث خارش سر شوند اما اصلی‌ترین دلیل آن شوره و خشکی پوست سر است. البته مواردی مانند وجود قارچ‌ها و عفونت‌های پوستی و یا استفاده از رژیم غذایی نامناسب نیز می‌توانند باعث خارش کف سر باشند. اگرچه عمده دلیل بروز خارش سر موارد نام برده است اما گاهی خارش سر علامتی از وجود بیماری در بدن است. از جمله بیماری‌هایی که با خارش سر همراه خواهند شد موارد زیر هستند: 

  • حساسیت‌های دارویی 
  • بیماری دیابت 
  • زونا 
  • استرس و اضطراب شدید 
  • دیسکوئید لوپوس
  • شوره سر و شپش سر 
  • سردردهای میگرنی 
  • آلوپسی زخم

روش‌های درمان خارش کف سر 

  • سرکه سیب برای درمان خارش کف سر

یکی از درمان‌های خوب برای خارش سر سرکه سیب است. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد سطح پوست را از هر گونه عفونت پاک کرده و دلیل ایجاد خارش را از بین می‌برد. در واقع سرکه سیب سلول‌های مرده پوست را از بین برده و به ساخت سلول‌های جدید بر روی سطح پوست کمک می‌کند. همچنین با کاهش میزان PH پوست باعث کمتر شدن شدت خارش پوست خواهد شد. 

برای استفاده از سرکه سیب باید موها و پوست سر کاملا خشک باشد. سرکه سیب و آب را به میزانی برابر با هم ترکیب کرده و آن را بر روی پوست سر بریزید. اجازه دهید 20 دقیقه بر روی پوست سر بماند و پس از این مدت سر را با شامپویی ملایم بشویید.

 

 سرکه سیب برای درمان خارش کف سر
استفاده از سرکه سیب برای درمان خارش کف سر
  • آلوئه‌ ورا برای درمان خارش کف سر

آلوئه ورا از بین برنده باکتری است که می‌تواند به درمان خشکی پوست سر و در نتیجه خارش سر کمک کند. آلوئه ورا با خاصیت ضد التهابی پوست خود به خوبی سلول‌های آسیب دیده پوست را از بین می‌برد. 

برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان خارش سر، ابتدا باید ژل آلوئه ورا را از درون برگ آن خارج کرده و بر روی پوست سر مالش دهید. بعد از اینکه به خوبی آلوئه ورا را در تمامی نقاط سر پخش کردید 20 دقیقه صبر کنید و پس از آن سر را با آب ولرم بشویید. استفاده از این روش یک الی دو بار در هفته باعث از بین رفتن خارش سر در مدت زمان کوتاهی می‌شود. 

درمان پوسته پوسته شدن سر
استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان خارش کف سر
  • روغن درخت چای برای درمان خارش کف سر

روغن درخت چای حاوی ترپینن با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این روغن تاثیر به سزایی در درمان خارش سر داشته و به فولیکول‌های بسته مو کمک می‌کند. 

برای استفاده از روغن درخت چای برای درمان خارش سر باید 2 الی 3 قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن نباتی به خوبی ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر بگذارید. این روغن باید 1 الی 2 ساعت بر روی سر بماند. پس از این مدت می‌توانید آن را شستشو دهید. البته در حال حاضر شامپوهایی که حاوی این روغن هستند نیز تولید می‌شوند که می‌توان از آن‌ها هم کمک گرفت. 

  • جوش شیرین برای درمان خارش کف سر

جوش شیرین یک درمان کننده خوب برای قارچ‌های ایجاد شده در پوست سر و درمان کننده شوره و خارش است. 

باید یک الی دو قاشق غذاخوی جوش شیرین را با مقدار معینی آب ترکیب کرده و محلول حاصل را بر روی پوست بگذارید. توصیه می‌شود این ترکیب 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست بماند و پس از آن سر را بشویید. می‌توانید این درمان را هر روز انجام دهید تا در مدت زمان کوتاهی شاهد درمان خارش پوست سر باشد. 

  • روغن دانه کنجد برای درمان خارش کف سر

این روغن یک منبع تغذیه بسیار خوب برای پوست سر است چرا که با خاصیت مرطوب کنندگی خود از خشکی پوست جلوگیری کرده و خارش سر را از بین می‌برد. روغن کنجد را به خوبی حرارت دهید و آن را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست سر ماساژ دهید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید تا در طول شب این روغن با پوست سر در تماس باشد. صبح روز بعد سر را با شامپویی ملایم بشویید. 

سعی کنید این روش را 2 الی 3 بار در هر هفته انجام دهید تا خارش سر از بین برود. 

استفاده از روغن دانه کنجد برای درمان خارش کف سر
استفاده از روغن دانه کنجد برای درمان خارش کف سر
  • آبلیمو برای درمان خارش کف سر

همانطور که می‌دانید آبلیمو از بین برنده قوی برای باکتری‌ها و قارچ‌هاست. معمولا برای نابودی قارچ‌هایی که باعث خارش سر و خشکی آن می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برای استفاده از این روش باید مقداری از آبلیمو تازه را به خوبی به پوست سر مالش داده و پس از چند دقیقه سر را بشویید. پیشنهاد ما این است که اگر پوست حساسی دارید آبلیمو را با ماست ترکیب کنید تا دچار عارضه پوستی نشوید. 

استفاده از آبلیمو برای درمان خارش کف سر
استفاده از آبلیمو برای درمان خارش کف سر
  • فندق برای درمان خارش کف سر

راه حل دیگر درمان خارش سر فندق است. فندق دارای خواص مرطوب کنندگی بالایی است و به همین دلیل خارش سر را کاهش داده و التهاب‌های پوستی را درمان می‌کند. 

برای استفاده از این درمان باید نصف پیمانه روغن فندق را با یک پیمانه آب ترکیب کرده و آن را بر روی پوست سر بمالید. این روغن را 5 الی 10 دقیقه کاملا بر روی پوست سر ماساژ دهید و پس از آن سر را با شامپویی ملایم شستشو دهید. ادامه دادن این روش به مدت دو بار در هفته می‌تواند باعث درمان خارش سر شود. 

استفاده از فندق برای درمان خارش کف سر
استفاده از فندق برای درمان خارش کف سر
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی