اگه جوش می‌زنید، این کارها را نباید انجام دهید

جوش صورت
اگر آن دسته از افرادی هستید که جوش می‌زنید باید بدانید برخی کارهای به ظاهر بی‌اهمیت در تشدید این جوش‌ها نقش زیادی دارند. مانند عدم شستشوی مناسب آرایش صورت یا عدم شستشوی روبالشی به طور منظم. در این مقاله در بازارگیت مجموعه کارهایی که اگر دچار جوش و آکنه هستید نباید انجام دهید را بررسی کرده‌ایم.

اگه جوش می‌زنید، این کارها را نباید انجام دهید

جوش صورت بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده‌ است. این جوش‌ها که ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند، به سختی از بین می‌روند مخصوصا اگر جوش زیر پوستی و یا جوش سرسیاه داشته باشید گاهی لازم است که مراقبت‌های خاص‌تری برای درمان انجام دهید. امکان دارد فرایند درمان جوش‌های صورت برای شخصی به موارد خاصی بستگی داشته باشد که برای شخص دیگر مناسب نباشد. همچنین گاهی اوقات برخی از عادت‌های نادرست موجب بروز جوش در صورت می‌شوند.

به عنوان مثال زمانی که خیلی به صورت دست می‌زنید یا سر بر روی بالشی که خیلی وقت است روبالشی آن را نشسته‌اید، بدانید که همین کارهای به ظاهر بی‌اهمیت و ساده بسیار روی جوش‌های صورت تاثیر گذار هستند. 

جوش صورت
بایدها و نبایدها در هنگام جوش زدن

بایدها و نبایدها در هنگام جوش زدن روی پوست

  • عدم لمس یا فشار جوش‌هایی که در ناحیه مثلثی شکل صورت (ناحیه T) قرار گرفته‌اند

مثلث مرگ نام ناحیه حساسی در صورت است که از ناحیه میان ابروها شروع شده و تا زیر دهان ادامه دارد. لمس و ترکاندن جوش‌ها در این ناحیه می‌تواند موجب عفونت پوستی و یا عوارض بدتری همانند سکته مغزی، لخته شدن خون و حتی مرگ شود.

  • عدم ترکاندن و فشار جوش‌های کیستی و برآمده صورت

جوش‌های دردناک، سفت و ملتهبی که بر روی صورت ایجاد می‌شوند را به هیچ عنوان نباید بترکانید زیرا این کار موجب می‌شود جای جوش بر روی صورت باقی بماند و روند بهبود کندتر شود. البته خارج کردن چرک برخی از جوش‌های چرکی اگر با دقت انجام شود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر جوش‌های چرکی شما عمیق هستند برای خارج کردن چرک و دستورالعمل‌های بهداشتی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان جوش صورت
ترکاندن جوش‌های کیستی و برآمده

عدم پوشاندن جوش‌های صورت با کانسیلر زیر چشم

پوشاندن جوش‌های صورت با محصولات و مواد نامناسب آرایشی اشتباه رایجی است که برخی افراد انجام می‌دهند و باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های روی پوست می‌شوند. پوست زیر چشم بسیار نازک و خشک است و کانسلیری که برای این ناحیه از صورت استفاده می‌شود معمولا چرب است. بنابراین اگر جوش‌های خود را با این ماده می‌پوشانید اشتباه بزرگی را انجام می‌دهید. به جای استفاده از کانسیلر بهتر است از محصولات غیر کومدوژنیک (محصولاتی که موجب بسته شدن منافذ پوست می‌شوند) و مسدود کننده حفره‌ها استفاده کنید. 
بنابراین از محصولات آرایشی که حاوی میکا و یا سیلیکون هستند استفاده نکنید حتی اگر کارخانه تولیدی ادعا کند ماده آرایشی آن‌ها آب رسانی و رطوبت رسانی قوی است. همچنین بهتر است از مواد آرایشی متنوع برای پوست خود استفاده نکنید تا در مواقعی که بر روی پوستتان جوش زدید بتوانید به پزشک مراجعه کنید و به راحتی آن را درمان کنید. 
متخصصان پوست معتقدند استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی خوب به تنهایی کافی نیست زیرا برخی افراد هنگامی که می‌خواهند مواد آرایشی خود را پاک کنند از محصولاتی که موجب ایجاد آکنه می‌شوند استفاده می‌کنند. به همین علت پزشکان متخصص پوست پیشنهاد می‌کنند آرایش خود را با آب ولرم پاک کنید تا پوستتان خراب نشود و عوارضی به دنبال آرایش به وجود نیاید.

از بین بردن جوش
پوشاندن جوش‌ها با کانسیلر زیر چشم
  • عدم شستشوی آرایش صورت

حتی اگر بسیار با دقت هم آرایش خود را پاک کنید، باز هم امکان دارد مقداری از آرایش در شب رو روی پوست جا بماند. این باقی مانده آرایش ممکن است پوست را با مشکلات جدی روبرو کند و تاثیرات منفی بر روی آن بگذارد. علاوه بر آن اگر این مواد بر روی پوست باقی بمانند می‌توانند موجب ایجاد چربی اضافی بر روی پوست و یا مسدود شدن منافذ پوست شوند که همین امر منجر به بروز جوش و آکنه می‌شود. همچنین چربی‌های ایجاد شده بر روی پوست در روند نوسازی و درمان خود به خودی پوست اختلال ایجاد می‌کند.

  • عدم شستشوی پوست صورت بعد از تمرینات ورزشی

می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامت تن و ذهن بسیار مفید است. اما اگر پس از ورزش صورت خود را نشویید، عرق‌های باقی مانده بر روی صورت که بر اثر فعالیت ورزشی ایجاد شده است، موجب تجمع باکتری‌ها روی پوست می‌شوند که در نتیجه موجب بروز آکنه و جوش بر روی صورت خواهند شد. اگر  بعد از تمرین نمی‌توانید صورت خود را با آب بشویید، بهتر است با دستمال پاک کننده مرطوب صورت خود را پاک کنید.

علت زیاد شدن جوش صورت
عدم شستشوی پوست صورت بعد از تمرینات ورزشی
  • شستشوی بیش از حد صورت با شوینده‌ها

هنگامی که صورت خود را بیش از حد میشویید باکتری‌های مفید و محافظ پوست از بین می‌روند. البته باید به شوینده و پاک کننده‌ای که برای پوست خود استفاده می‌کنید نیز دقت کنید. سعی کنید از پاک کننده‌های متنوع که دارای خاصیت آبرسانی پوست در فصل زمستان و دارای ویژگی لایه برداری در فصل تابستان هستند استفاده کنید. 
توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از پاک کننده‌هایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند پوستتان قرمز، خشک و پوسته پوسته خواهد شد.

  • عدم شستشوی منظم رو بالشی

روبالشی‌های کثیف می‌توانند محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشند که در نهایت این باکتری‌ها موجب ایجاد آکنه در صورت می‌شوند. همه افراد مخصوصا افرادی که دائما آکنه و یا جوش میزنند باید به نظافت روبالشی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

علت زیاد شدن جوش صورت
استفاده از رو بالشی کثیف
  • استفاده از قلم موهای آرایشی آلوده

قلم‌ موها و براش‌های آرایشی آلوده می‌توانند موجب التهاب پوست و بروز آکنه و جوش شوند. بنابراین باید از قلم موهای تمیز استفاده کنید. دفعات شستشو و نظافت قلم موها و براش‌های آرایشی به نوع محصولی که خریداری کرده‌اید بستگی دارد. 
بهتر است براش‌هایی که زیاد استفاده می‌کنید را هر روز و براش‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید را دو هفته یک بار و براش‌هایی که به طور متوسط ازشون استفاده می‌کنید را هفته‌ای یکبار با شامپو بشویید.

  • خشک کردن صورت با حوله حمام

هنگامی که دوش می‌گیرید و بدن خود را با حوله خشک می‌کنید، تمامی باکتری‌ها و آلودگی‌ها جذب حوله شخصی شما می‌شوند. بنابراین اگر بعد از خشک کردن بدن خود از همان حوله برای پاک کردن صورت نیز استفاده کنید تمامی باکتری‌ها و میکروب‌ها را به سطح پوست صورت خود انتقال داده‌اید که این امر موجب بروز جوش و آکنه بر روی پوست می‌شود. برای اینکه از این کار جلوگیری کنید می‌توانید از حوله‌های یک بار مصرف استفاده کنید و یا برای نظافت بیشتر، حوله‌های شخصی خود را در فاصله‌های کوتاه مدتی بشویید.

 درمان جای جوش صورت
خشک کردن صورت با حوله حمام
  • عدم تمیز کردن تلفن همراه

اغلب افراد عادت ندارند که صفحه گوشی موبایل خود را تمیز کنند. برخورد گوشی موبایل آلوده به صورت سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. همچنین هنگامی که موبایل را بر روی صورت خود می‌گذارید باکتری‌های روی صفحه موبایل به صورت انتقال پیدا می‌کند و همین امر موجب التهاب و بروز آکنه در پوست می‌شود. بنابراین بهتر است به جای تماس مستقیم تلفن همراه به صورت در هنگام تماس از هندزفری استفاده کنید زیرا حتی ممکن است صفحه گوشی تمیز باشد اما در صورت استفاده مدوام و اصطکاک صفحه با پوست، مشکل ساز باشد.

  • استفاده از کلاه و یا روسری کثیف

اگر از کلاه و یا روسری به طور مداوم استفاده می‌کنید، باید آن را هر چند روز یک بار خوب بشویید و نظافت استفاده از آن را رعایت کنید. حتی اگر موتور سواری و یا دوچرخه سواری هم می‌کنید باید کلاه خود را خوب بشویید و تمیز کنید.

از بین بردن جوش
شستشوی منظم کلاه و روسری 
  • لمس کردن و دست زدن مکرر به صورت

بهتر است از دست زدن و یا ور رفتن بی‌مورد با پوست صورت خود پرهیز کنید. به عنوان مثال اگر فردی هستید که هنگام صحبت کردن، فکر کردن و... به صورت مداوم به صورت خود دست می‌زنید باید این را بدانید که این کار موجب بروز آکنه و پخش شدن آن در کل پوست صورت می‌شود. این نوع آکنه پروپیونی باکتریوم نام دارد که با لمس مداوم صورت به راحتی در سطح پوست پخش شده و باعث ایجاد آکنه و التهابات پوستی می‌شود.

علت زیاد شدن جوش صورت
لمس کردن و دست زدن مکرر به صورت 
  • عدم استفاده منظم از کرم ضد آفتاب

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب در امان باشد. همچنین بهتر است به جای استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مایع از کرم‌های ضد آفتاب پودری استفاده کنید زیرا در برخی افراد کرم‌های چرب موجب ایجاد التهاب در پوست می‌شود. 

 درمان جوش صورت
استفاده از کرم ضد آفتاب برای سلامت پوست 
  • عدم استفاده از روش‌های بی‌اساس، غیر حرفه‌ای و غیر علمی

باید قبول کنید برخی از اطاعاتی که دوستان، آشنایان و یا از گوگل کردن به دست می‌آورید کاملا بی‌اساس و مضر می‌باشد. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار برای چک کردن سلامت پوست خود به متخصص پوست مراجعه کنید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی